מדריך לנעקץ: עשה ואל תעשה בפרשה שהסעירה את הרחוב החרדי

שיקים שפוזרו לצד ג מעמידים את 'הנעקצים' בפני תסבוכת משפטית בלתי פשוטה: האם הם צריכים להתגונן משפטית כנגד תביעת המחאה שנמסרה בגניבה? • התשובה מסתבר, כלל אינה פשוטה
עו"ד אליעזר רודין
כ"א אייר התשע"ה / 09.05.2015 22:41

לפני כשבוע נחשפה תרמית ענק של פרשת עוקץ במגזר החרדי, בסדר גודל של עשרות מליונים.

עבור רבים זו רק כותרת. אך למרבה הצער, ככל שחולפים הימים ישנם מאות אנשים שמגלים אט-אט את גובה הנזק. בכל יום עוד אדם או עורך דין יוצר קשר עם ה’נעקצים’, ומבקש פידיון להמחאה שבידו.

במקרים רבים מדובר בהמחאות שפוזרו ונרשמו בסכומים הנעים בין 20,000₪ ל-100,000₪. ישנם גם אנשים שהעניקו את ההמחאות כהלוואה, ללא רווח או כבטחון וסיוע, ונאמר להם כי השיק אינו מיועד לפדיון.

אותם אנשים שנפלו ברשת ומסרו המחאות-פתוחות כביטחון ולא קיבלו תמורה עבורם, מקבלים כעת שיחות טלפון, ובדרך כלל השאלה הראשונה והמכשילה היא: “האם קיבלת תמורה עבור השיק?”

באם התשובה היא “כן” – והדבר מוקלט, השיחה תשמש ראייה כנגד אותו ‘נעקץ’.

השלב הבא יהיה הגשת השיק לביצוע בהוצאה לפועל.

והשאלות המטרידות הן:

מדוע אני צריך להתגונן ולהתחיל להיאבק משפטית ולהתמודד עם הוצאות יקרות של הגנה משפטית, כאשר השיק נמסר לצד ג’ שלא בהסכמה ובגניבה?

האם כדאי להתפשר עם מחזיק השיק ולשלם את ‘החוב’ בתשלומים?

ראשית, אם אכן השיק נגנב או ניתן שלא לשם מימוש, יש לגשת למשטרה ולהתלונן על כך שבוצעה גניבה ולמסור את הפרטים שיש בידכם. חשוב לדעת: גם אם מדובר בגניבה או בעקיצה אנשים יכולים, כמובן, לתבוע אתכם.

יתכן מאוד כי האוחז בשיק אינו יודע כי מדובר בהמחאה בעייתית, והוא בסך הכל מבקש לממש את השטר שבידו, שתמורתו הוא נתן מוצר או שירות ואולי אפילו כסף מזומן.

אין ברירה, עליכם לפעול משפטית ולא להזניח. צריך להגיש התנגדות לכל שיק כזה המוגש לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל. יתכן מאוד כי בסופו של הליך, עמדתכם תתקבל ולא תחויבו. לכן, לא כדאי לקפוץ לפשרות.

איך זה עובד?

ההליך בדרך כלל מתחיל בהוצאה לפועל ואם ההתנגדות שלכם לביצוע השטר מתקבלת – הדיון עובר לבית המשפט. אם אתם מקבלים לפני כן מכתב התראה מעורך דין, נסו לשוחח עמו ולהציג בפניו אסמכתאות על התלונה שהגשתם עקב גניבת השיקים.

מסתבר, שאין הרבה הבנה ורגישות כלפי אנשים שמסרו המחאות, ככל שהכוונות היו טובות. אם לא תתמודדו, תאלצו לשלם.

אל תגידו שקיבלתם תמורה כאשר האמת היא שלא קיבלתם, אמירה כזו היא לרעתכם.

מומלץ לפנות לעורך דין ולהקפיד ולהתגונן לגוף העניין בגין כל שיק המוגש לביצוע.

אתם רשאים לפנות ללשכה לסיוע משפטי, ובהתאם למבחני הכנסה, ימנו לכם עורך דין חינם.

אם אינכם עומדים בתנאי הלשכה לסיוע משפטי, תוכלו לפנות ללשכת עורכי הדין המפעילה גם היא סיוע לחסרי יכולת.

• אין באמור לעיל בכדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. כל מקרה יש לבחון לגופו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות