תג מחיר: צלבי קרס בבית קברות ובחריש; “מוות לערבים” ביקנעם

טרור הגרפיטי משתולל על הקירות: בבית הקברות במועצה אזורית מנשה רוסס צלב קרס ולצידו ציור של חרדי • צלב קרס על שלט המפנה למרכז המבקרים 'שיר בחריש' • "מוות לערבים" במרפאה
נחמן וייס
ז' אייר התשע"ד / 07.05.2014 18:06

טרור הגרפיטי משתולל על הקירות – משני צידי המתרס: היום (רביעי) חולל בית הקברות היהודי של המועצה אזורית מנשה, הממוקמת מזרחית לחדרה. על קירות בית העלמין רוסס צלב קרס, ולצידו ציור של  חרדי עם פאות.

מוקדם יותר הבוקר, רוסס צלב קרס על שלט המפנה למרכז המבקרים ‘שיר בחריש’, בכביש המוביל ליישוב חריש. חריש נכללת בתחומי המועצה האזורית מנשה. אנשי המועצה הגישו תלונה במשטרה.

“מדובר במעשה נפשע, שמצטרף לפעולות ‘תג מחיר’ באזור ובתחום המועצה שאירעו בתקופה האחרונה”, אומר ראש המועצה אילן שדה. “אנו מגנים מעשים אלה וקוראים לממשלת ישראל להכריז על מעשי ‘תג מחיר’ מצד זה או אחר – כפעולות טרור”.

תי פעולות אלה מצטרפות לחילול שנעשה אתמול בקברו של התנא רבי חלפתא שבגליל התחתון, לאחר שאלמונים רססו על כיפת הציון צלבי קרס וכתובות.

מן העבר השני, אמש כתבו אלמונים כתובות נאצה על מרפאת שינים ביוקנעם שבבעלות רופא דרוזי. על חלונות המרפאה רוסס:  “מוות לערבים” ו”ד”ש לצומת פרדיס, תג מחיר”,  כשהכוונה היא לתג מחיר שבוצע על המסגד ביישוב פרדיס הסמוך לזיכרון יעקב, בשבוע שעבר.

וזו לא הפעם הראשונה: רק לפני שבועיים זכתה אותה המרפאה לפעולה דומה, כשמגן דוד רוסס על הדלת, והשמשות נופצו. ד”ר חאתם חאתר, בעל המרפאה, המתגורר במג’דל שאמס, אמר: “זאת הפעם השנייה שעושים לי את זה בתוך שבועיים. בפעם הקודמת ציירו מגן דוד, עכשיו שברו את החלון. זה לא ישבור אותי, זאת המדינה שלנו. גם של היהודים, גם של הערבים, גם של הדרוזים – של כולם”.

נראה שביקנעם תופעת תג מחיר שכיחה במיוחד, שכן בשבועות האחרונים, התרחשו בעיר שישה מקרים כאלה.

בסוף מרץ הגיש ערבי מנצרת עילית תלונה במשטרת עפולה, לאחר ששלושה מצמיגי מכוניתו נוקבו ונכתבו עליה כתובות “תג מחיר” בעת שזו חנתה ביקנעם.  לפני שבועיים נוקבו צמיגי מכוניתו של תושב הכפר מועוויה בעת שחנתה באזור התעשייה ביקנעם עילית, ומגן דוד צויר על תא המטען. מקרים כאלה חזרו ונשנו במהלך הימים הבאים.

במשטרה, בעיקר במחוז הצפון ובמחוז החוף, מנסים בתקופה האחרונה לעצור את האחראים למעשים, אולם ללא הצלחה. ההערכה היא כי לא מדובר בקבוצה אחת מאורגנת האחראית לכלל המקרים אלא בכמה גורמים, שייתכן ואינם פועלים בתיאום, אלא באופן עצמאי.

בעקבות האירועים החוזרים ונשנים, של פשעי השנאה ברחבי הארץ, התקיים היום דיון מיוחד, בהשתתפות שרת המשפטים ציפי לבני, השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ’, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, נציגי הפרקליטות, המשטרה וצה”ל.

לבני תקפה את הפרסומים על האמירות של קיצונים מיצהר, לפיהם “אין בעיה הלכתית להרוג חייל שבא לפנות”.  “כל אלה ששתקו על פשעי שנאה נגד ערבים, מגלים שפעולות מתבצעות גם נגד צה”ל. לא רק מעבר להררי החושך ביהודה ושומרון, אלא בכל מקום בישראל. הדיון נראה תיאורטי, אבל למדנו כבר שהטקסטים הללו יכולים להפוך למעשים”.

אהרונוביץ’, הגדיר את תופעת התג מחיר כ”מסוכנת מאוד לדו-קיום בין יהודים וערבים”. לדבריו, “המשטרה, השב”כ, אכיפת החוק – כולנו עושים ומתואמים עד הפרט האחרון”. אהרנוביץ’ הוסיף: “גם בשעה זו יש התקדמות רבה במספר פרשיות, אותן לא אפרט”.

 וינשטיין הצהיר במהלך הדיון: “כבר הכרזנו על זה כהתארגנות בלתי חוקית, ואם תהיינה ראיות קבילות, אעקוב אישית אחרי הגשת התיקים. לא נהסס לחזור ולערער עד שתהיה ענישה מתאימה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות