בנט באולטימטום לביבי: המשפטים לאיילת שקד – או אופוזיציה

נחמן גור
|
י"ז אייר התשע"ה / 05.05.2015 21:11
יו”ר הבית היהודי נפתלי בנט העביר מסר ברור לראש הממשלה בנימין נתניהו: משרד המשפטים לאיילת שקד – או שנלך לאופוזיציה • דורש להשביע את שקד לתפקיד שרת המשפטים כבר בשבוע הבא • בליכוד ניסו ליצור קשר עם בנט, אבל הטלפון הנייד שלו ב’מצב טיסה’ • הליכוד מתעקש: “לא נמסור את תיק המשפטים. בנט יתרצה בסופו של דבר”

לבנימין נתניהו נותרה יממה עד תום המועד האחרון להרכבת הממשלה. יו”ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, העביר הערב (שלישי) מסר ברור לראש הממשלה: משרד המשפטים עבור ח”כ איילת שקד – או שמפלגת הבית היהודי תלך לאופוזיציה.

לבנט יש דרישה נוספת, להשביע את שקד לתפקיד שרת המשפטים כבר בשבוע הבא, מחשש שלא יימצא רוב להגדלת מספר השרים מעבר ל-18, כפי שמגביל החוק כיום.

בליכוד ניסו במהלך היום ליצור קשר עם בנט, אך זה האחרון ירד מתחת לרדאר והעביר את הטלפון הנייד ל’מצב טיסה’.

בסביבתו של ראש הממשלה לא אהבו את דרישתו של בנט. “לא נמסור את תיק המשפטים. הימין לא יסלח לעולם לבנט אם ישמוט את השלטון מהימין בגלל תאוות תיקים”, אמרו מקורביו.

בבית היהודי מאשימים את הליכוד ואת ראש הממשלה בניסיון מכוון להשפיל את הציונות הדתית גם ברגעים הקריטיים של המשא ומתן הקואליציוני.

אמש, אחרי שנחתם ההסכם הקואליציוני עם תנועת ש”ס ולבית היהודי התברר כי למפלגה לא תהיה שום שליטה במשרד הדתות ובשירותי הדת – החליטו בסיעה להסמיך את נפתלי בנט להקשיח את עמדותיו, ולנהל לבדו את המשא ומתן הקואליציוני מול נתניהו, ללא צוות.

מאז שורר נתק מוחלט בין הצדדים.

לאור כך, בליכוד פתחו החל משעות הבוקר בהפעלת לחץ על יו”ר הבית היהודי באמצעות הצהרות של חברי כנסת בכלי התקשורת, תוך שיגור מסרים שמטרתם לדחוק את בנט לחתום עוד היום על ההסכם הקואליציוני. “לא ייתכן שבנט יהיה זה שיפיל ממשלת ימין לאומית”, היה המסר המרכזי.

בליכוד גם מנסים להפעיל לחץ על רבנים בכירים בציונות הדתית שישכנעו את  בנט להיכנע, לצד משלוח הודעות SMS לחברי מרכז המפלגה והפצת ספינים.

אבל בבית היהודי לא נבהלו ולאורך כל היום המשיכו לשמור על קו קשוח. עד שהערב, כאמור, הוצב האולטימטום.

יחד עם זאת, מקורבי נתניהו מעריכים כי נפתלי בנט יתרצה בסופו של דבר ולא ייקח על עצמו את האחריות לפירוק האפשרות להקמת ממשלת ימין. “ליברמן הוא מנהיג העבר. בנט רואה את עצמו עדיין כמנהיג העתיד של הימין. הוא לא יעמיס על עצמו אחריות שכזו”.

אז מה יקרה מחר בלילה בחצות, אז צריך נתניהו לעדכן את הנשיא ריבלין אם עלה בידו להרכיב ממשלה. נמתין ונראה מי ימצמץ ראשון.

יצוין, כי מרגע ההודעה לנשיא, נתניהו חייב להשביע את הממשלה בכנסת בתוך שבוע בלבד. מקורבי נתניהו אומרים כי הממשלה תושבע ביום שני הקרוב בכנסת. נתניהו יציג 16 שרים, ואחרי שתורחב הממשלה יושבעו שישה שרים נוספים.