דרמה • ליברמן: לא נכנס לממשלה; מתפטר מתפקידי כשר החוץ

שרי רוט
|
ט"ו אייר התשע"ה / 04.05.2015 15:15
שר החוץ אביגדור ליברמן הודיע בישיבת הסיעה כי מפלגתו לא תצטרף לקואליציית נתניהו החדשה: בימים האחרונים התלבטנו לא מעט. הדילמה היתה עקרונות או כיסאות. בחרנו בעקרונות וויתרנו על הכיסאות” • מיד לאחר ישיבת הסיעה יתפטר מתפקידו כשר החוץ • “מה שעתיד לקום זאת לא ממשלה של המחנה, אלא ממשלה שהיא התגלמות האופורטוניזם”

דרמה פוליטית: 48 שעות לפני תום המועד החוקי להרכבת ממשלה, הודיע שר החוץ אביגדור ליברמן היום (שני)  בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו, כי מפלגתו תהיה באופוזיציה בקדנציה הקרובה, וכי מיד לאחר ישיבת הסיעה יתפטר מתפקידו כשר החוץ.

ליברמן הצהיר מיד בפתח דבריו: “זה לא סוד שבימים האחרונים התלבטנו לא מעט איך להמשיך הלאה. הדילמה היתה עקרונות או כיסאות. בחרנו בעקרונות וויתרנו על הכיסאות”.

ליברמן הבהיר כי המו”מ עם הליכוד לא נפל על שאלת התפקידים: “לא היתה לנו שום בעיה עם התפקידים, לפחות תפקידים מיניסטריאליים, גם משרד החוץ וגם משרד הקליטה. הגענו למסקנה ברורה שזה לא נכון מבחינתנו להצטרף לקואליציה הנוכחית”.

ליברמן קבע: “מה שעתיד לקום זאת לא ממשלה לאומית, לא מחנה לאומי, אלא ממשלה שהיא התגלמות של אופורטוניזם וקונפורמיזם”.

יו”ר ישראל ביתנו גם תקף ישירות את בנימין נתניהו: “לראש הממשלה אין קו אחיד. ביום הבחירות אמר שהערבים נעים בכמויות ויומיים אחרי זה באה ההתנצלות. לפני הבחירות מקפיאים את כספי המסים (לרשות הפלסטינית), ואחריהן – משלמים”.

ליברמן הזכיר את נטישת הדרישה לחקיקת חוק הלאום על ידי השותפות הקואליציוניות וכן את נטישת הדרישה לחקיקת ‘פיסקת ההתגברות’ – לה מתנגד משה כחלון.

אבל מה שהקפיץ, ככל הנראה, את ליברמן וגרם לו לבצע את המהלך, היה סעיף בהסכם הקואליציוני שנחתם עם יהדות התורה וכולנו:  “דבר נוסף שמעיד על הכוונות, יותר מכל דבר אחר: מי שראה את סעיף 5 בהסכם עם יהדות התורה ומפלגת כולנו, לא יכול שלא להידלק לו נורה אדומה.

“כתוב במפורש שמרכיבי קואליציה מתחייבים שבמידה ויהיו יותר מ-70 מנדטים יהיה שינוי בחלוקת סמכויות ותפקידים.

“כלומר, הכוונה היא ברורה: להחליף בשלב מסוים את הבית היהודי וישראל ביתנו במפלגת העבודה. אחרת אין שום הגיון באותו סעיף, כפי שנחתם בין הליכוד לשתי המפלגות”.

לדבריו, “מדובר בקואליציה שאינה משקפת את העמדות של המחנה הלאומי, ובהחלט לא לרוחנו בלשון המעטה. לכן החלטתי היא להתפטר מתפקידי כשר החוץ. בתום הישיבה אגיש את ההתפטרות לראש הממשלה, ולהודיע כי אנחנו לא מצטרפים לקואליציה”.

ליברמן טען עוד, כי הממשלה החדשה לא תבנה בשכונות היהודיות של ירושלים ולא בגושי ההתיישבות.