עושים שiק • כשהצעיף האדום של בועז כבש את מחנה יהודה

מלכודת דבש עם עולה חדש • יוסי דייטש מסמיק ומנסה לחמוק • "המנהיג שלומי" מחפש סיגרים • הצלם מענדי הכטמן מובס בקרב הצילומים • אבי יוספי מתארגן לשלום זוכר • ומי הצטרף למצעד של הצעיף האדום? כנסו לראות
בן-ארי בועז
ח' אייר התשע"ה / 26.04.2015 23:54

ימי הקיץ מאחרים לבוא, השבת כניסתה מתאחרת, אבל לשוק אף פעם לא מאוחר להגיע. מצד שני, להגיע מוקדם זה לגלות שאי-אפשר להסתובב ולצלם. בכל הפעמים שהייתי בשוק, תהיתי מה יקרה אם אבוא כבר בשעה 12:00 בצהרים – ולא כשעה וחצי לפני הסגירה. הפעם החלטתי לבדוק זאת.

הצעתי האישית: אל תגיעו לשוק מוקדם. אי-אפשר להתהלך בין הדוכנים, ואפילו אם תפגשו חברים, אתם תנועו איתם בזרם ההמון ולא תוכלו ליהנות, לעמוד ולדבר. אז בפעם הבאה בואו שעתיים לפני הסגירה. אני אשתדל להיות שם.

עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק בכניסה לשוק מצאתי את שמוליק אברהם, שכעת סיים קניות. כששאלתי איפה רעייתו והאם בגלל שהוא עורך את התכנית של מוטי לביא לא מכובדו להסתובב עם האישה,היה נראה כי נגעתי בכפתור נסתר. וככה הוא ענה: “א’ לא היה לה כוח לבוא. ב’ אני עדיין לא העורך. ג’ אתה יודע כמה התקשרו אלי כבר בקשר לתכנית?. ד’ מה אתה אומר, כדאי לקחת את התפקיד? ה’…” הוא התחיל לומר, אבל אני אמרתי שנדבר פעם אחרת. אני רוצה לקנות תותים מהחורף הבלתי נגמר.

עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק “רב הסלבס”, מרדכי חסידים, שהשבוע נמצא אותו פעמיים במדור, צילם סלפי עם אחד ממעריציו. בתמונה הוא נצפה בודק שהצילום יצא טוב ומתאים למעמדו.

עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק “זו מלכודת דבש”, אומר לי אחד העומד מהצד על התמונה שצלמתי. עולה חדש יושב עם פתק בו נאמר: “עולה חדש רוצה לנסות את העברית. יש לך דקה?”. ככה מתיישבים מולו אנשים והוא מתרגל איתם עברית. נו, אז מה הבעיה? שאלתי. והוא עונה: “כשאתה בא לקום, הוא אומר בעברית צחה: ‘מה, אתה ככה עוזב אותי? לא רוצה להמשיך קצת?’ ואתה נתקע בשולחן שעתיים עם שיחה בעברית תקנית…”

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק מרדכי חסידים, “רב הסלבס”, ראה אותי יוצא מהשוק. “אותי לא צלמת”, אמר. עניתי: מוכן להתערב איתך שכבר צולמת בשוק. “לא, לא”, הוא סייג את דבריו. “אותי לא צילמת עם הצעיף האדום…” אז הנה, גם הוא עם הצעיף האדום.

עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק “תגידי לכבוד שבת על כל קניה שאת עושה”, אמר הבחור. “אבל זה רק תפוחי אדמה”, היא ענתה. והוא חוזר: “אז מה, כל דבר שקונים לשבת, אומרים ‘לכבוד שבת’. יש בזה ברכה מיוחדת”. והיא, בסבלנות, אומרת למוכר: “זה לכבוד שבת”. והוא בקולו מרעים: “בטח לכבוד שבת, רק לכבוד שבת”.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק יוסי דייטש, חבר מועצת העיר ירושלים, ערך את קניותיו מוקדם. הוא לא ציפה למצוא את המצלמה בשוק. הסמיק, חייך בעדינות, וניסה לחמוק…

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק הוא מחייך בעדינות, מנסה לסיים את השיחה במהירות. הוא מנהל כולל בירושלים, תלמיד של רבן גמליאל, דרישות שלום הדדיות והוא ממהר לחזור לטלפון, שם ממתינות לו ההוראות מה לקנות להשלמות של שבת.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק השוק, כפי שאתם רואים, עמוס עד להתפקע, מה שמעניק לצלמים זמן לעצור בתוך “ים” האנשים העומדים ללא יכולת לזוז, ולצלם באין מפריע את חווית הקניה של שבת.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק בתוך כל האנשים אני מזהה את ציקי קיל. לא הרבה יודעים, אך הבחור הוא ראש כולל של בחורים עובדים שרוצים להישאר בעולם הלימוד. עבורם הקים רשת של כוללים לבחורים עובדים ולומדים.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק מחוץ לשוק התור שמול הכספומט מתארך ומתארך. אנשים עומדים בסבלנות ומחכים לתורם. אבל אבוי, לפתע הכספומט השני נדם. “אין שם כסף”, אומר הלקוח האחרון, וכולם עוברים להמתין בסבלנות לתורם, בתור הבלתי נגמר.

עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק ברחוב השוק אני שומע קולות נקישה בקצב אחיד. אני מנסה לאתר את מקור הרעש ומגלה אותו במרפסת הצופה אל השוק. אדם מתאמן על מקצב התופים שלו. כעת, עם בליל הרעש העולה מהשוק ההומה, הוא לא מפריע לאיש. בטח לא לשכנים. אני מצלם, הוא מחייך, וממשיך להתאמן בקצב משלו.

עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק שלומי יפרח הוא בכלל תושב בני ברק, שהגיע במפתיע לשוק מחנה יהודה. הוא מנהל קובצת וואטס-אפ שמרדה בקבוצה גדולה יותר. חבריו שם קוראים לו “יחי המנהיג שלומי”. בין החברים בקבוצה: חברי מועצה, אנשי עירייה ומשטרה בכירים, שנהנים להשתתף בתעלול. הפעם הוא הגיע לשוק כדי לקנות סיגרים לשבת, וכשראה את מבטי המתפלא, הגיב: “לא סיגרים לעישון. סיגרים עם בשר טחון וחריף מטוגנים”. הפניתי אותו לדוכן ‘מעדני צדיקה’,  שם מבצע את הקניות גם ידידיה מאיר.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק האננס מתוייג עם טיקט ‘שפיט’, ובעל הבאסטה צועק לעוברים ושבים: “הכל שפיט, הכל שפיט, גם האננס שפיט… תבואו תטעמו, לא תאהבו תוכלו להחזיר”.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק ובתוך השוק כספומט פרטי עומד למבחן. האב עם ילדיו התייאשו מהתור הבלתי נגמר מחוץ לשוק, ומנסים את מזלם בכספומט הפרטי, שמסרב לקרוא את הכרטיס.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק “אל תצלם”, צועק לי השמאלי, בעוד חונה פרלמוטר אומר: “תצלם, תצלם, זו בירה מדהימה. תצלם, לא גנבנו. אנחנו נחים מעמל השבוע”. אני מצלם, וחונה אומר: “תשלח לי את זה”. חפש באתר – תמצא, אני עונה.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק “כולך אדום”, הוא צעק לעברי, כולו חיוך. אני עוצר. רוצה גם? אני שואל. הוא ממשיך לחייך: “לא תודה, אני מאוד אוהב את זה, אבל אין לי זמן”.  והמשיך בדרכו לסיים את הקניות.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק מאיר ויינר הגיע לשוק במצב רוח תענוג, כולו זורח מאושר, מצביע על חברו ואומר: “אתה יודע מי הבוס שלו?” נו, אני אומר, תספר לי. “הבוס שלו זה רפי פישר מתנובת הארץ. פעם צלמת אותו כאן עם בננות בשוק”. ואני, שלא זוכר את מי צלמתי אתמול, מהנהן בראשי בשתיקה.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק הצלם מענדי הכטמן הגיע לצלם שישי שוק. עד שהוא זיהה אותי והרים את המצלמה, הספקתי לצלם אותו בסדרה של תמונות. אחר-כך, בצד, הוא לא חדל לצחוק איך הספקתי לצלם אותו לפניו.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק דקות לאחר מכן, בעוד אנו מדברים, הוא שואל על הגלריה של הצעיף האדום. אני מנסה לשכנעו להצטלם. הוא עונה: “מה, השתגעת? חב”דניק עם צעיף אדום?” אני מנסה שוב לשכנע, הוא מריח את הצעיף בחשש, שואל אם שמתי בקבוק בושם, ואז מצטעף ומתחיל לצלם. אחרי שאני מצלם, הוא שואל: “נו, איך יצאה התמונה?” תראה באתר, אני עונה – וממשיך ללכת.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק הוא תמיד עם כובע בוכרי, מבטו חד וצולף. כשאני מצלם אותו, הוא אומר תמיד: “לא תעשה לך פסל”, וכאן הוא עוצר ומחייך ואומר בבוכרית מתובלת בעברית: “זה מספיק מה שצלמת, לא צריך עוד…” – וממשיך לדרכו.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק בדוכן אני רואה ילד על קצות אצבעותיו, מנסה לשלם. בצד עומד אביו ועל השלט הדיגטלי מופיעה הכיתובית: “אין עוד מלבדו”. בצד שלט מכריז על היום לברכה של ספירת העומר. אני מצלם, ואז האב מסתובב ואומר לי: “שלא תטעה, זה לא בית כנסת, זו חנות בשוק”.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק האב נושא את ילדו על הגב. הילד חצי נרדם, והאב רק מחפש מקום להניח את רגליו העייפות מהבייסיטר. כשהילד מתחיל לפזם שירי גן, האב מצטרף אליו בזמזמום חרישי.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק בתוך השוק מצאתי מקום לשתות בירה – בירת חיטה 9.1 אחוז כוהל בנפח. לא שזה משנה לאיש כאן, רק שתדעו שזה טעים. ההחור ממולי לא מניח את הטלפון ומצלם אותי. לא יכולתי לשלם לו במזומן על התמונות היפות שלו. אז צלמתי אותו בחזרה.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק האחים בוקשפן, הם תאומים שבימי שישי הארוכים נצפים בשוק. הם גרים בעיר התורה והחסידות ביתר. הפעם מצאתי את אחד האחים חולף מול מצלמתי. צילמתי אותו והרהרתי היכן התאום השני.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק אחד העוברים ושבים זיהה אותי. הנהנתי לשלום, צלמתי וחייכתי. חברו שהיה עימו, מהרגע שהבחין במצלמה – נמלט. לפחות אותו יש לנו בתמונה, עם זקן של ספירת העומר.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק והנה דקותיים לאחר מכן מגיע האח השני לבית בוקשפן. הוא בלי ווסט מחייך ונעצר באותה נקודה בה אחיו עצר להביט ולחייך. מדהים כמה תאומים יכולים להיות זהים במעשיהם, גם כשהם לבד.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק מה, כבר הספקת לצלם? שאל השמאלי. אני לא זוכר את שמו – ומאשר. הוא מספר לי על גלריה שראה כאן, באתר חרדים 10. אני מאחל לו שבת שלום, והימני – הלומד בשיבה חסידית – מגיע לשבת עימי ועם חברי יוסי קלאר בשולחן. הוא ויוסי חברים מהעבר, וככה השוק מפגיש בין קצוות.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק לחיצות הידיים בין חברים הם הדבר שצריך לתעד בשוק. נפגשים כאן אנשים ששנים לא ראו אחד את השני. הפעם היו אלה השניים שבתמונה, שנעמדו לדבר. עד שאמרו להם: לכו דברו בצד, אתם חוסמים את המעבר.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק הוא אחד מאימפריית ‘בוש בייגל’ הממוקמת על פינת צפניה בר אילן. הוא בא לשוק להתרענן מאווירת הבייגלים בחנות, ומחפש משהו מעניין לאכול. בפעם השלישית שהסתובב באותו רחוב בשוק, לא התאפקתי מלצלם אותו מהורהר. כנראה שלאחר מכן הוא מצא מקום לקיים את ‘טועמיה’.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק למול מצלמתי הילד הביישן מרים את עיניו, מביט בי, ושוב מסתתר. ככה אני והוא צועדים בשוק. הוא מביט ומתחבא, ואני מנסה לקלוט תמונה אחת. בסוף זה קרה. התוצאה לפניכם.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק הרב תם, קוראים לו האנשים בשוק. המוכרים מכירים אותו כבר שנים. הוא מגיע כשעה וחצי לפני כניסת שבת, והמוכרים שומרים אמונים ומעניקים לו את כל הטוב שבחנותם, במחירים מפנקים.

  עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק מאיר גורדון התיישב בשוק הפתוח לשמוע את המנגינה החצי ואקלית. זו לא כזו בעיה, כיון שכל האנשים שהיו לידי שרו את קבלת שבת של קרליבך. הגיטרה לא נשמעה – ורק המקלה ששרה הרטיטה לבבות לקראת שבת.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק אבי יוספי, יחצ”ן, איש שיווק – ובקיצור: כל מי שמשלם, הוא עובד אצלו – מיהר לשוק עם בתו, כדי לקנות דברים ל’שלום זוכר’ בשבת. נולד לו בן, במזל טוב. איפה יתקיים השולם זוכר, אני מתעניין. והוא עונה: “בהדסה עין כרם”. אני מביט, תמה. גם הברית תהיה שם? הוא צוחק ואומר: “אל תדאג, לברית תקבל הזמנה”. אתם קראתם, אני ממתין.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק אלי פולק מאיחוד הצלה, שעוקב צמוד אחרי אתר חרדים 10, ראה את מנכ”לית פייסבוק-ישראל לובשת את הצעיף האדום, וביקש גם הוא. לא יכולתי לסרב. כשהצטלם, הסובבים אותו ניסו לשכנע אותי: “תשאיר לו, זה ממש מתאים”.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק אליעזר ליאני, צלם וידאו שמצלם סרט תיעודי על שוק מחנה יהודה בימי שישי. הוא הגיע לכאן רק בגלל הסדרה עושים שiק (יהיה גם שם הסרט?). כעת הוא נעמד להצטלם עם הצעיף, ומיד לאחר מכן מיהר אל דוכן חב”ד, כדי לצלם אותו בפעילות יום שישי.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק אליהו נקי לא ויתר גם הוא על תמונות עם הצעיף האדום. “אני מקווה שאני יוצא מוצלח”, אמר בעת שצלמתי. השבתי שאני משוחד בגלל הצעיף… אבל אני בטוח שמי שיראה את התמונה יגיד לו שהוא יצא מעולה.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק הצלם מנחם מלוב הצטלם ביחד עם יוסי קלאר וגם הוא לא ויתר על הצעיף. “תשלח לי שאכניס לפייס”, ביקש. קח את התמונה מהאתר, השבתי.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק זילברשלג ודוד חברו נעמדו לתמונה עם הצעיף. “מה הסיפור עם הצעיף, לא הגיע הקיץ?” שאל דוד. ואני עניתי: אין לי בעיה עם החורף או קיץ. אבל החורף עדיין כאן.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק רעייתו של זילברשלג שמעה שמנכ”לית פייסבוק-ישראל הצטלמה עם הצעיף, והצטלמה גם היא. “רגע!” מיהרה לשאול מיד אחרי הצילום. “מה תעשה עם התמונה?” המממ, עניתי, אכניס באתר.

  עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק הוא מכיר את כל שירי קרליבך בעל פה, איש יודע ספר, משכמו ומעלה. כשפגש אותי, אמר: “אני מוכן להצטלם עם הצעיף, בתנאי שזה יהיה עם הכובע”. הסכמתי, כי בשניהם הוא נראה ממש טוב.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק “אפשר תמונה עם הבנות שלי?” לא סרבתי. “לפחות שיראו שאני עושה בייביסיטר טוב, ושהילדות נהנות”. לא היססתי לשאול את הבנות, אם הן נהנות. הן רק נענעו ראשן בתגובה, לאות כן, אבל לא הוציאו מילה.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק נמי אשכנזי וחברו מאיר גורדון רק ראו את הצעיף עובר ידיים ומונח על הבחור שבאמצע – והצטרפו לתמונה. “תצלם שנראה גם אנחנו טוב”. עשיתי כמיטב יכולתי.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק הם קנו סוכריות לשבת. כשעברתי, הדוכן כבר היה בהתחלה של קיפולים, לקראת סגירה. “רגע, אל תסגור”, צעקו הבחורים למוכר. “קודם שיצלם, נקנה ואחר כך תסגור”. צלמתי מהר כדי שגם המוכר יוכל להגיע הביתה לפני שבת.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק שמו מנדי אדרעי, הוא גיס של זאבי סופר. “גם אני רוצה תמונה עם הצעיף”, אמר, “אבל אני ממהר מאוד, באתי לעשות קניות וללכת”. לאן אתה ממהר? “הבן שלי, שיהיה בריא, נמצא בבית חולים ביחד עם זאבי סופר שהתנדב לשמור עליו”. הוא הגיע לעשות קניות, כדי להתארגן לשבת. שתהיה רפואה שלמה, איחלתי לו.

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק אינני זוכר את שמו. הוא צחק כשפגש אותי, ושאל גם הוא על הצעיף. אמרתי שאין בעיה להצטלם עם הצעיף, רק שכעת זה יעלה לו טבין ותקלין. “קודם תצלם, תפרסם, אחר כך נדון במחיר”, אמר. צלמתי, פרסמתי. בשישי הבא נגבה את המחיר…

 עושים שוק אחרי מות

מצלמה עושים שוק בחזרתי הביתה מהשוק, הקפצתי חבר לביתו שבהר נוף. בדרך חזרה, על כביש כנפי נשרים, עמד צייר בשם בניהו יוסף, תושב שכונת קרית יובל. הוא כבר מצייר 20 שנה, וכעת החליט לצייר נוף אורבני בעיר ירושלים. וכך, שעה קלה לפני שבת, הוא עדיין ניצב בכביש הריק, ומצייר לאיטו. “זה המרגוע שלי לנפש”, אמר והמשיך לצייר.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יחי המנהיג שלומי בן הרוש
    27/04/2015 00:37
    hjh
  1. יחי יחי יחי

  2. עשית לי חשק לבוא לשוק..
    27/04/2015 12:33
    חיימקה
  3. אפשר להריח אותו מהתמונות.

  4. חחח
    05/06/2015 15:09
    מישהי
  5. מאיר הכי חתיך 🙂