בהילוך איטי • דוח על הפרקליטות: שנה בממוצע לסגירת תיק נגד חשוד

דוח ראשון מסוגו על פרקליטות המדינה חושף: אין נהלים מסודרים ואחידים בין גופי הפרקליטות השונים בטיפול סגירת תיקים נגד חשודים • חולפים בממוצע 328 ימים מרגע שהפרקליטות מחליטה לסגור תיקים של חשודים ועד סגירתם בפועל
חיים טוויל
ל' ניסן התשע"ה / 19.04.2015 19:35

נציבת הביקורת, בראשות השופטת בדימוס הילה גרסטל, פרסמה היום (ראשון) דוח ראשון מסוגו על הפרקליטות, על אופן ומשך זמן הטיפול בתיקים אשר הפרקליטות החליטה שלא להגיש בהם כתב אישום נגד החשודים – וקיים צורך להודיעם על כך באופן מידי.

מן הדוח עולה, כי בתיקים שבהם קיימים כמה חשודים והוחלט שלא להגיש כתב אישום נגד כולם, חולפים בממוצע 328 ימים עד שנסגר התיק של החשודים שהוחלט שלא להגיש נגדם כתב אישום.

עוד עולה מהדוח כי הזמן החולף מרגע ההחלטה לסגור את התיק ועד שליחת ההודעה לחשודים נע בין 32 ו-366 ימים.

מקרה קיצוני נמצא בבדיקה בפרקליטות מחוז חיפה, בו המתינו חלק מהחשודים 2,130 ימים – כמעט שש שנים – לסגירת התיק נגדם, מהרגע שהוחלט להגיש כתב אישום נגד חשודים אחרים.

יצוין כי במרבית התיקים שנבדקו בדוח הביקורת – למעלה מ-400 תיקים – הוחלט לסגור את התיק ללא הגשת כתבי אישום. בקטגוריה זו נמצא כי ממוצע ימי ההמתנה עומד על 73 בלבד. מספר ימי ההמתנה הנמוך ביותר נמצא בפרקליטות מחוז צפון, שם ממתינים החשודים 37 ימים בממוצע בלבד, ואולם בתל אביב אורכת ההמתנה 88 יום, בירושלים 86 ובמחוז מרכז – 79.

במספר מקרי קיצון נמצא שההודעה נמסרה בכמה גופי פרקליטות כשנה לאחר שהתיק נסגר.

מהדוח עולה, כי הפרקליטות שבה הזמן הממוצע לסגירת התיקים היה הארוך ביותר, היא פרקליטות מיסוי וכלכלה, שבה נרשמו יותר מ-850 יום בממוצע – יותר משנתיים – לעומת פרקליטות מחוז תל אביב שבה נרשמו 70 ימים בממוצע, הזמן הקצר ביותר לסגירת תיקים.

עוד עולה מדוח הביקורת, כי לא קיימים הנחיות ונהלים מסודרים לגבי אופן הטיפול, אין כל אחידות בין גופי הפרקליטות השונים בביצוע הפעולות, לא קיים תיעוד רלוונטי לכלל הפעולות הנדרשות בטיפול בתיק, ואין גורם אחראי לטיפול ופיקוח כולל על התהליך.

הדוח הסתמך על מדגם טיפול ב-500 תיקים בשבעה מחוזות גופי הפרקליטות הפליליים, בין השנים 2012-2013, כאשר חלק מהתיקים נסגרו ללא הגשת כתב אישום וחלקם נסגרו לאחר ניהול הליך נגד חלק מהחשודים בתיק. בסך הכול, נסגרו באותן שנים 19 אלף תיקים, לא כולל תיקי מעצר.

בעקבות הדוח הומלץ בנציבות הביקורת כי הפרקליט החותם על סגירת התיק יחתום גם על מכתב הודעה לחשוד.

זאת, באופן שיאפשר למסור את ההודעה לחשוד באותו יום עבודה, ומנגד להימנע מיצירת עומס עבודה נוסף על גופי הפרקליטות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    השיטה הידועה של האוצר:
    19/04/2015 22:11
    פרקליט לשעבר
  1. לייבש בתקציבים את הגופים הציבוריים (במיוחד אלו היעילים שלוקחים על עצמם עוד עבודה), להראות כמה הם לא טובים לאחר כמה שנים, ואז להפריט. נראה אותם מפריטים את הפרקליטות…. גיבורים גדולים