בצאנז: “מחפשים סגולות משונות. הצניעות היא הסגולה הכי מקורית”

אלפי חסידי צאנז השתתפו ב'טיש המרכזי' לרגל הילולת ראש שושלת צאנז ה'דברי חיים' זי"ע בקרית צאנז • האדמו"ר מצאנז נשא דרשה מיוחדת נגד "המודרניזציה הפושטת בבתי ישראל"
אלי שוורץ • צילום: שוקי לרר
כ"ו ניסן התשע"ה / 15.04.2015 11:52

אמש (שלישי) התאספו אלפי חסידי צאנז לטיש המרכזי, לרגל יום ההילולא של ראש שושלת צאנז בעל ה’דברי חיים’ זי”ע – בקרית צאנז בנתניה, בראשות  נכדו האדמו”ר מצאנז.

במהלך הדרשה המסורתית שנשא האדמו”ר, הוא הרחיב בשיחה מיוחדת על קדושת וטהרת הבית היהודי בצניעות וקבע כי על כל אחד ואחד שהולך בדרכו של  בעל ההילולא חובה לשמור עליהם.

האדמו”ר מצאנז ציין כי הגר”ש ואזנר זצ”ל, פוסק הדור שנפטר זה עתה, היה מהלוחמים ומעצבי שמירת הלבוש והפיאות כהלכה, כאשר ידוע שיטת ה’דברי חיים’ בכלל הייתה נגד “פאה נוכרית”.

האדמו”ר עורר את הציבור להימנע מללכת אחרי המודרניזציה הפושטת בבתי ישראל. “אנשים מחפשים היום סגולות שונות ומשונות. הצניעות היא הסגולה הכי מקורית במשנת חז”ל והזוהר”.

בהמשך הדרשה נשא האדמו”ר משא במשנת החינוך לצאצאים, על החוב לדעת ולשנן את ה’אל תיטוש תורת אמך’ – שחייבים ללכת בדרכי אבות ולא לשנות בכהוא זה.

בסיום דברי התורה נערך ‘מעמד כבוד התורה’, כשבמהלכו התעטרה קבוצה גדולה של בחורים בתואר “החבר” – לאחר שעמדו בכור המבחן על 600 דפי גמרא, רש”י ותוס’ בהצלחה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בענין מנהג חסידות צאנז
    06/05/2015 19:40
    מאיר
  1. כתב הגאון הגדול הרב גבריאל צינר שליט”א, מח”ס “נטעי גבריאל” (ראה קובץ אור ישראל:
    “בעיקר דין לבישת הפאות, שכבר התירום גדולי הפוסקים ונתפשטה הוראה זו בקרב כל קהל ישראל, ואף אותם הגדולים שלפני המלחמה היו זהירים יותר בזה, עכ”ז אחרי המלחמה ראו שצורך הדור להקל.

    כגון הרה”ק מהר”א מבעלזא זי”ע שהיקל בזה, הגם שבבית אבותיו החמירו מאוד בזה, ומסופר שכאשר בחורים היו שואלים אותו שמציעים שידוכים עם פאה, והשיב “בימים שלנו אם בת מוכנה בכלל לקחת בחור חסידי זה כשלעצמו שידוך טוב”.

    וכן כ”ק אדמו”ר מקלויזנבורג זצ”ל פעל הרבה שילבשו פאה נכרית [בספר “לפיד האש” המספר על תולדות חייו של האדמו”ר מצאנז קלויזנבורג זצ”ל, מובא “הרבי קיים את הבטחתו והעניק לכל חתן וכלה מן היראים כדי סיפוק צרכיהם, בתנאי שתכסה ראשה בפאה נכרית… וכה הקימו בתים כשרים בישראל”. ועוד מובא שם, “העניק שי כספי מיוחד, חמישים דולר במזומנים, לכל כלה שתיאות לכסות ראשה בפאה נכרית”].

    וכן כמה נכדי הגה”ק בעל דברי חיים מצאנז זי”ע, הגם שנקטו ככל החומרות של הדברי חיים בעניני מקוואות ומצות ועוד, בזה לא הקפידו כל כך להחמיר על הציבור.

    וכן כ”ק אדמו”ר מסאטמאר זצ”ל לא אסר בהחלט על הציבור לילך בפאה, רק גילה דעתו שרצונו לילך שלא בפאה נכרית [ראה מש”כ במחזור “ויואל משה” ליו”כ, הנהגת שבת שובה, שהאדמו”ר מסאטמר אסר פאה נכרית רק לאנשי שלומו והתיר לקהילת האשכנזים].

    ושמעתי ממגידי אמת הטעם שלא החמירו לשיטת הדברי חיים, כי לצאת שיטת הדברי חיים צריכה ללכת רק במטפחת ואפי’ חתיכת משי בפדחתה אסור, וזה דבר שאין הציבור יכול לעמוד בו, וכיון שאי אפשר לקיים שיטת הד”ח, לכן על כרחך סמכו להקל כשאר הפוסקים”.