אובמה התקפל: ההסכם עם איראן יועמד לפיקוח הקונגרס

ועדת החוץ של הסנאט אישרה פה אחד חוק שמאפשר לקונגרס לפקח על ההסכם עם איראן ועל העיצומים • ברק אובמה שטען בחודש האחרון כי לקונגרס אין סמכות להתערב - התקפל
אבי כץ
כ"ו ניסן התשע"ה / 15.04.2015 11:10

הנשיא ברק אובאמה ספג אתמול מכה קשה כאשר ועדת החוץ של הסנאט אישרה פה אחד את הצעת החוק של יו”ר הוועדה, הסנאטור הרפובליקני בוב קורקר, המאפשרת לקונגרס לפקח על ההסכם עם איראן ועל העיצומים.

הבית הלבן, שבכל התקופה האחרונה טען כי לקונגרס אין סמכות להתערב, ראה כי אין לו סיכוי למנוע רוב מוחץ לחוק, והחליט ברגע האחרון ממש לשתף פעולה עם הוועדה ולהציג את החוק שעבר כ”עבודת צוות”.

ג’וש ארנסט, דובר הבית הלבן, טען כי אישורו של אובמה לחוק התקבל לאחר שיו”ר הוועדה הסכים לוותר על חלק מדרישותיו. בתגובה, טען קורקר כי לא נעשה שום שינוי בנוסח החוק.

על פי הצעת החוק, גורל ההסכם יוכרע לאחר 52 ימים והחוק גם ימנע את הסרת הסנקציות. החוק גם מעניק לקונגרס אפשרות לבחון את העיסקה בכל 90 יום, כדי לראות אם היא אכן מיושמת כהלכה על ידי איראן.

יו”ר בית הנבחרים, ג’ון  ביינר, שהזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בפני הקונגרס, אמר בתגובה לאישור החוק בוועדת החוץ: “כנראה שהבית הלבן ראה את הכתובת על הקיר”.

בישראל הביעו שביעות רצון מאישור החוק. “אנחנו בהחלט שמחים, זהו הישג עבור המדיניות הישראלית”, אמר ח”כ יובל שטייניץ, שהתייחס בדבריו לנאומו של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס. “החוק ימלא תפקיד חשוב מאוד במניעת עסקה רעה. הממשל וצוותי המשא ומתן יצרכו להתאמץ כדי לגשר על הפערים ולהשיג להסכם שנראה טוב יותר, כך שהקונגרס יאשר אותו”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות