בגדי לבן, שירה ותפילה בכוונה: כך חוגגים ב’הר המור’ יום עצמאות

בועז בן-ארי היה הצלם היחידי שחדר את השכבה שעטפה באווירת חג ורגש עילאי את ישיבת הר המור, בשעה שנאספו מאות תלמידים, וילדיהם על כתפיהם, לתפילת ערבית, קריאת פרקי הלל, שירה וריקודים • כך נראית חגיגה 'פנימית' ואותנטית - הרחק מתקשורת, זיקוקים וספריי שלג
בן-ארי בועז
ו' אייר התשע"ד / 06.05.2014 12:31

בשעה שעם ישראל צבא על חנויות הבשר, התמקם בתצפיות הזיקוקים והתיז ספריי קצף על עוברים ושבים, בישיבת הר המור בירושלים התכוננו אחרת. בישיבה, הממוקמת בעומק טבע פסטורלי, בחרו מאות התלמידים של הגאון רבי צבי טאו לחגוג את היום בו קיבלנו מחדש עצמאות על ארצנו, בחיבור ישיר לקדוש ברוך הוא.

בהכרה והודיה, תוך דבקות בקודש וקידוש ה’. הדרך מהכביש הראשי למתחם ישיבת ‘הר המור’ בקרית יובל עשויה משביל עפר צד ומתפתל. הנסיעה משם אורכת דקות ספורות, וענפי העצים המסוככים מעניקים תחושה של מעבר אל מקום מסוג אחר, שבו העיקרים מקדשים את הערכים הרוחניים, באחיזה בתורה ועבודת ה’, תוך הצורך בחיזוק העם במולדתו. בחוץ משכלת חרב, וכאן – ספונים בין הררי ספרי קודש ותפילות בכוונה.

כמחצית השעה לפני תפילת ערבית באים ונקבצים הורים וילדיהם, כשהם לבושים לבן, מסורקים ועוטים ארשת חג. רוח של יום טוב אופפת את מתחם בית הכנסת והמבואות. החזן פותח בפרקי הלל והודיה, והמתפללים עונים אחריו פסוק בפסוק, ברגש והתפעלות. “באין עצמאות אין ביטחון לקיומנו”, מסביר לי מאיר, תלמיד הישיבה, על סיבת החגיגה.

“הרגשות האנטישמים קיימים, והם פועלים, אם בגלוי ואם בסתר, וזה עלול להתפרץ בכל שעה. וכהוכחה, קיימת השואה אשר השמידה כשליש מעמנו. ואילו היתה קיימת מדינה בפרוץ מלחמת העולם השניה, אין ספק שלא היתה השואה מגיעה לממדים כאלה”.

יש לנו תפקיד רחב יותר

בהמשך מעניק לי מאיר תשובה נוספת. לטענתו, צריכים אנו לעמוד על התוכן הדתי שיש במדינה. “אם אמנם בתור יחידים אפשר לקיים את התורה בכל מקום שהוא, וגם בכל תנאים שהם, העם בתור עם, יש לו תפקיד יותר נרחב, ואותו לא ניתן לקיים אלא בתנאים של מדינה עצמאית”.

בסיום התפילה הוא ניגש למדף ושולף את אחד מספריו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ”ל – ‘אורות’ – ומקריא לי קטע: “בראשית מטעו של העם הזה… נתגלתה השאיפה להקים ציבור אנושי גדול אשר ‘ישמרו את דרך ד’ לעשות צדקה ומשפט’. זוהי השאיפה שבאה מכח ההכרה הברורה והעזה והתביעה המוסרית הכוללת והרמה להוציא את האנושיות מתחת סבל נורא של צרות, רוחניות וחמריות, ולהביאנה לחיי חופש מלאי הוד ועדן באור האידיאה האלוקית, ולהצליח בזה את כל האדם כולו.

“למילואה של שאיפה זו צריך דוקא שיהא ציבור זה בעל מדינה פוליטית וסוציאלית וכסא ממלכה לאומית ברום התרבות האנושית, ‘עם חכם ונבון וגוי גדול’, והאידיאה האלוקית המוחלטת מושלת שמה ומחיה את העם ואת הארץ במאור הזה. למען דעת,שלא רק יחידים, חכמים מצוינים, חסידים ונזירים ואנשי קודש, חיים באור האידיאה האלוקית, כי גם עמים שלמים, הכוללים בתוכם את כל השדרות האנושיות מן רום האינטליגנציה האמנותית, הפרושית, המשכלת והקדושה עד המערכות הרחבות, הסוציאליות, הפוליטיות והכלכליות, ועד הפרולטריון לכל פלגותיו, אפילו היותר נמוכות ומגושמות”.

אחר תפילה ארוכה, ספירת העומר ומעמד קבלת עול מלכות שמים, ירדו כולם למגרש רחב, הממוקם  בגב מבנה הישיבה, ופרצו בריקודים ובמחולות שהזכירו הקפות שניות חסידיות.

אברכים מצטרפים לשירת ההודיה, כמו באים לקיים את מצוותם, ותכף ישובו להמשך סדרם בתורה ועבודת ה’. התחושה שליוותה אותי ביציאה היא הריק וההבל המשתלט ביום זה, והיעדר ההיבט הרוחני והערכי על חיינו כאן, אחר אלפיים שנות גלות. יצאתי עם מבט אחר, עם הכללה אחרת, עם טעימה ששום זיקוק או סטייק לא יעניקו לי.

ישיבת הר המור הרב טאו 50

ישיבת הר המור הרב טאו 49

ישיבת הר המור הרב טאו 48

ישיבת הר המור הרב טאו 47

ישיבת הר המור הרב טאו 46

ישיבת הר המור הרב טאו 45

ישיבת הר המור הרב טאו 44

ישיבת הר המור הרב טאו 43

ישיבת הר המור הרב טאו 42

ישיבת הר המור הרב טאו 41

ישיבת הר המור הרב טאו 40

ישיבת הר המור הרב טאו 39

ישיבת הר המור הרב טאו 38

ישיבת הר המור הרב טאו 37

ישיבת הר המור הרב טאו 36

ישיבת הר המור הרב טאו 35

ישיבת הר המור הרב טאו 34

ישיבת הר המור הרב טאו 33

ישיבת הר המור הרב טאו 32

ישיבת הר המור הרב טאו 31

ישיבת הר המור הרב טאו 30

ישיבת הר המור הרב טאו 29

ישיבת הר המור הרב טאו 28

ישיבת הר המור הרב טאו 27

ישיבת הר המור הרב טאו 26

ישיבת הר המור הרב טאו 25

ישיבת הר המור הרב טאו 24

ישיבת הר המור הרב טאו 23

ישיבת הר המור הרב טאו 22

ישיבת הר המור הרב טאו 21

ישיבת הר המור הרב טאו 20

ישיבת הר המור הרב טאו 19

ישיבת הר המור הרב טאו 18

ישיבת הר המור הרב טאו 17

ישיבת הר המור הרב טאו 16

ישיבת הר המור הרב טאו 15

ישיבת הר המור הרב טאו 14

ישיבת הר המור הרב טאו 13

ישיבת הר המור הרב טאו 12

ישיבת הר המור הרב טאו 11

ישיבת הר המור הרב טאו 10

ישיבת הר המור הרב טאו 09

ישיבת הר המור הרב טאו 08

ישיבת הר המור הרב טאו 07

ישיבת הר המור הרב טאו 06

ישיבת הר המור הרב טאו 05

ישיבת הר המור הרב טאו 04

 

 

הדפס כתבה

16 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כחרדי - התרגשתי מאוד.
    06/05/2014 15:08
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. שמחת בני תורה

  2. חולי נפש
    06/05/2014 15:19
    אליהו
  3. למהדרין

    • יוני גרין   06/05/2014 16:47

      אולי תנמק את הקללה?
      א. הם נראים יראי שמיים יותר מהרבה חרדים שאני ואתה מכירים.
      ב. לא מעט אדמו”רים וראשי ישיבות נהגו כך בשנים הראשונות לקום המדינה.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   06/05/2014 19:48

        הבדל עצום מקום המדינה להיום

    • מאיר   07/05/2014 00:10

      למהדרין

  4. מגעילים
    06/05/2014 19:37
    מאיר
  5. הלוואי ויחזירו לערבים את יהודה ושומרון, רק אז הם יבינו כמה המדינה פה לא שווה כלום.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   14/05/2014 12:19

      מה אתה משוגע??? אתה רוצה לעבור על דברי התורה כדאי להוכיח למישהוא הוכחה שבכל מקרה לא נכונה איפה השכל שלך אתה יהודי בכלל?????????????

    • אנומיני   14/05/2014 12:22

      “מי בז ליום קטנות”(זכריה ד’)

  6. ויקרא שמו בישראל : מזרחיסטים10.co.il
    06/05/2014 20:28
    איזי
  7. שאני יבין , מה אתם נותנים להם במה חיובית לאחר כל מה שהם ורבניהם מחוללים לציבור החרדי,
    אתם לא חרדים !!!!!!!

    • יוני   07/05/2014 00:27

      כדאי לדעת שהרב צבי טאו הוא זה שנלחם במפלגת הבית היהודי בכל כוחו והוא זה שאמר שעל ענין הגיוס, ושאר החוקים ראוי לחסום כבישים. כמו כן הוא מסרב לקבל אפילו שקל ממפלגה זו, כדי לא ליצור שום זיקה אליהם.

  8. עוד לא קם הרב שפסל את כל המיזרחיסטים וגם לא יקום...
    06/05/2014 23:43
    דוד
  9. סיקור מעניין, וחובה עלינו כחרדים, להכיר בקיומם של טקסים ותפילות אלו,
    שאפו גדול לאתר שדואג להראות את הצדדים החיוביים בכל המגזרים בעם ישראל.

  10. לכל מי שמודאג כאן מסיקור ד"לים
    07/05/2014 09:50
    דוד
  11. קצת סוציולוגיה דתית לאומית: אין שום קשר בין המצולמים בכתבה ובין שאר הציונות הדתית. הר המור הוא תופעה של חרדים גמורים בכיפות סרוגות. ההבדל היחיד בינם ובין החרדים הוא שהם “מאמינים במדינה”, מעבר לזה – בדיוק אותו דבר: מצביעים למפלגות חרדיות (הרב טאו הורה להצביע ש”ס), לומדים ולא מתגייסים, ממשיכים בכולל אחרי החתונה, מפרידים בין בנים ובנות מגיל שלוש ועוד ועוד. סתם לידיעתכם.

    • זונדל   08/05/2014 01:19

      לפחות תגידו דברי אמת. בישיבה כל הבחורים מתגייסים לצבא!!!

    • עמי   18/05/2014 10:59

      ‘גבוהות’ (מקביל ל’גדולות’ בחרדים)
      ושל המכינות הקדם צבאות כמו עלי,קשת, עצמונה , . כלל תלמידי הזרם הזה מתגייסים לשירות בצהל, מי יותר ומי פחות(כמו שירות מקוצר- חצי שנה/שנה/שנה וארבע).
      כמובן, למעט מיוחדים, שנשארים להילחם מלחמתה של תורה.
      המבט על המציאות הנוכחית ועל מדינת ישראל כחלק מהתהליך הגאולי, איננו דבר של מה בכך בין הר המור לבין שאר הציבור החרדי, הוא מהותי, לענ”ד.
      אמנם, וודאי רב המשותף על המפריד.

    • בן הארץ   18/09/2016 21:10

      קוריוז: הרב טאו היה חניך מצטיין בטירונות

  12. Shaatnez People
    08/05/2014 18:06
    Har HaCarmel
  13. Believers of Avoda Zoras HaZionism who kept some similarities to Judaism. (Like the early Xtians). Thats all