45% מהחרדים: ישראל מדינה שלא טוב לחיות בה

סקר שערך מכון 'מחקרי הגל החדש' עבור 'ישראל היום': 15% מהחרדים אינם גאים להיות ישראלים • למרות דעתם השלילית על החיים כאן: 76% מקרב החרדים היו מעדיפים לחיות בישראל ורק 4% בחו"ל
ו' אייר התשע"ד / 05.05.2014 23:35

מה מדאיג אותנו הישראלים יותר מכל?

לפי סקר שערך מכון ‘מחקרי הגל החדש’ עבור ‘ישראל היום’, אנחנו הכי מודאגים  מהמצב הכלכלי: 41% מנשאלי הסקר ענו כי יוקר המחיה הוא הבעיה שמטרידה אותם יותר מכל. זהו נתון שיא (בשנה שעברה, למשל, רק 15.7% היו מודאגים מ’יורק המחיה’). זהו גם נתון יוצא דופן בשל כמות הנשאלים שהצביעו עבור מרכיב אחד. 

הכי מודאגים מהמצב הכלכלי הם צעירים בני 34-25, בעלי השכלה תיכונית או פחות, תושבי תל אביב וגוש דן. הכי פחות מודאגים (יחסית) מהמצב הכלכלי – בני 65 ויותר, בעלי השכלה תיכונית מלאה, דתיים תושבי ירושלים והסביבה.

15% מהנסקרים מודאגים מהמצב הביטחוני, שהוגדר בשאלה גם כאיום הגרעין האיראני, המצב בגבולות והאיומים מכיוון סוריה וחיזבאללה. הכי מודאגים מהמצב הביטחוני הם בני גיל צבא: 24-18.

בסעיף הכלכלי אפשר לכלול גם את התשובה הנוגעת לשחיתות השלטונית: 15% בחרו בה כמטרידה ביותר – שיעור זהה לזה של הבוחרים בתשובה: הביטחון. אם מחברים את שתי התשובות, יוקר המחיה והשחיתות השלטונית, מגלים שיותר ממחצית הציבור, כ־56%, מודאגים מפן כלכלי כזה או אחר.

מצב הביטחון האישי, שכולל פשיעה, סמים ואלימות, שהדאיג את הציבור בשנה שעברה, ירד השנה ל־12%, למרות הדיווחים על מקרי אלימות קשים בשבועות האחרונים.

הקיפאון המדיני כך מסתבר, לא ממש מדאיג את הישראלים: רק 5% מהנשאלים רואים בו בעיה. גם בתחום יחסי החוץ, הישראלים מודאגים פחות: רק 11% מודאגים ממה שקורה מעבר לגבולות המדינה; מהם 4% מודאגים ממעמדה של מדינת ישראל בעולם, ומעט יותר, 7%, מהאנטישמיות הגואה. זוהי אמנם קפיצה לעומת השנה שעברה, אז רק 2.5% היו מודאגים מיחסי החוץ של המדינה, אבל עדיין מדובר בשיעור נמוך יחסית.

52% מהישראלים גאים מאוד בישראליותם, 84% כולל אלו האחרונים גאים בכך ברמה זו או אחרת. אך אסור לשכוח כי 41% מאזרחי מדינת ישראל מודאגים מיוקר המחיה, 15% מודאגים מהשחיתות ועוד כמספר הזה מהמצב הבטחוני, מה שאומר שאנחנו מודאגים כמעט כמו גאים.

57% מהמשתתפים בסקר הגדירו את ישראל כמדינה שטוב לחיות בה, רובנו מעדיפים לגור בארץ – 61% מהנשאלים ענו כי גם לו יכלו לבחור אחרת הם היו מעדיפים לחיות בארץ, לעומת 25% שהיו בוחרים לעקור לחו”ל.

אף אדם בגיל 65 ומעלה לא טען כי איננו גאה לגור בארץ, 81% מבני שכבת הגיל היו גאים במגורים בה. קבוצת הגיל הכי פחות גאה ב’ישראליותה’ היא 54-45; ובחלוקה דתית, החרדים הם שיאני הלא־גאים – 15% מהם לא גאים בישראליותם. בהתאמה, בקרב החרדים נמצא גם השיעור הגבוה ביותר של אלה החושבים שמדינת ישראל היא מדינה שלא טוב לחיות בה – 45%, לעומת 43% חרדים החושבים שהמדינה היא מקום טוב לחיות בו. למרות דעתם השלילית על החיים כאן, 76% מקרב החרדים היו מעדיפים לחיות בישראל ורק 4% בחו”ל.

באשר לזהות הלאומית  – 63% מגדירים את עצמם קודם כל כיהודים ואחר כך כישראלים, אולם 30% מגדירים את עצמם קודם כל כישראלים ורק אחר כך כיהודים – עלייה דרמטית של 10% בהשוואה לתוצאות השנה שעברה.

בהתאם, נרשמה ירידה מדאיגה בזיקה של האזרח הישראלי ליהודי התפוצות: מ־77.4% בשנה שעברה ל־52% השנה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות