הסכמות בלוזאן • הנשיא אובמה: “נתניהו רוצה למנוע גרעין? זו הדרך”

אבי כץ
|
י"ד ניסן התשע"ה / 02.04.2015 22:06
שיחות הגרעין • שר החוץ האיראני, מוחמד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופאי, פדריקה מוגריני, פרטו את ההסכמות בין הצדדים: הסנקציות יוסרו, הצנטריפוגות יוגבלו • מזכיר המדינה ג’ון קרי: “יום גדול. בקרוב נחזור לעבוד על ההסכם הסופי”

שש המעצמות ואיראן הגיעו להסכמות: שר החוץ של איראן מוחמד ג’וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני קיימו הערב (חמישי) מסיבת עיתונאים משותפת בלוזאן שבשוויץ בה פרטו השניים את ההסכמות אליהם הגיעו הצדדים במהלך המשא ומתן של השבועות האחרונים.

מזכיר המדינה האמריקני, ג’ון קרי, שהיה שותף בכיר לשיחות שנערכו בימים האחרונים לא נשא דברים.

לדבריהם, הסנקציות על איראן יוסרו והעשרת האורניום תפוקח לתקופה של 10 שנים. כמו כן מתקן פורדו יהפוך למכון מחקר גרעיני ”למטרות שלום”.

הצדדים הסכימו כי המשא ומתן יימשך עד סוף חודש יוני.

נשיא ארה”ב ברק אובמה אמר כי ארצות הברית הגיעה יחד עם מדינות אחרות להבנה היסטורית עם איראן. “אין לי ספק שההסכם יהפוך את איראן לבת ברית ואת העולם למקום בטוח יותר”, אמר. “זו עסקה טובה שעונה על מטרותינו. היא תבטל כל דרך שבה יכולה איראן להפיק נשק גרעיני”.

אובמה פנה בדבריו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר על חששותיו מההסכם המתגבש עם איראן: “נתניהו חיפש את הדרך האפקטיבית ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני וההסכם הוא הדרך הטובה ביותר”, אמר, “אשוחח עם נתניהו הערב ואבהיר לו כי אין שום סדק במחויבותנו לביטחון ישראל”.

שר החוץ האמריקני ג’ון קרי התייחס בחשבון הטוויטר שלו להסכמות אליהן הגיעו המעצמות ואיראן וקבע:  ”יום גדול. לאיחוד האירופי, למעצמות ולאיראן יש עכשיו פרמטרים כדי לפתור את רוב הנושאים השנויים במחלוקת. בקרוב נחזור לעבוד על ההסכם הסופי”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ גם הוא בחשבון הטוויטר והבהיר: “כל עסקה חייבת לגלגל לאחור משמעותית את יכולות הגרעין האיראניות ולעצור את הטרור והתוקפנות של טהרן”.

שר המודיעין יובל שטייניץ אמר כי בשעה שנציגי המעצמות לוחצים ידיים עם האיראנים בלוזאן, איראן ממשיכה ב”מסע הכיבושים והטרור” בתימן.

“החיוכים בלוזאן מנותקים מהמציאות העגומה, שבה איראן מסרבת לעשות ויתורים בנושא הגרעין וממשיכה לאיים על ישראל ועל כל שאר המדינות במזרח התיכון.

“מאחר שההצהרה רחוקה מלהוות הסכם של ממש, אנחנו נמשיך במאמצנו להסביר ולשכנע בעולם בתקווה למנוע הסכם גרוע, או לפחות להכניס בו תיקונים ושיפורים”.