12 חוקרות חרדיות מתחילות לפעול: “לדובב בשפה שמכירים”

חיים טוויל
|
י"א ניסן התשע"ה / 31.03.2015 13:25
הבוקר התקיים במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש טקס סיום קורס חוקרים וחוקרות חרדים • המפכ”ל: “זה לא היה קל כי במשטרה ישנן מסגרות” • “מוצע הציונים בקורס היה מהגבוהים ביותר במשטרה”

הבוקר התקיים במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש טקס סיום קורס חוקרים וחוקרות חרדים: 12 חוקרות וארבעה חוקרים יתחילו בימים הקרובים את פעילותם בתחנות המשטרה למתן שירות בישובים בהם קיים ריכוז גדול של ציבור חרדי. 

 קורס החוקרים והחוקרות החרדי החל לפני כחמישה חודשים, לאחר שהותאם לפעילות מול צרכי המגזר החרדי. תכני הקורס עסקו בעולמם של החוקרים ובדגש על הפעילות המגזרית חרדית.

מדובר בקבוצת חוקרים אקדמאים שחלקם אף עורכי דין – שהחליטה לראשונה להגיע למשטרת ישראל מתוך תחושת שליחות והכרה, כי רק כך יינתן מענה משטרתי נכון לציבור החרדי. החוקרים החרדים קיבלו את ברכת הדרך של  רבנים לפני גיוסם למשטרה.

בשבועות האחרונים התנסו החוקרים  במספר תחנות משטרה. לפי המשטרה, בסופו של יום התברר כי הדרישה לשיבוץ חוקרים חרדים הינה גדולה ביותר.

בטקס שנערך במכללה הלאומית לשוטרים השתתפו בני משפחות החוקרים והחוקרות. במעמד סיום הקורס השתתף הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו, שבדברי ברכתו ציין כי בעבר נעשה ניסיון לחבר את העולם הרבני לעולם המשטרה, ועכשיו המהלך הזה למעשה קורם עור וגידים.

“החוקרות והחוקרים צריכים את הגישה המיוחדת”, אמר הרב לאו. “לכן החוקרות יש את הגישה המיוחדת כפי שנאמר ‘את פתח לו’. לימדונו חכמים שלכן יש את היכולת לפתיחת הלב ולגרום לו לשאול ולדבר, והרי זה מה שאנחנו מבקשים במקרים כאלה: שכולם ידברו, ובעיקר כאשר מדברים על ילדים.

“יש לכן את היכולת הזאת שנדרשת מכולם, מאבות ומאימהות. לעיתים כאשר אנחנו נתקלים בהורים שאינם יודעים לעשות זאת, אם בגלל פחד, ואם בגלל תחושה, ואם בגלל החשש ‘מה יגידו בחברה’ ואז הם גורמים נזק בעצם ההסתרה ובעצם ההחבאה.

“כאן אתן החוקרות מגיעות על מנת לדובב ולדבר בשפה שהם מכירים, וכך יקל על ההורים לפתוח את הלב ולהקל על הילד והילדה לעשות כך”.

מפכ”ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, גילה כי ממוצע הציונים בקורס היה מהגבוהים ביותר במשטרה. “משטרת ישראל אימצה את העיקרון של שיטור מבוסס קהילה שמשמעו ‘אנחנו משטרה של כל עם ישראל’. אנחנו יודעים להתאים את שרותי המשטרה לכלל הציבור ולכן החלטנו להתמקד במתן מגוון שירותים לאוכלוסייה.

“המשטרה השכילה להבין ולאפשר לכל שוטר ושוטרת לחיות על פי אמונתו. זה לא היה קל כי במשטרה ישנן מסגרות, אבל הבנו כי ‘חפצי חיים אנחנו’ ולכן משטרת ישראל יודעת היום לאפשר לכל אחד ואחת להגיע למשטרה ולחיות לפי דרכו ואמונתו”.

ניצב בנצי סאו, מ”מ הסמפכ”ל ומפקד מחוז תל אביב, שהיה מראשוני הוגי הרעיון לשלב חרדים במשטרה אמר: “יצאנו לדרך בעבר עם חוקרת אחת. למדנו מהפעילות שלה שעלינו באופן משמעותי בהיקף שת”פ עם האוכלוסייה החרדית ועליה גדולה יותר בפשיעה המדווחת, כאשר החוקרים הם מבני הקהילה.

“הגישה והיכולת שלהם לחשוף ולהיחשף כלפי הציבור גורמת למשטרה להיות גוף רלוונטי בתוך הקהילה וכך גם ישנה ירידה גדולה בפשיעה”. ניצב סאו הדגיש כי הקורס יביא עוד קורסים ועוד העמקה של הקשר בין המשטרה למגזר החרדי.

“אני חושב שמדובר בפריצת דרך גדולה לתת את השירות הזה”.

במשטרה מציינים כי בכוונתם לפתוח קורס חוקרים נוסף. המפכ”ל בישר לנוכחים על פתיחת קורס חדש, כש”הפעם זה לא יהיה רק חוקרים אלא גם חוקרים וגם סיירים”.