הניצול היחיד מטביעת אניית המעפילים ‘סטרומה’ נפטר בגיל 91

דוד סטוליאר היה הניצול היחיד מתוך 760 הפליטים היהודים שטבעו באסון אניית המעפילים 'סטרומה' • טביעת כל המעפילים ואנשי הצוות למעט אחד, נחשבת לאסון הגדול בתולדות ההעפלה לארץ ישראל
אליעזר היון
ה' אייר התשע"ד / 05.05.2014 11:30

דוד סטוליאר, הניצול היחיד מטביעת האנייה סטרומה שטבעה בשנת 1942, נפטר בשבוע שעבר במדינת אורגון שבארה”ב. סטוליאר הותיר אחריו בן ונכדה.

סטוליאר נפטר לפני שלושה ימים, אך דבר מותו התפרסם רק עתה.

סטרומה היא אוניית מעפילים שנשאה על סיפונה כ-760 פליטים יהודים שניסו להימלט מרומניה הפשיסטית שבהנהגת יון אנטונסקו, והוטבעה בים השחור בידי צוללת סובייטית. האונייה אורגנה במסגרת מפעל ההעפלה אף על פי של האצ”ל. טביעת כל מעפיליה ואנשי צוותה למעט אחד, נחשבת לאסון הגדול בתולדות ההעפלה לארץ ישראל ולאסון הגדול ביותר בהיקפו של טביעת אנייה אזרחית בזמן מלחמת העולם השנייה.

ב־11 בדצמבר 1941 עלו על סיפון האונייה, שעגנה בנמל קונסטנצה שברומניה, (בה היו עשרה אנשי צוות חלקם יהודים, וכ-760 מעפילים (לפי עדות אחרת 769 מעפילים). על הסיפון עלו להפלגה הקצרה, שנועדה להימשך כ-14 שעות, 103 ילדים, 272 נשים ו-393 גברים מבין יהודי רומניה. אלא שההפלגה התארכה מעבר למצופה ונאלצה לעגון בנמל איסטנבול במשך יותר מחודשיים.

ממשלת טורקיה התנתה את שהות האונייה בחופיה בכך שמדינה אחרת תסכים לקלוט את הפליטים, אך מדינה כזו לא נמצאה, למרות השהות הארוכה של האונייה בנמל. הבריטים ששלטו בארץ ישראל- יעדם של המעפילים, סירבו בעקשנות להתיר את עלייתם של המעפילים לארץ.

האסון, ומות אחד משני הניצולים

לבסוף החליטו הטורקים להיפטר מהבעיה בכל מחיר. בליל 23 בפברואר 1942 ‘סטרומה’, עם מנוע מקולקל ובלא עוגן, נקשרה לספינת גרר טורקית שגררה אותה ללב ים, אל מחוץ למים הטריטוריאליים הטורקיים, והותירה אותה שם בלא מזון ומים, על מאות האנשים שהצטופפו על סיפונה.

למחרת, בבוקר 24 בפברואר 1942, זיהתה צוללת סובייטית, לפי דיווחה, “אוניית אויב”, במי הים השחור, סמוך לחופי בולגריה ושיגרה אליה טורפדו. התברר שהצי הסובייטי קיבל הוראה לפגוע בכל אונייה לא מזוהה שנכנסת לים השחור. פגיעת הטורפדו גרמה לנזק עצום לספינה הישנה והרקובה. קוער האונייה התחתון שקע מיד והאונייה ירדה אחריו במהירות למצולות.

ממאות האנשים שהיו על הסיפון שרדו שניים בלבד:  דוד סטוליאר ואחד מקציני האנייה, שהצליחו לטפס על קורה והיו סנטימטרים ספורים מעל קו המים. במשך הזמן ניסו שני הניצולים לעודד אחד את השני כדי לשרוד ובמשך הלילה הקר שרו, דיברו וצעקו. הם חששו שאם יפסיקו – לא יחזיקו מעמד בקור העז ששרר במים וגופם יקפא. לפנות בוקר התברר לסטוליאר שהקצין לא החזיק מעמד ומת, והוא נותר הניצול היחיד מן האונייה. דייגים טורקים גילו במקרה את הניצול והעלו אותו לספינתם.

ב-1946 הגיע סטוליאר עם אשתו לארץ והתגוררו בחיפה.  במלחמת העצמאות לחם כמקלען בצפון. בשנת 1968 היגר לארצות הברית וחי במדינת אורגון, הוא הקים מפעל לייצור נעליים וחברה בשם קוואלה, ואף פתח מאפייה ובית ספר ללימודי אפייה.

בשבוע שעבר הוא נפטר.

בהכנת הכתבה נעזרנו בחומר ותמונות מן האתר ויקיפדיה

Struma_(ship) אניית המעפילים סטרומה

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות