מדוע אנחנו כל-כך חרדים מזרים

מדוע אנחנו חרדים מאנשים שבסך הכל קצת שונים מאיתנו? • חוויות מהגינה הציבורית ליד הבית של כולנו
אליעזר היון
כ"ו אדר ב' התשע"ד / 28.03.2014 14:48

משהו חדש מתחיל. ידידי הטוב הסוציולוג הפרופ’ ע.א. חן חן לך על הברכות לרגל פתיחת האתר החדש. אני מאמין בכל ליבי שיצירת מרחב ציבורי חדשותי עם כללי עיתונאות שלא תמיד מוכרים במחוזותינו – תהווה לא פחות ממהפכה בנרטיב של המדיה החרדית כאן בישראל. האנשים אתם אני עובד מפתיעים אותי בכל פעם מחדש בכישרון בו ניחנו כאשר האלמנט היחידי שמתחרה אתו, הוא יושרם והאינטגריטי לפיו הם פועלים. בעיני, איש עדיין שמרן, שהתחיל את מסעו העיתונאי לפני לא מעט שנים – אין חשוב מזה. שוב תודה, ואחולי הצלחה לכולנו. יוצאים לדרך.

בין מודיעין למודיעין עילית. האשה שהופיעה עם שני ילדיה בגינה הירוקה הגדולה שבמרכז קרית ספר, בהחלט לא היתה שייכת למקום. היא לבושה היתה באופן צנוע אמנם, אך בין זוג מכנסיים שחור וחולצה עם הדפס צבעוני, לבגדיהן של ארבעת עקרות הבית החרדיות, לא היתה כל הלימה ולו מינימלית. גם ילדיה שענו לשמות המשונים יובל [הבת], וסער [הבן], לא בדיוק התמזגו בנוף החרדי הקלאסי שכלל עשרות ילדות חמד בחצאיות ארוכות וגרביונים לבנים.

לדפנה, זה היה שמה של האשה החילונית, לא היה קשה להבחין בדיכוטומיה המוחלטת בינה ובין ילדיה, לקהל המקומי. גם אם החמיצה את לחשושי הנשים שהביטו בה במורת רוח, לא יכלה שלא להבחין בקבוצות הקטנות של הבנות שעמדו והביטו בה בעיניים קרועות לרווחה. האימהות ניסו לקרא לילדותיהם ולהטות את תשומת ליבן מן המחזה המרתק אותו הן לא זוכות לפגוש בכל יום, אך ללא הועיל.

אלא שאז קמה דפנה וניגשה אל קבוצת הנשים ושאלה אותן אם הן מכירות אותה. הן ענו בחשש שלא. דפנה, אמרה: זו אני, מן הגינה הגדולה במודיעין ליד הסנטר. הייתם שם שבוע שעבר עם ילדיכן הרבים. אני ישבתי על הספסל הכתום, קרובה אליכן.

הנשים ניסו להבין לאן האשה המשונה חותרת, אך היא רק הוסיפה: מעניין. אתן חשתן בגינה הגדולה במרכז העיר החילונית כבביתכן. לא חשתן כל זרות, וילדיכן התרוצצו על המתקנים הרבים חפים מכל מבוכה. לי זו הפעם הראשונה בעיר חרדית, ואני כבר חשה, כי חדרתי לתוך מרחב שאסור היה לי להיות בו, שהופעתי משבשת את הסדר הקיים, את צורת החיים השלווה, משל היינו אני וילדי דמויות ביוניות מעולם אחר. מדוע אתן, לא חשות אצלינו נכריות?

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שאלה מוזרה!
    04/04/2014 02:09
    ציפור
  1. זוהי עוד דרך מעניינת לסוג של הרס עצמי, שכל מיני חרדים התחילו לבקר את עצמם בצורה קיצונית, ולהצדיק את החילונים בכל טענותיהם..
    ולנושא, מי שיש לו קצת מושג בסוציולוגיה, או סתם הגיון ושכל ישר, יבין שזה רק תוצאה של רוב ומיעוט, וסוג חברה שיש לה אופי קהילתי סגור. החרדים רגילים להיפגש עם חילונים כי הם הרוב, ולכן אין להם בעיה להיכנס לאזורים חילוניים כי בכל אופן הם צריכים לפגוש אותם, ולמדו שהחילונים מקבלים אותם ורגילים אליהם.
    ודווקא החילונים לא מכירים מספיק את החרדים בגלל שהם מיעוט, ובגלל דמוניזציה של התקשורת, לכן חילוני מצוי לא יחוש בנוח באזור חרדי. ואז הימצאותו באזור חרדי מובהק היא חריגה ומושכת תשומת לב. אני ממליץ לאשה המתלוננת לבוא עוד מס’ פעמים לגן ותראה בעצמה שדי מהר יתרגלו לנוכחותה.(ואני מקווה שלא יבוא איזה חרדי טיפש ויעשה פרובוקציה..).
    קחו לדוגמה את השחורים באמריקה (להבדיל) שחיים במקומות נפרדים והלבנים מפחדים להיכנס לשם. אבל השחורים לא מפחדים להסתובב בשום מקום.

    • ניו יורק   13/04/2014 15:08

      אני מתבייש מן הדימוי שהחרדים הם כמו השחורים בארה”ב
      מפחדים להיכנס אליהם לא בגלל שהם מיעוט אלא בגלל שהם מובטלים ומסוכנים
      ובמחשבה שניה חילוני מצוי יפחד לעבור במאה שערים מאותה הסיבה

  2. מה זה ע.א.? מה הבעיה לכתוב עוז אלמוג?
    04/04/2014 09:54
    8-200
  3. ל”ת

  4. קוראים לזה "מכנה משותף רחב"
    04/04/2014 14:08
    איציק
  5. זאת שאלה נחיתית ומטופשת!
    זוג מכנסיים זה לא צנוע בכלל לידיעתך, ולכן חוסר צניעות שהוא אסור ובולט בהחלט מפריע, מזיק גם לנשים, ובהחלט מושך תשומת לב.
    אבל ילדה צנועה לא מפריעה בשום מקום לאף אחד, ולכן המכנה המשותף בין כולם הוא לבוש צנוע, ולא הפוך!

  6. לא להאמין שלמדת איתי בתפקיד אברך
    04/04/2014 14:18
    אבי פק.
  7. מי יודע כמה מהזבל הזה החדרת לי כשהיינו חברותא