מתחת לראדר: מה באמת קורה בשכונת הדר ביתר?

שכונת הדר בעיר ביתר מנותקת מערב פסח מחשמל, מים חמים, ושמירה • "למה מחכים, לרצח בדמות משפחת פוגל באיתמר"? • העירייה: "לא נחבר חשמל לתרכובת של אוהלים ופחונים" • כל הפרטים
ד' אייר התשע"ד / 04.05.2014 20:25

שכונה קטנה, כמעט עלומה, הבנויה בסמיכות לעיר ביתר עילית, מוצאת את עצמה בימים האחרונים שוב ושוב בכותרות המקומיות. המדובר הוא בשכונה בשם הדר ביתר, לה נותק החשמל מזה מספר שבועות, וכן הופסקה השמירה שמומנה עד כה על ידי עיריית ביתר עילית.

לדברי גורם בכיר בעיריית ביתר, מדובר בפולשים בלתי חוקיים שהמנהל מתכוון לפנותם. זו גם הסיבה שהחשמל נותק. חברת החשמל גילתה כי מדובר בחיבורים פיראטיים, זאת מלבד העובדה כי המקום בנוי באופן בלתי תקני וחיבור חשמל יכול להוות סכנה. לדבריו, דאגה העירייה במשך שנים לתאורת רחוב, אלא שהתושבים התרגלו להתחבר אל התאורה באופן פיראטי. חוות דעת של היועץ המשפטי של העירייה, עודד בן עמי, קובעת כי באם תמשיך העירייה לספק את החשמל – יהפוך החיוב לחיוב אישי. כאשר מדובר בכחמישים אלף ש”ח לחודש, אין כל אפשרות להמשיך בכך.

“החגיגה הסתיימה, שנים משחקים התושבים עם העירייה”, אומר אותו גורם בכיר.

למרבה האירוניה, עצם העלאת הדיון לכלי התקשורת, עלולה, כך נראה, לזרז את פינוי השכונה על ידי המנהל, אך מנגד, התושבים עצמם מעוניינים להפיץ בכל זאת את האירועים בתקשורת.

ניתוק החשמל על ידי העירייה קורע לב מחד, שכן משפחות שלמות על טפן ונשיהם יושבים בבתים בלי חיבורי חשמל, אך מאידך ידי העירייה כבולות מלסייע, כאמור. אלא שהקונפליקט הזה הפך זה מכבר לכלי ניגוח בידי גורמים באופוזיציה. גורמים בלתי רשמיים המקורבים לעיריית ביתר עילית טוענים: “האופוזיציה מחפשת כל הזמן את מאיר רובינשטיין, ראש העיר, הסיפור הזה בא להם בזמן הנכון”. מאידך, גורמים באופוזיציה טוענים: “ראש עיר המתנכר ומתעלם מסבל אנושי, אל יתלונן על המתלוננים”.

יישוב שאינו קיים: מחכים לרצח כמו משפחת פוגל?

הדר ביתר הוקמה בשנת 1988, עוד לפני הקמת העיר ביתר עילית עצמה. לדברי התושבים, מאז ועד היום מתוקצב המושב על יד משרד הבטחון, בסך 52,000 שקל לשנה, כאשר הסכום כולל את כל ההוצאות – חשמל, ביוב מים ובטחון. בעירייה מתקשים להבין את הטענה, שכן לדבריהם המקום כלל אינו מוכר, וגם מבחינת משרד הבטחון “אין שכונה כזו”. מהיכן אם כן מגיעים התקציבים?

עד לפני כשנה היו התושבים מעבירים את תשלום החשמל לעירייה, שמצידה היתה מעבירה את הכספים לחברת החשמל. רק כאשר גילתה חברת החשמל כי הצטבר בקופה חוב ענק החלה ‘לרחרח’ באזור, וחשפה כי קיימים לא מעט חיבורים פיראטיים. חברת החשמל סירבה לחבר את החיבורים הלא קונוונציונאליים הללו באופן תקני לרשת החשמל, בטענה שמדובר בבנייה בלתי תקנית וכי החיבורים יהוו סכנה.

בשלב הבא, כשהחוב הגיע למיימדים עצומים, ניתקה חברת החשמל את החשמל מהמושב, עוד בערב חג הפסח.

במקביל, נרשמו לאחרונה ניתוקים רבים של חשמל ברחובות שונים בעיר, מה שהביא לפגישה של ראש העיר עם בכירים בחברת החשמל, שהזדרזה מצידה לבדוק בצורה יסודית כל חיבור פיראטי, כשהיא מנתקת אותו לחלוטין מזרם חשמל. כך קרה לדירות מחסן רבות בעיר, כך קרה גם למושב, שמערב פסח עד ליום זה חיים כ- 20 משפחות ללא חשמל, ללא מים חמים וללא הטענה למכשירים הסלולאריים.

לדברי התושבים, מדובר במושב הנמצא במרחק של כ-300 מטר מוואדי פוקין, וכי עצם ישיבתם במקום מונעת מהוואדי להציף את השטח בואכה ביתר. בעתיד, באם תיבנה גבעה C (כיום בנויות בביתר גבעות A ו-B בלבד), היא תגיע בסמוך מאד להדר ביתר, אלא שעד כה ממשלות ישראל לא אישרו את ההרחבה, מטעמים בינלאומיים. כיום הרחוב הסמוך ביותר למושב הוא רחוב הרב שך.

התושבים טוענים, כי שורר אצלם כרגע חוסר בטחון מוחלט, וזאת לאחר שהעירייה הפסיקה לשלוח למקום את ניידות הסיור, כפי שנעשה במהלך השנים.  אחד התושבים עמו שוחחנו אומר: “הילדים מפחדים להירדם בלילה, גם בשל החשיכה השוררת ואשר אור הנרות אינו מצליח להפיגה, וגם בשל הסמיכות לכפרים העוינים בסביבה. האם העירייה ממתינה לאירוע בטחוני בדמות רצח משפחת פוגל באיתמר, כדי להבין שחובה עליה לשלוח לנו שמירה?”

 הדר ביתר בעלטההדר ביתר לאחר פריצה

לדבריו, “התושבים רצו ורוצים להגיע להסדר תשלום ולהעברת השעון לידי חברת החשמל כך שהתושבים בעצמם ידאגו לתקצוב ממשרד הביטחון ישירות לחברת החשמל, אלא שהעירייה מסרבת”.

בעירייה, כאמור, טוענים אחרת, ומסבירים כי אין כל אפשרות חוקית לחיבור חשמל ל”תרכובת של אוהלים ומבנים מאולתרים – קראוונים, ופחונים”. לגבי נושא השמירה, אומרים בעירייה כי המוקד העירוני עורך את הסיורים השגרתיים במקום, כתמיד.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הגיע הזמן לפנות
    05/05/2014 12:18
    רמי
  1. שכונה של פולשים ועבריינים , שכחתם את פיצוץ מטען החבלה שם בעקבות סכסוך עבריינים?

  2. פשוט פשע
    05/05/2014 16:18
    דוד
  3. אני יודע שיש התארגנות לתביעה אישית נגד ראש העיר בחסות ארגונים לזכויות אדם שהתושבים פנו אלייהם

  4. הדר ביתר
    05/05/2014 16:36
    איציק כהן
  5. אלף העירייה לא שולחת רכבי ביטחון כמו שהיא טוענת (או מה שנשמע מהכתבה)
    עדיין המושב מחוסר אבטחה כששלשום כבר הייתה חדירה ורק אז הואיל בטובו הצבא לשלוח ג׳יפ ביטחון לשמירה
    דבר שני שום סכסוכי עבריינים לא היע מעולם מטען חבלה מתחת לדירה של מישהו בהדר ביתר כי אין שמה אחד שמסוכסך עם משפחות עבריינים למי שיברר טוב יגלה כי זה ספין ותו לא

    • משה   06/05/2014 02:22

      מקום הזוי מלא בפשע. משתווה לרמה של שכונות פשע מהעולם

  6. פושעים או לא...
    06/05/2014 07:37
    מוישי
  7. אין סיבה מוצדקת לסיכון בטחוני.
    עיריית ביתר טיפחה את המקום במשך שנים והיא לא יכולה כעת לומר שהיא לא אחראית. אם היא דואגת לסיור במקום וגובה ארנונה מהתושבים היא גם מסוגלת להחיל ריבונות על השטח ולטפל במקום. מספיק עם פחדנות ויאלה לעבודה.

  8. חצופים שם בעירייה, "הירשת וגם ניתקת?!"
    07/05/2014 17:35
    תושב ביתר
  9. הישוב “הדר ביתר” היה לפני הקמת העיר, במקום שהיום נמצאת גבעה A. הם הסכימו לעבור לגבעה C בתמורה לכך שיובטח עתידם.
    הישוב עבר תהפוכות שונות, אך גרעין התושבים נותר כשהיה. יתרה מזאת, במשך שנים נתנה העירייה לישוב שירותים מוניצפליים ואחרים.
    פתאום זה הפך לאוהלים ופחונים? שיתביישו! למה קרוואן של משפחה זה אוהל, וקרוואן של חיידר זה מבנה מפואר?
    הכל ענין של אינטרסים ואינטריגות. העירייה כבר פוזלת לבניה בגבעה C ולא רוצה לפצות את האנשים שגרים שם עשרות שנים, ולכן היא מטרטרת להם את החיים כדי שיעזבו במחירי עושק.
    חוצפה שאינה מתאימה לאנשים יראי שמים.

  10. זה מה שרשום אצלחם ערב רב
    15/05/2014 11:42
    מוחמד
  11. ראש האיר רובינשטין הוא לא אחפת לא מיהודים הוא רק רוצה לכסות את הגראון שנוצהר בעיריה מגניבת מיליונים ולמכור את שטח הדר בתר ליזם מקורב אליו וגם יקבל מיליונים מהצד להמשך החיים כי ראש עיר הוה כבאר לא יהי …וילדים בלי חשמל חודש אצלנו לא היה כורה דבר הזה אתם פריירים אני עובד עיריה היודע מה אומר

  12. הפחונים הללו קיימים 22 שנה ליפני ביתר
    14/06/2014 09:54
    רם
  13. עילית ובזכותם קיבלתם את האפשרות לבנות את עיר התורה בהרי יהודה ועכשיו רוצים להשמיד את הישוב זוהי התנהגות של ערב רב במפורש וראש העיר מיצג עמדה זה בתקיפות ממש גועל נפש בנוסף אישר ראש העיר הקמת אנטנה בישוב עמ״נ לגרום חולטים קשים לא עלינו לתושבי הישוב ..

  14. להפקיר יהודים חחחחח ערב רב
    25/12/2014 16:46
    אחמד אוהב- ישראל
  15. סוג חדש של יהודים מיצג ראש העיר בכל ההיסטוריה היהודית לא קים כדבר הזה ואף אחד לא פוצה פה ממש כנופיות רחוב