מתגרשים? טוען רבני מלמד: כך תעשו זאת נכון

בעשור האחרון גדל מספר המתגרשים בישראל במידה ניכרת - והעומס על בתי הדין הרבניים ובתי המשפט - רב • הטוען הרבני רפאל אוחנה מסביר איך לעבור בשלום את דרך החתחתים
רפאל אוחנה
ד' אייר התשע"ד / 04.05.2014 15:23

מתגרשים? לא בטוח שהדרך הנכונה היא לפתוח בתביעות משפטיות בערכאות השונות. לעיתים, ניתן להגיע לפתרון בעזרת טוען רבני מגשר. על היתרונות בהליך גישור בכלל ובגירושין בפרט – הטוען הרבני רפאל אוחנה מסביר:

מהו הליך גישור?

הגישור הינו הליך המשמש אלטרנטיבה למיצוי זכויות בתביעות משפטיות, אשר לעיתים אורכות זמן רב ועלויות כספיות, ואף משאירות עכירות בין בעלי הדין. בהליך הגישור מסכימים הצדדים על זהותו של גורם שלישי שאינו מעורב בסכסוך, ואשר חשוב שיהיה נייטרלי. תפקידו של המגשר ליצור שיח במישרין או בעקיפין בין הצדדים, לסייע לבני הזוג לנהל משא ומתן על מנת להגיע להסדר מרצון ליישוב הסכסוך, לגלות את הצורך האמיתי של הצדדים, ולהגיע להסכם אשר יראה לשני הצדדים הוגן וצודק, תוך גילוי אמפתיה ויכולת לשקף את האינטרס של כל צד. חשוב לציין, כי אין בידי המגשר כל סמכויות ליתן כל החלטה המחייבת. כמו”כ הוא אינו יכול לכפות על הצדדים להמשיך בהליך.

האם הליך גישור מוגבל לסכסוך מסוים?

הליך גישור, יכול שיהיה במגוון רחב של סכסוכים – סכסוכי שכנים, צרכנות, עובד ומעביד, ירושות וגירושין ועוד.

היתרונות בהליך גישור בגירושין

אין זה סוד כי בעשור האחרון גדל מספר המתגרשים בישראל במידה ניכרת. בשל כך, העומס המונח על הערכות המשפטיות – בתי הדין הרבניים ובתי המשפט – הינו רב. זאת ועוד, מיצוי הזכויות בדרך של תביעה משפטית מסלימה את הסכסוך ואת המתח המתמשך הכרוך בניהול הליך משפטי, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתביעות גירושין אשר עשויות להיות רוויות אמוציות ואשר כרוכות גם בקושי רגשי לבני הזוג ולילדיהם.

רפאל אוחנה

הליך הגישור מהווה מסגרת מתאימה לפירוק נישואין, בהיותו ממתן קונפליקטים, ממזער פערים ומעודד שיתוף פעולה. כך גם תהליך הפרידה יהא פוגע ומכאיב פחות אם ימנעו בני הזוג ממאבק משפטי. הליך הגישור הינו מהיר ויעיל, ויחסוך עלויות של ייצוג משפטי וניהול דיונים. הצדדים שולטים בקצב התהליך וכמו כן נשמרת פרטיותם. כמו”כ אין ספק כי שיתוף הפעולה בין ההורים שנפרדים מקל על הילדים להסתגל לחיים החדשים.

יתרון נוסף ומשמעותי להליך גישור הוא, שבעוד שפסקי דין הניתנים לאחר יריבות משפטית אינם תמיד באים לידי כיבוד פסק הדין, הרי שהסכמים אליהם מגיעים הצדדים לאחר גישור ומתוך הסכמה, יותר באים לידי ביצוע ומכובדים על ידי שני הצדדים.

מי יכול להיות מגשר?

ככלל, אין חוק המגביל אדם מלעסוק בגישור. כמו”כ אין כל דרישה כי המגשר יהיה משפטן או בעל תואר כלשהו בהשכלתו, ואכן, מגשרים רבים אינם משפטנים או בעלי תואר אקדמאי. משכך, ככל שיסכימו הצדדים, יוכלו לפנות בהסכמתם לכל גורם אשר באמצעותו יוכלו להגיע לגישור. למותר לציין, כי קיימת חשיבות רבה לכך כי על המגשר להיות נייטרלי, ואכן כיום, מזה כשנתיים, אשר הוקמו יחידות סיוע הפועלות לצד בתי הדין הרבניים, אשר מאוישות ע”י עו”ס תוך ניסיון לנטרל את האמוציות בין בני הזוג ולהביא את הצדדים לידי הסכמות.

יחד עם זאת, כן קיימת חשיבות רבה שלמגשר תהיה השכלה חוקית ומשפטית בעניין הרלוונטי, בפרט כאשר מדובר בדיני משפחה, שכן המגשר אחראי להעברת מידע נכון לצדדים על הפתרונות המוצעים במהלך הגישור, על מנת לאפשר לצדדים בחינה יעילה של הסיכויים והסיכונים בפתרון המוצע. כמו”כ על המגשר לנסח את ההסכם הסופי בצורה שתביא לכלל יישוב הסכסוך על פי הפתרון אליו הגיעו הצדדים, שההסכם יהיה מנוסח ותקף משפטית ויהא ניתן לאישור ולמתן תוקף פסק דין, לאור זאת ועל מנת להגיע להסכם הוגן וסביר שיעמוד באמות מידה משפטיות עבור שני הצדדים, רצוי אכן שההסכם יהא מנוסח בסיוע מגשר עו”ד או טוען רבני.

 • אין מאמר זה תחליף ליעוץ משפטי

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אדם יקר מאוד
    04/05/2014 15:55
    משה
  1. אני מכיר אותו באופן אישי. אדם מדהים. אוהב לעזור לזולת.

  2. רפאל ישר כח!
    04/05/2014 21:07
    תמיר
  3. ניסוח מעולה, מאמר מדויק ומקיף!!

  4. במקום שכל גירושין יהפכו לפרשה מכוערת, הציבור החרדי צריך לאמץ את השיטה הזאת.
    04/05/2014 23:13
    יעל
  5. סוף סוף מישהו עם שכל. במקום שכל גירושין יהפכו לפרשה מכוערת, הציבור החרדי צריך לאמץ את השיטה הזאת.

  6. הליךהגירושין מול הבעל בציבור שלנו
    07/05/2014 15:20
    שמרית
  7. לדעתי אחד הדברים שהצבור החרדי חייב להשתנות בו זה ההליך עצמו
    הכל הולך במלחמה ואין טובת הילדים בספור
    זה דבר חשוב שאנחנו יכולים ללמוד מהסקטור החילוני הגרושים נשארים בקשר לטובת הילדים כמו בהסדרי ראיה למשל
    בכל מקרה תבורכו על האתר החדש

  8. ביחידות הסיוע עושים עבודת קודש
    11/05/2014 00:11
    יעל
  9. אני גרושה עם ילדים. למרות שסיכמנו כי ” נתגרש יפה” , בתחילת מסע הגירושין הגרוש שלי הוסת מגורמים שונים , הסית את הילדים והעורך דין שלו הוסיף הרבה שמן למדורה, כשהיה נראה שזה יוצא מכלל שליטה העו”סים ביחידת הסיוע הציעו את עזרתם. בתחילה הם ישבו איתו, הראו לו כיצד הוא מנוהל על ידי העורך דין שלו שניסה כל הזמן לחרחר ריב ומנע הסכמי פשרה , נתנו לו תמיכה והדריכו אותו איך להתנהל עם הילדים. המצב השתנה לחלוטין- ברגע שעורך הדין שלו יצא מהתמונה, הגענו תוך חודש להסכם שהיה מקובל על שנינו והוגן ככל האפשר, התחלנו לתקשר ביננו באופן אחיד בעניני הילדים וקבענו סמכות רבנית שתכריע במקרים של חילוקי דעות כדי שלא ירגישו קרועים בין שני הורים.