איך התנהגו השיכורים בישיבת ‘חברון’ בליל שבת האחרונה?

זוהי שכרותם של בחורי ישיבה. ויפה היא: גם בשעות שבינתם נסתרת עליהם, והיין מחלץ מהם טקסטים בלתי שגרתיים, מתגלית נפשם הטהורה • המאבק המפחיד נגד חדירת הכהניזם לציבור החרדי • ומה אמר הרב מרדכי אליהו זצ"ל על 'היתר המכירה'?
אליעזר היון
י"ז אדר התשע"ה / 08.03.2015 13:59

מוצאי פורים דמוקפים, ליל שבת, ישיבת חברון גבעת מרדכי.

הבחורים מבוסמים לחלוטין. לידי יושב שיכור שסח לעצמו: “אז מה יהיה עם מניין למנחה? נסתדר”, הוא עונה מניה וביה.

קם ממקומו, עיוור לחלוטין לקיומי, וממשיך למלמל דברים מתוך עולמו הפנימי. מאחוריו יושב צעיר אחר שבוכה בדמעות שליש של שיכורים וצועק שוב ושוב: “ה’, מלך, ה’, מלך, ה’ ימלוך לעולם ועד”. השלישי ניגש אלי ושואל אותי אם הוא יכול להתפלל? מנחה [עם פתח מתחת ל-ח’]? שאלתי, ועניתי: כן, יש עוד 13 דקות לשקיעה. לא, ענה לי הצעיר בחמלה, האם במצבי אני יכול להתפלל?

זוהי שכרותם של בחורי ישיבה. ויפה היא.

גם בשעות שבינתם נסתרת עליהם, והיין מחלץ מהם טקסטים אותם לא היו אומרים ב’רגיל’, מתגלית נפשם הטהורה: “אבא” צעק בנו של ידידי ישראל, כשהוא ממרר בבכי בסעודת פורים, “אני מצטער אם ציערתי אותך, זה היצר הרע שלי שמשכנע אותי ללבוש את המכנסיים האלה שאתה לא אוהב”.

ראש הישיבה, הרב פרבשטיין, נכנס לבית המדרש, ועשרות בחורים עטים עליו. השאלות, מאופיינות בלהג של שיכורים, אבל באופן מוזר סובבות סביב עניינים של הלכה.

הראש ישיבה, אני לא יכול להיות ככה בשבעס, יש מצב לדחות אותה ליום ראשון? הראש ישיבה, שכחתי לומר קידוש לבנה, אני יכול לומר עכשיו? הראש ישיבה, לא אמרתי ‘על הניסים’ מה אני אעשה?

עשר דקות נוספות הספיקו לראש הישיבה להבין כי מניין למעריב הוא כבר לא ישיג לעצמו בהיכל הישיבה, והוא פונה בחיוך אוהב עם עשרה בחורים, אליהם מתלווים שלושה שיכורים נוספים, שמזהירים את כולם ‘לא לאפשר לשיכורים להתקרב לראש ישיבה’.

בינתיים, באולם עצמו מתארגנים כמה מניינים, אם אפשר לכנות כך את ההתקהלויות הקטנות, המאופיינות בשני אלמנטים מרכזיים: שיכור עם טלית במרכז שמנופף עם ידיו לכל עבר באקסטזה, וניסיון של שיכור אחר ‘להשתלט’ לו על ‘העמוד’.

שיכורים יעשו הכל כדי לקבל את תשומת הלב של החברה, והצלחתו של השיכור המתחרה, הינה לצנינים בעיניהם. השיכור המובס, אם הוא מספיק כריזמטי, ‘פותח’ לעצמו מניין נוסף, ומקפץ באושר עם הלהקה הקטנה שהשיג לעצמו.

להבדיל משיכורים שאינם נמנים על בני הישיבות, הממלאים לעיתים את פיהם בניבולי פה, ובשירי עגבים, הצעירים מישיבת ‘חברון’ אוהבים ‘להתפרע’ וללוות את תפילת המעריב שלהם בשתי מנגינות נועזות: נעימת הימים הנוראים – וקרליבך.

כך, ‘מזמור לדוד’ קלאסי של רבי שלמה, וקדיש של תפילת נעילה, נחשבים ל’שבירת מסורת’ משמעותית, משהו כמו ‘צור ישראל וגואלו’ בבריסק, ומכאן שהדבר גורם לשמחה אמיתית לבחורים שמביטים באושר בחזן.

זאת, כמובן, אם מתעלמים מהבחור הממושקף ששכח להתגלח לפני שבת, נשכב על הספסל ולא הפסיק למלמל שאסור לשכוח על הניסים, ובכלל הגיע הזמן להוציא את הנקודה הפנימית. הנקודה הפנימית.

פחדן, או זהיר?בשבוע האחרון פרסמתי סטטוס ברשת החברתית אודות מיזם של חבר ילדות שלי, המבקש להילחם בחדירת הכהניזם והימין הרדיקלי לחברה החרדית. הכעס שלי על ישי, שבחסות האמירה כי הוא ממשיך את דרכו של הרב זצ”ל, הציב את מעריצו של ברוך גולדשטיין ברשימתו, והפחד מצמיחת פרות באושים כאלו במחנינו, הביאו אותי לתמוך בכל כוחי בפרויקט של הידיד.

אלא שאז ביקש ממני האיש במפגיע להסיר את שמו מהפוסט שהעליתי.

מדוע? שאלתי, ובליבי חשבתי כי אולי מדובר באדם חרדתי, חששן, וחסר אומץ וחוט שדרה, אלא שאז, קיבל האיש, בתוך שעות ספורות מבול של קללות, נאצות, ואיומים ברצח [“..תמחקו את הדף הזה מיד, או שאני ירצח את מנהל הדף במו ידי”], מפעילי הימין הקיצוני, בעקבות פעילותו.

כעת כבר לא חשבתי שהוא פחדן.

דרך תורה. נפתלי, מ. ידידי. אתה משתדל, כפי שהורו חלק מגדולי הרבנים, שלא לאכול פרות וירקות שמיטה שהותרו על בסיס הפתרון ההלכתי ‘היתר המכירה’, וגם בשבת המשפחתית הקרובה, אתה מביא אתך פירות וירקות שלך.

רק מה? אתה חושש, שהשימוש בכלים של בני המשפחה שאינם מקפידים על כך, ובהם בלוע טעם של ‘היתר מכירה’ יאסור את האוכל שלך? הנה הרב מרדכי אליהו זצ”ל שבארבע מילים יפהפיות מבקש: אל תגזים. אל תלך למקומות האלו.

“ואם כן מי שאינו רוצה לסמוך, ורוצה להחמיר לעניין עבודה, קדושה, ואכילה, תבא עליו ברכה, אבל מכאן ועד להחמיר באיסור שמיטה דרבנן, ובלוע בקדרה ולאסור את הכלים – רחוק הדבר מדרך תורה”.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יפה
    08/03/2015 18:23
    גידעון
  1. מאד. אהבתי הקטע על בחורי הישיבה

  2. נפתלי מחמיר על עצמו
    09/03/2015 08:25
    מחמיר
  3. גם לא לשמוע לרב מרדכי אליהו…..

  4. סיפור על הרב אליהו באותו עניין
    09/03/2015 13:03
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. מספר הרב שמואל אליהו שליט”א רבה הראשי של העיר צפת :
    פעם אחת פנתה אל מו”ר אבא זצ”ל תלמידה שלמדה במוסד חרדי בבני ברק.
    היא סיפרה לו שלכבוד אירוע בבית הספר היא הביאה עוגה, אך מנהל המוסד הורה לתלמידות לא לאכול מהעוגה שלה כיוון שנאפתה בתנור שאמא שלה שמה בו כלים שנאפו בהם ירקות של ‘היתר מכירה’.
    התלמידה הגיעה אל אבא שלי מבויישת, ובתגובה הוא שאל אותה: “יש לך אומץ?”, והיא ענתה שכן.
    “אם כן, כשתגיעו לראש המוסד הביתה בשבת תסרבי לשתות, ואם הוא ישאל אותך מדוע אינך שותה, תגידי לו שהרב אליהו אמר שאסור לך”.
    ואכן, יום אחד הגיעו התלמידות להתארח בשבת אצל ראש המוסד, ואותה תלמידה סירבה לשתות.
    כששאל אותה לסיבה, הסבירה לו במילים שלה שהיו קצת יותר חריפות: ” מרן הרב מרדכי אליהו הורה לי לא לשתות כיוון שטרף אצלך”.
    כבר במוצאי שבת התקשר ראש המוסד לאבא שלי ושאל אותו מדוע אמר כך לאותה התלמידה.
    מו”ר אבא הסביר לו שלפי דעת השולחן ערוך האופן שבו הוא מכין את התה שמוזג מים רותחים על תמצית קצת חמה – נחשבת בישול, ואם זה בישול שנעשה בשבת – אסור לשתות תה שבושל בשבת. “לפי דבריך אסור לספרדי לשתות אצל אשכנזי ולאשכנזי לאכול אצל ספרדי?”
    “לא ולא” אמר מרן הרב. “לפי דעתי מותר כיוון שאם יש דעה בהלכה שזה מותר, אין בזה איסור אכילה בשבת. אבל לפי דעתך שעוגה שבושלה בתנור בכלים שבהם נאפו ירקות של ‘היתר מכירה’ אסור לאכול – גם התה שלך אסור בשתיה לתלמידה ספרדיה” אמר לו אבא.
    נשתררה שתיקה של רגע בטלפון.
    ואז אמר ראש המוסד לרב: “טעיתי, חטאתי, עוויתי, פשעתי”. “את ההתנצלות הזו תגיד לפני כל התלמידות, לא רק לפני בטלפון”. “מקבל עלי” אמר ראש המוסד. “עכשיו התה שלי לא טרף?” “לא” – השיב מרן הרב מרדכי אליהו.

  6. מתפלא עליך
    09/03/2015 15:02
    תגובה מרב ראש כולל
  7. אליעזר
    לא מתאים לך לשכוח את נהרא נהרא ופשטיה
    אתה כבר לא יכול לכבד שיטות של גדולי עולם
    כאשר זה מגיע להלכה אתה שוכח את כל הסובלנות
    אתה יודע שיש גדולי עולם רבים שסוברים ומורים בודאות שיש בעיה בבליעות של היתר מכירה
    למה אתה כופה את כולם לדעות אחרות ?
    ואם יש בעיה של יחסי אנוש, צריך בוודאי למצוא לזה פיתרון כמו במקרים רבים אחרים, אבל למחוק דעות ? זה הפתרון ?
    מתפלא עליך

  8. כתיבה יפה של אליעזר היון. זן נדיר של עיתונאי חרדי.
    11/03/2015 21:16
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. אני אוהב לקרוא את האיש הזה. מכתיבתו ניכרת חוכמה ואצילות נפש. הוא איש חייל ואמיץ. אני במיוחד מעריך אותו על שהוא אומר דברים ברורים נגד הטירוף הכהניסטי שמאיים לחדור לציבור שלנו. יישר כח!