ברנע לא רואה עצמו כפוף לכללי עיתונות

נחום ברנע מעולם לא ראה את עצמו כפוף לכלל יסוד בעיתונות: אתה צריך לייחס אינפורמציה למקור שהעביר לך אותה • כמה שנים ברנע עיתונאי? 250? זה לא זמן כבר לדעת שלמקורות יש אינטרסים? כשלבני אומרת שנתניהו גילה גמישות, זה עוזר לה להישאר בממשלה? • הוא לא מודה בשלל הטעויות האמריקניות המביכות במהלך המו"מ
רביב דרוקר
ד' אייר התשע"ד / 04.05.2014 13:54

רק לפני קצת יותר משבוע סיפר לנו הכותב הבכיר של “ידיעות אחרונות”, בנימה יודעת הכול שמאפיינת אותו, שהדיו בעט של אבו מאזן יבש, שפעם אחר פעם אבו מאזן בורח מהחלטות קשות, כולל בסבב המו”מ הזה. ברנע ידע לספר שבסיבוב הזה נתניהו גילה יותר גמישות מאשר אבו מאזן.

כלל יסודי בעיתונות אומר שאתה צריך לייחס אינפורמציה למקור שהעביר לך אותה. ברנע מעולם לא ראה את עצמו כפוף לכלל הזה ובכך כרה לעצמו את הבור.

באמצע השבוע שעבר ברנע כתב עוד מאמר על התפוצצות המו”מ, אבל הפעם הפוך בתכלית. שוב, בנימה יודעת כול, בלי לייחס, הוא הטיל את מרב האחריות לכשלון על נתניהו וממשלתו, הבנייה בהתנחלויות וחוסר הגמישות בעמדות. ברנע לא ציין שרק כמה ימים לפני כן הוא זרק הכול על אבו מאזן. מן הסתם, אף אחד כבר לא זוכר.

ביום שישי האחרון התברר איך קרה המהפך. ברנע פרסם דברים שאמר לו בכיר אמריקני, נקרא לו לשם הנוחות בלבד ‘מרטין’. ובכן, ‘מרטין’ אמר לברנע (אני מנחש שהוא אמר לו את זה יום לפני המאמר באמצע השבוע וזה מה שהביא את התפנית).

הנה קטע ממה שכתב ברנע ביום שישי:

‘מרטין’ אומר לו: “לא נכון מה שטענו אצלכם, שאבו מאזן ברח מהחלטות. הוא לא ברח. הוא פשוט נגעל”.

ציפי לבני, אמרתי, טענה לאחר הפיצוץ שאבו מאזן לא זז אינץ’ אחד מעמדותיו הידועות, בזמן שנתניהו גילה גמישות. “נכון שנתניהו זז”, אמרו (‘מרטין’). “אבל הוא לא זז יותר מאינץ’ ואנחנו היינו צריכים להשקיע בזה מאמץ אדיר. כשניסינו להזיז את אבו מאזן, לא הצלחנו. כמו שאמרנו, הוא נסגר, ננעל. עשיתי המון ויתורים, הוא אמר.”

אילו ויתורים, שאלתי.

“הוא הסכים למדינה מפורזת, הוא הסכים להתוות את הגבול כך ש – 80 אחוזים מהמתנחלים יהיו בשטח ישראל, הוא הסכים שישראל תמשיך להחזיק בשטחי ביטחון (הכוונה בעיקר לבקעת הירדן – נ”ב) במשך חמש שנים, אחר כך תחליף אותה ארה”ב…הוא הסכים גם שהשכונות היהודיות במזרח ירושלים יישארו בריבונות ישראל והסכים שהשיבה של פלסטינים לישראל תהיה תלויה ברצונה של ממשלת ישראל. ישראל לא תוצף בפליטים, התחייב”

כמה הערות:

1. ברנע כותב ש’מרטין’ אומר לו: לא נכון מה שטענו אצלכם. מי טען? סבתא שלי? ברנע טען. למה הוא לא מזכיר את זה לקוראיו? מתעמת עם טענת ‘מרטין’?

2. ברנע כותב שציפי לבני טענה לאחר הפיצוץ שאבו מאזן לא זז מעמדותיו. אהה, זאת אומרת, כשברנע כתב את זה כאילו המידע נפל לו מהשמיים, זה בעצם בא מלבני.

כמה שנים ברנע עיתונאי? 250? זה לא זמן כבר לדעת שלמקורות יש אינטרסים? כשלבני אומרת שנתניהו גילה גמישות, זה עוזר לה להישאר בממשלה? לבני בטח דיברה עם ברנע לא לציטוט, אבל למה ברנע לא יכול לכתוב – הנה הגרסה הישראלית להתפוצצות המו”מ ואז להכניס את דברי לבני.

3. ברנע אחראי, יחד עם יאיר לפיד, ארי שביט וחבריהם, להתקבעות הנרטיב שאבו מאזן פוצץ את השיחות, אחרי שגם לדברי ‘מרטין’ הוא עשה ויתורים מפליגים. אז באיזה צד של הגדר אין פרטנר? ‘מרטין’ מספר לברנע על ויתור פלסטיני עצום, ויתור מעשי על זכות השיבה. אבו מאזן הסכים בשיחות שישראל תקבע כמה פליטים יחזרו ושישראל לא תוצף בפליטים. זו לא כותרת? זו לא גמישות של אבו מאזן?

‘מרטין’ לא מודה בשלל הטעויות האמריקניות המביכות

ועוד מילה אחרונה על הצד האמריקני. בספר הזכרונות של מרטין אינדיק, אחרי הכשלון המהדהד של קמפ דייויד, שפרדסטאון וכל שאר הדברים שצוות השלום האמריקני עשה, היכה אינדיק על חטא, בין השאר, על כך שהאמריקנים ייחסו יותר מדי חשיבות לקשיים הקואליציוניים של הקברניטים הישראליים.

לפי עדות ‘מרטין’, אצל ברנע, הלקח לא נלמד. בראיון, ‘מרטין’ הפיל את מרבית האשמה לכשלון על הבנייה האינטנסיבית בהתנחלויות בתקופת המו”מ.

הוא אומר “את המשא ומתן היו חייבים להתחיל בהחלטת על הקפאת הבנייה בהתנחלויות. חשבנו שבגלל ההרכב של ממשלת ישראל הנוכחית, אי אפשר להגיע לכן ולכן ויתרנו”.

דבר אחד ‘מרטין’ לא עושה בתדרוך המרתק. הוא לא מודה בשלל הטעויות האמריקניות המביכות במהלך המו”מ. ראשית, התנהלות כושלת, חוסר סנכרון, הבטחות לצד אחד שלא מקובלות על הצד השני. שנית, גיבוש נייר אמריקני חד צדדי מתוך הנחה שאבו מאזן לעולם לא יכול להגיד ‘לא’ ,כי הוא חלש מדי. שלישית, חוסר יצירתיות במו”מ. שום רעיון חדש, שום תוכנית חליפית למקרה ושיחות הסדר הקבע לא נושאות פרי. שוב, באו האמריקנים לפה לעשות שלום, השקיעו המון זמן, אנרגיה, מחשבה וכסף, מכל הכוונות הטובות שבעולם (באמת), אבל חרבנו את העסק.

נתנחם בזה שספר הזכרונות הבא של ‘מרטין’ יהיה בטח מרתק, לא פחות מהספר של מרטין אינדיק.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רביב, נחמד ליצור טור שמדבר גבוהה אך לא מציג את הסירובים של הפלשתינים
    07/05/2014 00:42
    יודע
  1. הרי כל נקודה שהצגתה כאן ככאילו באה מתוך גמישות, כללה הקשחה של עמדות במקום אחר ויותר מזה, רק ה”התגמשויות” הללו היו מותנות עם סייגים שהפכו אותם ללא רלוונטים וזהו הסיבה שזה לא קיבל כותרת.

    את האמת כולם יודעים, לפשתינים אין עניין בסיום הסכסוך. במה הם יעבוד אח”כ?