די ל’מעטפות הכסף’ במשלוחי מנות לרבה’ס

משה הרשלר מציע להיגמל מהמנהג הדוחה של הענקת 'מעטפות כסף' לרב'ה בחיידר במשלוח המנות • האם אנו בטוחים שהרב'ה יהיה מסוגל לקבל את 'המעטפות' מבלי לשנות את יחסו כלפי הילדים מעוטי היכולת • ומה הוא מציע במקום?
משה הרשלר
י"ג אדר התשע"ה / 04.03.2015 16:50

בין הצלופנים הזרחניים, ליד הסרטים הפרחוניים, מתחת למצעי סלילי הנייר המרופדים, בין בקבוק היין והשוקולדים, לקרקעית הקש של סלסלת המשלוח מנות שמקבל המלמד בתלמוד תורה – מסתתרת מעטפה לבנה וחלקה.

ומה יש במעטפה? נכון. שטרות של כסף ירוקים או אדומים. או שניהם יחד.

בספירת המלאי שעורך המלמד בצאת שושן פורים, מתפרסת לעיניו המפה הבאה: הילדים להורים מבוססים יותר, צירפו סכום כסף נכבד למשלוח המנות. ואילו הילדים להורים מבוססים פחות, צירפו הרבה פחות. או שלא צירפו סכום כסף, והסתפקו ‘רק’ במשלוח המנות.

אנו באמת מעריכים מאוד את המלמדים של ילדינו. בידם אנו מפקידים את היקר לנו מכל. הם אלו שמעצבים את זהותם, והם אלו שעושים נאמנה את מלאכתם – מלאכת הקודש של חינוך ובניית קומתם של ילדינו.

אך האם אנו מעריכים את המלמדים עד כדי כך, שאנו בטוחים שהם יהיו מסוגלים לארוז את השטרות המרשרשים בפינה חשוכה של לבם, מבלי שהיחס שלהם לא ישתנה כלל כלפי הילדים שלהוריהם אין את היכולת להוסיף את סכום הכסף למשלוח המנות?

האם המלמדים מסוגלים לנקות את לבם בנקיות כזו גבוהה, עד שהם לא יבחינו בין ילד שהוריו נתנו לילד שהוריו לא נתנו?

‘השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים’, אומרת התורה באופן הגלוי ביותר.

מי הם החכמים הללו? מי הם הצדיקים הללו? הם גם המלמדים של הילדים שלנו, שהדמים הללו, חלילה, עלולים לגרום להם להבחין בין דם לדם ולא להבחין בין דין לדין.

חובה עלינו לעורר שיח בנושא הזה, ולגרום להורים שרוצים להוסיף על שכרם של המלמדים, לעשות זאת בצורה שלא תפלה בין הילדים, ולא תגרום להם להיכשל בדבר שעלול להיות בעל השלכות קריטיות על נפשות ילדים רכים.

ניתן אולי להציע להורים שבאמת מעוניינים ברווחת המלמד, ומוקירים לו טובה על עמלו, וסבורים שראוי לתגמל אותו בתגמול נוסף – להקים ועד הורים פנימי של הכיתה. הוועד הזה ירכז את סכומי הכסף שאותם ההורים מעוניינים להעביר למלמד – והם אלו שיעבירו את הכסף בעילום שם למלמד.

יהיו שיגידו, שאם יוקם ועד כזה, כמעט שום הורה לא ייתן כל סכום כסף, מאחר והוא יאבד את עיקר המטרה שהוא רואה במתן הכסף: שהמלמד יידע שהוא זה שנתן את הסכום המכובד…

אולם אם יתברר כי אכן כך הם פני הדברים, הרי שהתחוור לנו מעל לכל ספק, שנתינת הכסף למלמדים היא פגומה ולא ראויה.

התחוור לנו, לדאבונינו, שמטרת הנתינה היא לייצור ייחס מפלה לילד שלהוריו יש יכולות כלכליות, לעומת ילד שאין להוריו יכולות כלכליות.

במקרה כזה, ראוי יהיה לבטל את המנהג לחלוטין.

 • הכותב הוא ראש תחום חרדים בארגון ‘גשר’

הדפס כתבה

15 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מילה בסלע
    04/03/2015 19:18
    ממי
  1. ברור שהמלמד מתייחס לתלמיד אחרת אחרי פורים ,וזה אמור להיות זה שמורה ומחנך את הילדים .

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   06/03/2015 13:26

      בכל שנה אותו נושא לבטל את המנהג הנ”ל ודבר זה לא יצליח לעולם משום שאחרי כל המלל ישנם מספיק הורים שמוקרים ומעריכים את העבודה המסורה ורוצים הם להביע את הערכתם…
      אך 2 נקודות לגוף העניין דבר ראשון רוב אלו שנותנים כסף הם דווקא אותם ”אברכים” שיותר מעורבים בנעשה בכיתה עם ילדיהם ולא אותם ששקועים בעבודתם(בלי הכללות כמובן)דבר נוסף עיקר ההסתכלות שלנו כמחנכים היא על הצורה וכמובן על המכתב וזה לא קשור ליכולת הכלכלית של ההורים וכמובן שלעולם לא נראה יחס שונה לילד בגלל מעטפה כזאת או אחרת או כפי שאני אומר לילדים ”אתם לא נתתם משלוח מנות ההורים שלכם שלחו…”

      • אמא   11/03/2015 12:19

        נכון שאברכים יוציאו מפת לחמם על כך? רק התשלום עבור הלימודים מגיע לכל המשכורת שהאברך מקבל, אם מדובר בכמה בנים.

  2. כסף למלמדים
    04/03/2015 22:03
    אשר
  3. מעבר לזזה שכאמור זהנתינה גורמת לאפליה בין ילד לילד צריך גם לגעת בנקודה שלאנשים וקל וחומר אברכי הכוללים החיים בצמצום נורא חשים צורך לשלוח למלמד סכום כסף מכובד היות וכולם עושים כך ואם הוא לא יביא שזה מה שיגרום למצב קצת מביך גורם לו להוציא כסף שבעצם אמור לשרת לו את הלחם והחלב בבית! ולדעתי צריך גם את הסיבה להוצאה המיותר הזו להניח העל השולחן!

    • אמא   11/03/2015 12:21

      נכון מאד!!!

  4. למה דווקא בנושא הזה מתעוררים?
    05/03/2015 01:04
    אמא
  5. יש כ”כ הרבה תחומים שבהם ילדינו יופלו לרעה בחברה עקב מצב כלכלי נמוך.
    יש ילדים שלבושים יפה יותר ומתחבבים על המלמד בגלל מראה מטופח ושההורים שלהם משקיעים בהם במשחקים, ספרים, חוגים ולכן הם חרוצים יותר וכדו’
    לעולם לא נוכל ליצור שוויון. יש ילדים שיש להם מראה לא חמוד או שהם עצלנים או שהם מופרעים – אז נגיד שכל הילדים יהיו מכוערים/עצלנים/מופרעים כדי לבטל את ההפליה?!
    אם ה’ ברא את העולם עם עשירים ועניים (ועוד הבדלים)אז כנראה שככה זה הכי נכון. לכל ילד נגזרה מנת התמודדות קצובה. גם אם “נעשה שמיניות באויר” יהיו כ”כ הרבה התמודדויות שלא נוכל לרפד לילדים שלנו ..
    כל אחד יתן כפי שיכול וכפי שמעריך העיקר רק להתפלל שמה שלא יהיה – שהילד יגדל בזכות החינוך בחיידר להיות בריא בנפש וצדיק.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   11/03/2015 14:52

      מספיק הקשיים שיש, לא צריך להוסיף עוד. יש הבדל בין “הפליות” לכאורה שנוצרות בידי שמים לבין הפליות שאנו מייצרים בידיים…., לא מספיק קשה לאלו שאין להם, צריך להוסיף להם עוד?

  6. צודק מאה אחוז
    05/03/2015 02:44
    שלום
  7. כל מילה בסלע

  8. הכרת הטוב
    05/03/2015 12:21
    צבי
  9. עם כל הצער על אלו שאין להם אנו צריכים לחעריך את אלו שנותנים ומחשיבים את המלמד בעיני בנם. אני לא מאמין שיש מלמד שמזניח תלמיד שלא נתן לו כסף. מי שאין לו כסף ויש לו שכל יכול להראות למלמד את הכרת הטוב שלו במכתב מרגש ואמיתי, ותאמינו לי כמלמד, אין מלמד שלא נמס למקרא מכתב אמיתי.
    ובענין זה שחבל על אלו שאין להם- לא תמליצו בגלל זה שאף אחד לא ישלם למורים פרטיים או ליועצים וחונכים כדי לא לפגוע במי שאין לו.
    וברור שאדם רוצה שהמקבל ידע על הכרת הטוב שיש לו ולא יתן את הכסף באופן אנונימי.
    תשאירו למלמדים שהשקיעו כל כך הרבה ותאמינו לי, עד כלות כוחותיהם לפעמים, את מעט הכסף הצדדי שמגיע להם בדין.
    אגב, פגישת יעוץ אחת עולה יותר מכל משלוח מנות שהם מקבלים.

    • 12   05/03/2015 22:08

      מסכים עם כל מילה ! גם אני מלמד ומובן מאד שאין שום אפליה בין ילד שההורים נותנים מעטפות לבין אלו שאין להם ובד”כ אלו שאין להם כותבים במקום מכתב תודה מרגש שכל מלמד יגיד שזה הרבה יותר מדבר אליו.

      • .   10/03/2015 12:22

        מלמד, אתה מרמה את עצמך.
        בעלי היה מורה במשך מספר שנים והוא אמר לי אז, שברור שהורה שמתקשר לברר על ילדו גורם לזה שישימו לב אליו יותר מאשר לילד שלא מתקשרים לגביו, רק בעצם שיחת הטלפון. קל וחומר בכסף, שהתורה אמרה עליו “כי השוחד יעוור עיני חכמים”!
        ובתור אחת שכותבת בקביעות מכתבי תודה למורות (אין לי בנים): אתה באמת בטוח שמגיעה לך תודה מכל ההורים? שלא החמצת אף תלמיד?

  10. יש כזה דבר בבית שמש
    06/03/2015 11:10
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  11. יש ת”ת אחד בבית שמש שכך נוהג. ההורים אוספים כסף ומעבירים לרב במרוכז מכל הסיבות שאוזכרו בכתבה.

  12. הכותב צודק בכל מילה!!!
    08/03/2015 10:15
    ישראל
  13. הכותב צודק בכל מילה!!!

    • צבי   09/03/2015 00:34

      פשוט לא מאמין לזה.

  14. שווה קריאה
    11/03/2015 12:17
    אמא
  15. הכותב צודק בכל מילה, זהו נוהג פסול לחלוטין! ואין כל קשר לערכה שמעריכים את הרב’ס/המלמדים. הרבה הורים, גם כאלה שאין להם, נותנים מחוסר ברירה כי איך אמר לבעלי הורה שיש לו ניסיון עם הרבה בנים, בכתה ח’ נותנים כפול, ואם לא אל תצפה שיעזור לך בישיבות (כמובן לא כל המלמדים ככה), ובעצם יש הורים שנותנים לא מתוך הערכה, אלא להיפך כי אם לא יתן אז…, לא נעים אבל לא אנחנו אמרנו השוחד יעוור עיני חכמים. ואגב זה גם לא אתי בכלל. ונקודה נוספת למחשבה: את המורות של הבנות שלנו אנו לא מעריכים??!! הרי למורות מסתפקים במשלוח מנות יפה ותו לא, ולפעמים אפי’ רק כיתתי, אולי באמת בגלל זה המורות יותר מסורות מהמלמדים (לא באופן גורף חלילה), אך בכל זאת כשמורה מעירה להורים על הבת שלהם, היא קודם מונה את כל מעלותיה ורק בסוף תגיד וגם…. לעומת זאת אצל הבנים זה אחרת לגמרי הבן שלך עשה כך ואיך יתכן?!, בד”כ שומעים רק הערות. סליחה על האריכות, אני כותבת מתוך כאב (ואין לי רק בן אחד מופרע ולכן זה המצב אל שישה בנים טובים ולומדים, ואם היחס של המלמדים היה כמו של המורות, הם היו טובים יותר ולומדים יותר). ואחרי כל זה לא נראה שמשהו יזוז בכלל, אלא אם כן המלמדים ירימו את הכפפה ולא יסכימו לקבל, אך לפי התגובות של המלמדים זה נראה חסר סיכוי, הם מעוניינים זה ומאד!