והעיר רמות נבוכה: מתי יחגגו השנה התושבים את חג פורים

הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף פרסם השנה פסק הלכה חדש: על כל תושבי שכונת רמות לחגוג את חג הפורים בט"ו באדר • הסיבה: הצליחו ליצור רצף, באמצעות הצבת קראוונים, בין שכונת רמות לרמת שלמה ולכן הוכשרו התנאים גם לשיטת 'הבית יוסף' • אלא שכעת מתברר: הקרוואנים קטנים מדי ויוסרו לאחר פורים • האם הראשל"צ יחזור בו מהפסק החדש?
נחמן גור
י' אדר התשע"ה / 01.03.2015 21:17

מתי יקראו מגילה ויחגגו את חג הפורים בשכונת רמות בירושלים? ובכן, המחלוקת עדיין נמשכת.

 שכונת רמות הירושלמית ממוקמת במרחק מיתר שכונות הבירה, והמרחק עורר שאלה ההלכתית ב-30 שנה האחרונות לגבי מנהגי הפורים: האם יש לחגוג שם בי”ד כבשאר ערי הארץ או בט”ו?

רוב גדולי ישראל עד לפני כעשור (הגרי”ש אלישיב זצ”ל, הגר”ע יוסף זצ”ל, גאב”ד העדה החרדית, ועוד) פסקו כי יש לקרוא מגילה בי”ד. לעומתם הגרש”ז אויערבך זצ”ל, הגר”מ אליהו זצ”ל האדמו”ר מגור הקודם פסקו כי יש לקיים את מצוות בט”ו.

לפני כעשור, בעקבות עירוב שחיבר בין רמת שלמה לרמות, בהכוונתו של הרב יצחק דרזי, תלמידו של הגרי”ש אלישיב, הורו הגרי”ש ובד”ץ העדה החרדית לקרוא בט”ו.

אולם הגר”ע יוסף פסק לבני ספרד להמשיך לקרוא בי”ד, מאחר והעירוב – לדעת ה’בית יוסף’ – צריך להיות על ידי רצף של בתים, כולל אכילה במקום.

במהלך כל אותן שנים ניסה חבר מועצת העיר ירושלים, אליעזר שמחיוף, ליצור רצף באמצעות הצבת קראוונים, אך ‘הארגונים הירוקים’ מנעו זאת פעם אחרי פעם.

השנה שלח הראשל”צ הגר”י יוסף את תלמידו, הרב אברהם דניאל, לטפל בנושא. לאחר כמה ימים חזר הרב דניאל והודיע כי בעקבות סיכום עם ראש העיר, הצליחו להעמיד קראוונים בין רמות לרמת שלמה, ואף קיימו שם סעודה רביעית אתמול.

לאור זאת, הורה הראשל”צ לתושבי רמות הספרדים לקרוא המגילה בט”ו.

אלא שחלק מרבני השכונה הוותיקים, ובראשם הגאון רבי פנחס מוסבי, בדקו את העניין – ולא הסכימו לפסק. זאת מאחר והתברר שהקרוואנים שהוצבו במקום אינם בגודל 4 אמות על 4 אמות כנדרש בהלכה. כמו כן התברר, כי הקרוואנים יוסרו מיד אחרי חג פורים, דבר הנוגד את דעת מרן ה’בית יוסף’ שפוסק בסימן שצח’ שכל העשוי להינטל – נחשב ארעי ולא שמיה בית.

IMG-20150301-WA0751

אמש (מוצאי שבת), בשיעורו השבועי, תקף הגר”י יוסף את החולקים, בטענה שלא עיינו בפסק שלו וכי הם סתם חולקים על דעתו.

אלא שעתה מתברר כי הרב מוסבי קיבל גיבוי לטענתו מאת אחד מגדולי הרבנים הפוסקים בירושלים שעתיד, ככל הנראה, להוציא פסק המורה לבני ספרד לקרוא בי”ד.

יתרה מכך, גם הראשל”צ הופתע היום כשראה את הקראוונים הקטנים שהוצבו במקום.

עתה העניין נמצא בברור, ובהחלט יתכן והראשל”צ יחזור בו במהלך השבוע. 

יצוין כי גם הגאון רבי זבולון שוב, מרבני רמות ותלמידו המובהק של הגרי”ש אלישיב זצ”ל, הביע תמיהה על הפסק והורה לשומעי לקחו לקרוא בברכה בי”ד. לטענתו, גם הדברים שהובאו בזמנו בפני הגרי”ש לא היו מדויקים, ולדעתו גם בני אשכנז צריכים לקרוא בי”ד. 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ככה זה כשרבנים סומכים על עסקנים
    01/03/2015 22:19
    בעש
  1. ובאותו זמן הרבנים עוסקים בתעמולת בחירות