לכל שקוף יש צבע משלו • יונתן אגסי מנתח קמפיין בחירות
אם להתחיל במילה טובה: שאפו.
‘השקופים’ עשה את שלו.
קמפיין שונה (תכף אסביר), מעניין (אמרתי, תכף), והכי-הכי מדבר אל קהל היעד (אין מה להסביר!).
בשונה ממערכות בחירות קודמות – בהן הוצפו המדיות בדמותו הענקית של מרן הרב עובדיה זצוק”ל, הפעם, צפינו במשהו אחר.
כן, בהחלט, מאז הפטירה השתנה משהו בראשם של הראשים. השימוש בדמותו של המנהיג הרוחני לאחר לכתו, די מוגבלת ואפילו מסוכנת. יכולה להועיל, עלולה להזיק. ההוכחה לכך כבר הייתה על הקיר.
זהו, אם כן, הגורם לתפנית בעלילה. בעיקר לעלילה.
הרב עובדיה יוסף איננו עוד איתנו. מורשתו הגדולה, על דרשותיו וצ’פחותיו, הותירה שלל רב – כל הרוצה ליטול יבוא וייטול.
ואכן, מי שיכול היה – נטל!
•
מאז ומתמיד חרטה ש”ס על דגלה (טרום בחירות, לפחות) את הלוחמה בעוני, הגדלת הקצבאות, שיקום השכונות, והמקסימום כדי להעלות את שכר המינימום.
מקרר ריק, ילד מחטט בפחי אשפה, זקנה קשת-יום מקבצת פרוטות בקרן רחוב, הן רק חלק מקמפיין שחור (כמו הרקע שלו) משחור. התמונות הללו מדברות אל כל אחד, בטח שלמצביעי ש”ס לדורותיהם. אבל כל אלה הם לא ‘שקופים’. אולי היו פעם…
דרעי, שכמעט והפך בעצמו ל’שקוף’ – כשחתם על התפטרותו, נחרץ לענות אחת ולתמיד “מי הם השקופים?” – שואלים אותו, אז הוא חייב לענות.
לא איש כאריה יותיר אחריו סימני שאלה.
אז מי הם באמת? – קופאיות, ירקנים, גננות, סייעות, נהגי משאיות ונהגי מוניות. בשתי מילים: מעמד הביניים.
קמפיין ‘השקופים’ נועד למטרה אחת: לאגד בסרטון אחד, תחת מילה אחת, את אלו שביום יום “לא סופרים אותם”.
אמור מעתה, לא עוד אנשים בודדים, גלמודים, חסרי קורת גג או בעלי גג דולף. אין יותר את שלמה מהפלאפל בנתיבות ואת יפה הגננת מקריית מלאכי. מעכשיו… כולם שקופים!
כמה טוב להיות תחת מטריה אחת המעניקה הרגשת חמימות, שייכות, התייחסות. לא עוד מטריה שבורת כנף שרוח מצויה מעיפה אותה לבלתי שוב. מעתה, מטריה גדולה וחזקה שתמיד תגן ותעניק מחסה גם ברוח שאינה מצויה.
במיוחד אם מחזיק בה האיש הנחרץ הזה מהסרטון.
זוהי תורת ‘השקופים’ על רגל אחת.
•
כולם שואלים אותי – אז איפה היה כל זה עד עכשיו?
למה “סבג” היו צריכים להפוך ל”שגב”? למה ‘מזרחי’ קיבל צו פינוי מהבית שלו? ולמה ה’שקופים’ אכלו מעדן רק בימי הולדת?
השאלות בסרטון נוקבות להחריד, חוסר השוויון זועק לשמים, הרצון לשנות גובר על מהירות הפס-קול.
אבל למה שמעכשיו זה יהיה שונה?
לא. התשובה לא תלויה במי שעמד בהנהגה עד עכשיו. פלוני או אלמוני, תמיד היו כפופים למרן ו’המועצת’. אז למה שעכשיו ישתנו דברים?
אין ספק שקמפיין ‘השקופים’ חדר לעצמות.
האם השקופים עצמם “אכלו את זה”? – זאת נדע רק במבחן התוצאה, ביום שאחרי…
עד אז, יקוו השקופים לטוב. יסתכלו שוב ושוב בסרטון (אם יש להם בכלל אמצעי לצפות בו), ישכנעו את עצמם שהפעם זה יהיה אחרת, שהפעם האיש הנחרץ יודע מה שהוא אומר.
“בתי הכלא מלאים יותר מזרחיים מאשכנזים” – את זה בטוח הוא יודע.
•
ושורה תחתונה:
אריה, כולם שואלים אותי: למה השקופים חייבים להיות מזרחיים?
האם לא חטאתם למטרה כשהדבקתם את המזרחיים על הקלף השקוף והותרתם את האשכנזים על הג’וקר?
הרי זה מה שיפה בשקוף – ללא צבע. בלי שום שייכות.
לספי שקד פתרונים.
• בהכנת הטור השתתף: דניאל פורמן – יח”צ ודוברות. בוגר ‘הבצפר לפרסום’
-
אין ספק שצריך לשנות את החשיבה של העומד בראש השקופים