הרשות הפלסטינית תשלם 654 מיליון דולר לנפגעי טרור

שייע קליין
|
ד' אדר התשע"ה / 23.02.2015 21:34
חבר מושבעים בבית משפט פדרלי בניו יורק קיבל את התביעה שהגישו משפחות נפגעי טרור – ופסק: הרשות הפלסטינית אחראית לפיגועים שאירעו בישראל באינתיפאדה השנייה • על הרשות לשלם 654 מיליון דולר לתובעים • הרשות צפויה לערער

חבר המושבעים בבית משפט פדראלי בניו יורק פסק הערב (שני),  בהחלטה היסטורית ודרמטית, כי הרשות הפלסטינית נושאת באחריות לפיגועי טרור בישראל בתקופת האינתיפאדה השנייה, בהם נהרגו ונפצעו גם אזרחים אמריקניים, ולכן תשלם פיצויים על מעורבותה בשישה פיגועים בסך של 654 מיליון דולר.

את התביעה הגישו 10 משפחות בעלות אזרחות אמריקנית שנפגעו בפיגועים. התובעים התמקדו בשישה פיגועי טרור שאירעו בשנים 2001-2004, ושבמהלכם נרצחו 33 אנשים. הפיגועים אירועו בין היתר בקפיטריה באוניברסיטה העברית, פיגועי תופת וירי במרכז ירושלים ועוד.

המשפחות האשימו את הנהגת אש”ף והרשות הפלסטינית במימון, תמיכה, תכנון וביצוע של פיגועי הטרור והירי בשטח ישראל.

את התובעים מישראל ייצג ארגון ‘שורת הדין’. עורכי הדין טענו כי העובדה שהתברר כי במהלך אותה תקופה נעצרו ונכלאו מספר רב של שוטרים ומפקדים ברשות, שהורשעו בתכנון וביצוע פיגועי התאבדות וירי נגד אמריקנים בישראל, גורמת לאחריות של הרשות עצמה. 

התביעה האזרחית לפיצויים הוגשה כבר בשנת 2004 ומאז ניהלה הרשות מאבק משפטי עיקש לבטל אותה, תוך שימוש בעורכי דין אמריקנים בכירים.

בדברי הסיכום, אמר עורך הדין קנט ילוויץ, שייצג את התובעים: “שום סכום אינו יכול לפצות את קורבנות האדם, אבל אם הדבר היחיד שאתם יכולים לתת להם הוא כסף, אז הכסף צריך לעמוד כפיצוי לאובדן בלתי יתואר”.

מנגד, עורך הדין מארק רוקון, שייצג את הרשות הפלסטינית, אמר כי אין כל הוכחה שהנהגת הרשות ברמאללה הורתה על הפיגועים בתביעה: “מה שהם עשו, הם עשו מסיבותיהם שלהם” – הוא אמר על המחבלים.

הרשות הפלסטינית צפויה לערער.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, התייחס לפסיקה בניו יורק ואמר: “החלטת בית המשפט בניו-יורק לחייב את הרשות הפלסטינית בתשלום פיצויים לנפגעי טרור מהאינתיפאדה השנייה  בסך של 654 מיליון דולר, היא קודם כל ניצחון מוסרי למדינת ישראל ולנפגעי הטרור”.  

לדברי השר ליברמן, “החלטת בית המשפט מאשררת את מה שידע כל מי שמכיר את האירועים שהתרחשו בישראל בתחילת שנות האלפיים, אך רבים בעולם לא רצו להודות בכך בשל צביעות, אינטרסים זרים או אנטישמיות לשמה.

“עכשיו, כדאי שהחלטה זו של בית המשפט תהיה קריאת השכמה לפלסטינים עצמם וגם לאלו הפועלים למענם בעולם בכדי שיכירו בכך שהטרור הוא חלק אינטגרלי מהמבנה של הרשות הפלסטינית, ושכדי לטפל בזה עליהם קודם כל להפנים שהאדרת והערצת הטרור והטרוריסטים בקרב פלסטינים היא נגע שיש לעקור מן השורש באמצעות חינוך מחדש, ומי שאחראי לכך היא ההנהגה הפלסטינית”.