הרבי מסאטמר: “מימות עלילות הדם לא היתה עלילה כמו על אבי זצ”ל”

מהלך מסיבת שבע ברכות לנכדו בה השתתפו עובדי המוסד 'שערי חמלה' לילדים מיוחדים, גולל האדמו"ר את המלחמה שהתנהלה סביב הקמתו • "מחרחרי ריב רדפו את אבי זצ"ל, טענו שיש עצי אשוח במוסד"
שלמה בן חיים
ל' שבט התשע"ה / 19.02.2015 18:43

“מימות העלילות דם על ידי הנוצרים לא היתה עלילת דם כזו”, אמר האדמו”ר מסאטמר במהלך שבע ברכות לנכדו שנערכה לעובדי המוסד ‘שערי חמלה’ לילדים מיוחדים בקרית יואל.

קצת רקע לפרשה הישנה: האדמו”ר מסאטמר זצ”ל, בעל הברך משה, הקים בשנת תש”נ מוסד מיוחד לילדים מיוחדים. המוסד הוקם אחרי שהאדמו”ר זצ”ל ובנו – האדמו”ר כיום ואז רב קרית יואל – הבינו כי אי אפשר לממן את ההוצאות הגדולות מתרומות בלבד, ללא תמיכה ממשלתית.

לאחר 4 שנים עמד המוסד במרכז מחלוקת שקרעה את העולם החסידי בארצות-הברית לשני מחנות, ובין היתר הניחה את הזרעים למחלוקת הגדולה שפרצה שש שנים אחר כך בין ‘הארונים’ ל’זאלונים’.

בין הטענות שהועלו כנגד הקמת המוסד, היתה הטענה כי בשל העובדה שזהו בית ספר אזרחי הזוכה למעניקים ממשלתיים, הרי שלפי החוקה האמריקנית הקובעת כי יש להפריד בין הדת והמדינה אסור ללמד את הילדים תכני יהדות, וכי אסור לקבוע מזוזות בפתחי הכיתות.

בין התומכים בקיום המוסד ובדעתו של האדמו”ר היו הגר”ש וואזנר, הגאון רבי נתן געשטטנער זצ”ל והגאון רבי משה שטרנבוך. ברשימת המתנגדים היו אב”ד קאשווי זצ”ל, אבד”ק מונטיבידאו זצ”ל והאדמו”ר מוויזניץ-מונסי ועוד.

כעת, 25 שנה אחרי הקמת המוסד, הזמין האדמו”ר את העובדים במוסד לסעודת שבע ברכות מיוחדת. השבע ברכות נערכה הפעם באולם שעל ידי מוסד ‘אשל חיל’ בקרית יואל, והאדמו”ר נפגש לראשונה עם כל הצוות של ‘שערי חמלה’.

האדמו”ר סיפר, כי אחרי שמונה לרב העיר, הוא ראה את עשרות ההורים שבכל לילה בוכים על מה שהם עוברים עם ילדיהם המיוחדים: “המסגרת היחידה שהיתה אז – היתה לשלוח את הילד למוסדות ממשלתיים שם לומדים דברי כפירה ואוכלים טריפות. אפילו שהם פטורים מהמצוות – זה כאב מאוד להורים.

מסע האדמו\"ר מסאטמר לאירופה

“בהתחלה החלטתי להקים כיתות מיוחדות בתוך המוסדות בקרית יואל, לצורך התלמידים”, סיפר האדמו”ר. “אבל אחרי כמה שנים וניסיונות רבים שלא הצליחו לגייס את הסכומים הגדולים של הפרויקט, הוחלט להקים מוסד שממומן על ידי הממשל, בו ילמדו עם הילדים כל אחד כפי יכולתו”.

האדמו”ר הזכיר למשתתפים את מה ש”מחרחרי ריב” עוללו לאביו האדמו”ר זצ”ל: “שקרים שאי אפשר לתאר בכלל. עלילות שמאז ימי העלילות דם שיהודים מכניסים דם נוצרים במצות לא היתה עלילה שפלה ושקרית כזאת. כאילו יש שם במוסד עץ אשוח וחוגגים חג המולד. רדפו את אבי זצ”ל ברדיפות איומות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות