אפתח בהצהרה: תורת ישראל איננה תומכת בדמוקרטיה. עם ישראל מצווה על שום תשים עליך מלך , ואת אכיפת החוק להפקיד בידי השופט/הנביא וסנהדרין ובתי הדינים.
אמנם, “ומפני חטאינו גלינו מארצנו ונתרחקנו מעל אדמתנו ואין אנחנו יכולים לעשות חובתנו”, ומאחר ויש צורך בהסדרת השלטון כדי שלא יהיה כל אחד עושה ככל העולה על רוחו, ממשיכה המסורת של משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, עד לימי המשנה התלמוד הראשונים והאחרונים ומהם לפוסקי הדורות הבאים.
ב-65 השנים האחרונות, השיטה הנהוגה בישראל לבחירת והסדרת השלטון היא דמוקרטיה. היות ואנו כפופים לדעת תורה, ולהנהגתם של גדולי ישראל, הנציגים המייצגים אותנו במוסדות השלטון נבחרים על ידי גדולי ישראל.
אלא שלאחרונה התעוררו שאלות לגבי האופן בו הם נבחרים.
השאלות התעוררו מצד ציבור שמרגיש כי איננו מיוצג, והממונים על ייצוגו אינם עושים את מלאכתם על פי דעת שולחיהם.
פולמוס חשוב וטעון לא פחות נסוב אודות השאלה: האם יש מקום לנציגות נשית מטעם המפלגות החרדיות
אין אצלנו דמוקרטיה
וכאן עלתה השאלה האם יש מקום לדמוקרטיה/ משאל עם /או בשפת הבחירות פריימריז?
והתשובה היא: ממש לא.
דמוקרטיה היא נתינת זכות בחירה וייצוג על פי רוב נבחר/בוחר. האם רוב של בוחרים מגיל 18, לדוגמא, יכול להחליט משהו? האם ניסיון חייהם משקף דעה?
אנו בציבור החרדי מאמינים כי ההנהגה נמסרת מדור לדור על ידי מעבירי השמועה, שהם גדולי ישראל. תורת ישראל איננה שווה לתורת יון, שם הומצאה הדמוקרטיה.
לצערנו, בהעדר סנהדרין או בית דין מוסמך לדיני נפשות, אנו נשענים על פסקי הלכה שגם כשאינם מובנים לנו – הם מחייבים אותנו. גם חוקים וזכויות מוקנים לנו רק על פי תורת ישראל, והשאלה היא כיצד יש לבחור נציג ציבור, גם היא שאלה בהנהגה המסורה.
גם אם נראה לנו שלא נעשה על ידי הנציגים שלנו מספיק – דמוקרטיה איננה פתרון. הפתרון הוא להביא את הבעיות בפני גדולי ישראל והם שיכוונו אותנו מבחינת ההנהגה הציבורית.
מה שווה הדמוקרטיה?
שכן, מה תועיל דמוקרטיה כל עוד איננה נשענת על הלכה? מי יכול להחליט מיהו ‘בוחר חרדי’ שיש לו זכות בחירה? האם פריימריז של עסקנים שממומנים בקמפיין על ידי אינטרסנטים כלכליים מהווה פתרון?
הפתרון היחיד המסור לנו מדור לדור הוא:
תפילה, תשובה וצדקה.
תפילה – השיבה שופטינו כבראשונה.
תשובה – היא הדרך למחיקת עוון, ולקבלה לעתיד בדינים שבן אדם למקום, ובדינים של בן אדם לחברו. כשנרבה שלום ונרדוף שלום גם מעטים מול רבים יכולים לנצח.
צדקה – מצוות צדקה היא מעשה של נתינה וקבלה משני הכיוונים, כפי שלימדונו בעלי המוסר כשאדם פועל לטובת השני הוא נהפך לחלק ממנו. אין מאחד יותר מאשר עשיית חסד עם הבריות.
מחובתנו לשמוע לקול רבותינו לעמוד בניסיון הפילוג ולא לסור ימין ושמאל.
ההליכה לאורם של רבותינו היא הצהרה בפני רבש”ע, כי אנו בבחינת “קיימו וקיבלו”. בכך אנו משתתפים בהמשכיות מסירת התורה מדור לדור
בתפילה כי הקב”ה ישיב שופטינו כבראשונה ויועצנו כבתחילה, ונזכה לראות את בית הבחירה נבנה, ואת שלוחנו כוהנים בעבודתם ולווים בשירם.