תורת ישראל לא מאמינה בדמוקרטיה

דמוקרטיה היא נתינת זכות בחירה וייצוג על פי רוב נבחר: האם רוב של בוחרים מגיל 18 לדוגמא יכול להחליט משהו? האם ניסיון חייהם משקף דעה? • ההנהגה נמסרת מדור לדור על ידי מעבירי השמועה, שהם גדולי ישראל
אלחנן יונס
ו' אדר התשע"ה / 25.02.2015 16:02

אפתח בהצהרה: תורת ישראל איננה תומכת בדמוקרטיה. עם ישראל מצווה על שום תשים עליך מלך , ואת אכיפת החוק להפקיד בידי השופט/הנביא וסנהדרין ובתי הדינים.

אמנם, “ומפני חטאינו גלינו מארצנו ונתרחקנו מעל אדמתנו ואין אנחנו יכולים לעשות חובתנו”, ומאחר ויש צורך בהסדרת השלטון כדי שלא יהיה כל אחד עושה ככל העולה על רוחו, ממשיכה המסורת של משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, עד לימי המשנה התלמוד הראשונים והאחרונים ומהם לפוסקי הדורות הבאים.

ב-65 השנים האחרונות, השיטה הנהוגה בישראל לבחירת והסדרת השלטון היא דמוקרטיה. היות ואנו כפופים לדעת תורה, ולהנהגתם של גדולי ישראל, הנציגים המייצגים אותנו במוסדות השלטון נבחרים על ידי גדולי ישראל.

אלא שלאחרונה התעוררו שאלות לגבי האופן בו הם נבחרים.

השאלות התעוררו מצד ציבור שמרגיש כי איננו מיוצג, והממונים על ייצוגו אינם עושים את מלאכתם על פי דעת שולחיהם.

פולמוס חשוב וטעון לא פחות נסוב אודות השאלה: האם יש מקום לנציגות נשית מטעם המפלגות החרדיות

אין אצלנו דמוקרטיה

וכאן עלתה השאלה האם יש מקום לדמוקרטיה/ משאל עם /או בשפת הבחירות פריימריז?

והתשובה היא: ממש לא.

דמוקרטיה היא נתינת זכות בחירה וייצוג על פי רוב נבחר/בוחר. האם רוב של בוחרים מגיל 18, לדוגמא, יכול להחליט משהו? האם ניסיון חייהם משקף דעה?

אנו בציבור החרדי מאמינים כי ההנהגה נמסרת מדור לדור על ידי מעבירי השמועה, שהם גדולי ישראל. תורת ישראל איננה שווה לתורת יון, שם הומצאה הדמוקרטיה.

לצערנו, בהעדר סנהדרין או בית דין מוסמך לדיני נפשות, אנו נשענים על פסקי הלכה שגם כשאינם מובנים לנו – הם מחייבים אותנו. גם חוקים וזכויות מוקנים לנו רק על פי תורת ישראל, והשאלה היא כיצד יש לבחור נציג ציבור, גם היא שאלה בהנהגה המסורה.

גם אם נראה לנו שלא נעשה על ידי הנציגים שלנו מספיק – דמוקרטיה איננה פתרון. הפתרון הוא להביא את הבעיות בפני גדולי ישראל והם שיכוונו אותנו מבחינת ההנהגה הציבורית.

מה שווה הדמוקרטיה?

שכן, מה תועיל דמוקרטיה כל עוד איננה נשענת על הלכה? מי יכול להחליט מיהו ‘בוחר חרדי’ שיש לו זכות בחירה? האם פריימריז של עסקנים שממומנים בקמפיין על ידי אינטרסנטים כלכליים מהווה פתרון?

הפתרון היחיד המסור לנו מדור לדור הוא:

תפילה, תשובה וצדקה.

תפילה – השיבה שופטינו כבראשונה.

תשובה – היא הדרך למחיקת עוון, ולקבלה לעתיד בדינים שבן אדם למקום, ובדינים של בן אדם לחברו. כשנרבה שלום ונרדוף שלום גם מעטים מול רבים יכולים לנצח.

צדקה – מצוות צדקה היא מעשה של נתינה וקבלה משני הכיוונים, כפי שלימדונו בעלי המוסר כשאדם פועל לטובת השני הוא נהפך לחלק ממנו. אין מאחד יותר מאשר עשיית חסד עם הבריות.

 מחובתנו לשמוע לקול רבותינו לעמוד בניסיון הפילוג ולא לסור ימין ושמאל.

ההליכה לאורם של רבותינו היא הצהרה בפני רבש”ע, כי אנו בבחינת “קיימו וקיבלו”. בכך אנו משתתפים בהמשכיות מסירת התורה מדור לדור

בתפילה כי הקב”ה ישיב שופטינו כבראשונה ויועצנו כבתחילה, ונזכה לראות את בית הבחירה נבנה, ואת שלוחנו כוהנים בעבודתם ולווים בשירם.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הליכה לאורם של גדו
    25/02/2015 17:00
    ישיבישער
  1. 1. גם בימי דוד ושלמה היה מלך והיו סנהדרין, תלמידי החכמים אינם במקום הנהגה פוליטית, אלא הם האור שבעקבותיו הולכים המנהיגים הפוליטיים.
    2. ישנו דיון בראשונים ובאחרונים האם ישנה חובה להעמיד מלך או שצורות שלטון אחרות מותרות עפ”י תורה ודין מלך הכתוב – הוא למצב בו יש מלך, ולפיכך בחירת נציגים בשיטה דמוקרטית לא סותרת את השמיעה לת”ח – כשזה נעשה בדרכה של תורה.
    3. כמובן יש להבדיל בין מצב בו הדמוקרטיה מתנהלת על פי תורה לבין מצבנו אנו, אך הבעיה היא לא בעצם השיטה הדמוקרטית אלא באמונה בה’ שמעבר לשיטות שילטון מתחלפות.

    • לומדישער   26/02/2015 02:32

      חן חן, אני סקרן בנושא וכבר עיינתי בזה פעם. שלח בבקשה מראה מקומות (בעיקר ראשונים) על הנושא.
      תודה.

  2. חמודי. אני מציע לכבודו ללמוד מקורות.
    25/02/2015 18:57
    רוני
  3. תורת ישראל בסדר גמור עם דמוקרטיה והנהגת העם והפוליטיקה מעולם לא הייתה בידי רבנים.

  4. אין מעמדיין פרנס על הציבור אלא אם כן נמלכין בציבור
    25/02/2015 23:51
    חרדי
  5. איך בדיוק נבחרו כל ועדי הקהילות (ז’ טובי העיר) בכל קהילות אירופה?
    הכותב בור ועם הארץ.

    • אלחנן   27/02/2015 11:05

      עיין בחושך משפט סימן ב’ לגבי סמכות ז טובי העיר …

  6. הנה הסיבה בגינה יש להוציא את המפלגות החרדיות מחוץ לחוק. הן אנטי דמוקרטיות!
    27/02/2015 13:05
    יקום פורקן
  7. יש לי תחושה חזקה שאם הרמב”ם היה חי בתוכנו, הוא היה סומך את ידיו על השיטה הדמוקטית, במקום על מנגנון הגיחזים-גדולים, שלא ברור על סמך מה הוא נוצר, בנוסף הוא משמר את הכוח בידיהם של מעטים, מה שמייצר לא פעם עריצות כלפי הרוב הדומם השקוף הלא מחובר והלא מקושר…..

  8. רק תפילה
    02/03/2015 10:56
    שמואל מרדכי
  9. בס”ד
    מה אני תגיד לך משה רבינו כתב בפרשת שופטים דבר ראשון שופטים ושוטרים וזה מספיק לעם ישראל איש תחת גפנו וזה לכתחילה ואילו בדיעבד כשמפלס האיכס החטאים עולה כך מפלס הוי העונש עולה אין מנוס שום תשים שבא בהמשך הפרשה

  10. דמוקרטיה
    04/06/2017 21:28
    רעש
  11. הנושא ההלכתי של דמוקרטיה נתון במחלוקת הפוסקים הרוב סבורים שיש קיום לדמוקרטיה אך אני רוצה לדבר על תפסיסתך הצרה והמטופשת שיש לחלק מהחרדים כנגד דמוקרטיה הרי כל המדינות שאין דמוקרטיה בהם סובלות מצרות מלחמות רודנים וכו ואילו שכן חייהם טובים בהרבה אני צושב שזה הוכחה מספקת לצורכה הרב והטוב של הדמוקרטיה הנפלאה שנתן לנו הקדוש ברוך הוא טרם הגאולה