להבין ולקיים או לקיים ולהבין

יוני גרין
13 בפברואר 2015   
כשמציעים ליהודי ברחוב להניח תפילין, והוא אינו שואל שאלות אלא מפשיל את שרוולו ומקיים את המצווה – זה ביטוי ל'נעשה ונשמע'
צילום: 
No featured image found.

מקובל לטעון שהעולם של ימינו שואף להבין כל דבר. בני-האדם בעידן הנוכחי כבר אינם מוכנים לקבל דברים באמונה עיוורת. צריך להסביר, לשכנע, לספק נימוקים טובים.

הגישה הזאת יוצרת קושי לקבל את תפיסת ה'נעשה ונשמע', העומדת ביסודה של היהדות.

אחד השבחים הגדולים של עם ישראל הוא הקדמת נעשה לנשמע, שעליה מספרת פרשת השבוע. מתברר שכבר בימי קדם זו הייתה גישה חריגה.

המדרש מספר כי כאשר הוצעה התורה לעמים האחרים, שאלו תחילה מה כתוב בה, ואילו עם ישראל לא שאל שאלות אלא הכריז 'נעשה ונשמע'.

כבר בימי התלמוד, לפני כאלפיים שנה, כינו אומות העולם את היהודים 'עם פזיז', על שהקדימו את פיהם לאוזניהם.

האוּמנם זו גישה פזיזה או שהיא מבטאת דווקא גדולה מיוחדת ואת מעלתו של העם היהודי?

דרגות בציות

יש כמה דרגות בציות עיוור. כאשר החולה מציית להוראות הרופא ואינו דורש תחילה שהרופא יחלוק איתו את שבע שנות לימודיו בפקולטה לרפואה – אין זה ציות עיוור לגמרי.

האדם מבין בהיגיון שנכון לציית להוראות הרופא, מפני שהוא למד את המקצוע, מבין את מהות מחלתו ואת דרך פעולתה של התרופה, ואין החולה יכול להמתין עד שהוא ילמד בעצמו את כל אלה.

למעלה מזה הוא האמון שחייל נותן במפקדו. כאשר המפקד ראוי לאמון הזה, חייליו הולכים אחריו באש ובמים, בלי לשאול שאלות.

אין הכוונה שהם רובוטים. ודאי שהם רוצים לדעת ולהבין. אבל ברגע האמת הם סומכים כל-כך על המפקד, עד שהם הולכים אחריו לכל משימה, מתוך ביטחון מוחלט שהוא עושה את הדבר הנכון.

תורת החסידות מסבירה שהקדמת נעשה לנשמע מבטאת את ההתבטלות ל'בעל הרצון'.

כאשר יהודי מציית להוראות התורה ומקיים מצווה, יש כאן התבטלות לרצונו של הקב"ה. האדם מזיז הצידה את רצונותיו ומאווייו האישיים ושם את רצונו של הבורא מעליהם.

אבל כשבני ישראל אמרו 'נעשה ונשמע' הם ביטאו התבטלות גבוהה הרבה יותר – התבטלות לבעל הרצון, לבורא עצמו.

ההצהרה 'נעשה ונשמע' מבטאת את הקשר הפנימי העמוק שבין יהודי לקב"ה. באמירה הזאת ביטא עם ישראל את היותו דבר אחד עם הבורא.

יהודים והקב"ה אינם שני דברים נפרדים, אלא הם דבוקים ומאוחדים בדרך שאינה ניתנת להפרדה, ולכן היהודי מבטל את עצמו לחלוטין אל הבורא.

הקול הפנימי

כשמציעים ליהודי בקרן רחוב להניח תפילין, והוא אינו שואל שאלות אלא מפשיל את שרוולו ומקיים את המצווה – זה ביטוי לקשר הזה, שמתחיל בהקדמת נעשה לנשמע לפני כשלושת-אלפים ושלוש-מאות שנה.

היהודי מרגיש צורך פנימי להתחבר עם הקב"ה, ואם הוא מקשיב לקול הפנימי הזה, הוא פשוט נענֶה להצעה בשמחה ומקיים את המצווה.

ודאי שצריך ללמוד ולהבין. אחרי ה'נעשה' בא תורו של ה'ונשמע', במובן של הבנה. לא דיי בקיום המעשי של המצווה, אלא הקב"ה עצמו רוצה שנבין לעומק את מהות התורה והמצוות ונקיים אותן מתוך הכרה פנימית.

אבל 'נעשה ונשמע' הוא הבסיס והיסוד, וזו תפארתו של עם ישראל.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Získejte nejnovější tipy a triky pro lepší vaření, organizaci domácnosti a pěstování zahradních plodin. Naše stránka nabízí užitečné články s praktickými návody a recepty, které vám usnadní každodenní život. Objevte skryté kuchařské tajemství a získávejte inspiraci pro vaření každý den. Doufáme, že naše rady vám pomohou vytvořit zdravější a chutnější jídlo pro vás a vaši rodinu. Hádanka: Kolik kruhů vidíte na obrázku? Hádanka pro ty, kteří mají orlí zrak: Najdete pružinu za Otázka pro Kde se skrývá muž? Pomozte dívce najít Rebus pro ty, kteří mají skvělý zrak: Najdete Objevte papouška mezi Co se stane, když budete neustále Pouze 1 procento lidí najde Jak najít leoparda v džungli za 8 sekund: nejlepší způsob, Klíčenky nebo brejle: jaké je Najděte slovo Orel za 6 sekund: Překvapivě důmyslný optický Výzva pro lidi s vysokým IQ: Najděte Číslo 255: Genius vyřeší hádanku za pouhých 11 sekund Hádanka, která vás přivede Vyhrajte životní triky, recepty a užitečné články o zahradničení na našem webu. Objevte nové způsoby, jak si usnadnit každodenní život a vytvořit chutné jídlo z čerstvých ingrediencí ze zahrady. Přijďte k nám pro inspiraci a tipy, jak vytvořit krásný a plodný záhon. Buďte kreativní a zdravý s našimi nápady a návody.