נחשפה: שרשרת של ‘יודנראט’ בכיר ששרדה את גטו לודז’

חוקרי מכון 'שם עולם' מכפר הרא"ה הצליחו לגלות שרשרת שמספרת את סיפור התופת מגטו לודז' • הערכה: השרשרת הייתה שייכת לבכיר ביודנראט, אולי אפילו של 'מלך היהודים' רומקובסקי, שניהל את הגטו
שייע קליין
כ"ב שבט התשע"ה / 11.02.2015 15:17

מכון ‘שם עולם’ מכפר הרא”ה הצליח להשיג פריט שואה היסטורי, שעבר ידיים זרות רבות ובסופן הגיע השבוע לישראל: מדובר בשרשרת כסף שגילה על-פי ההערכות 75 שנה, שרדה את תופת השואה.

על-פי הערכות, השרשרת, שבשל היותה עשויה מכסף אמיתי ערכה היה גבוה מאוד אז, הייתה שייכת לאחד מבכירי היודנראט מגטו לודז’. אחת האפשרויות שעלו היא, שהשרשרת הייתה שייכת ל’מלך היהודים’ חיים מרדכי רומקובסקי, ראש גטו לודז’, הנחשב לאחת הדמויות השנויות ביותר במחלוקת בהיסטוריה של השואה.

על גבי השרשרת נחרטו ציורים המתארים את החיים בגטו לודז’: עגלה עם לחם המתארת את חיי העבודה בגטו, חייל גרמני העומד עם נשק, מגן-דוד, עמדת שמירה וגשר גטו לודז’ המפורסם, שחיבר בין שני חלקי הגטו והיה לאחר מסמליו המובהקים.

גם בתחתית השרשרת מתנוססת חריטה בולטת של המילה ליצמאנשטט – השם שהגרמנים העניקו ללודז’ לאחר הכיבוש.

כמו כן, נחרטו על גבי השרשרת המספרים 1941 ו-1943 שכפי הנראה מסמלים את השנים בהן השרשרת הייתה בידיו של אותו בכיר מהיודנראט שהחזיק בה.

השרשרת אותרה אצל אזרח פולני המתגורר בלודז’, אשר קיבל את השרשרת מהוריו ושמר אותה מאז אצלו.

חוקרי מכון ‘שם עולם’, אשר פועלים ברחבי אירופה לאיתור חפצים ורכוש יהודי אבוד מתקופת השואה, כדי להעבירם לישראל, ממשיכים בימים אלה לערוך תחקיר כדי לדלות פרטים נוספים על השרשרת.

ראש מכון ‘שם עולם’, הרב אברהם קריגר אמר בנושא: “מדובר בתגלית שעוזרת לחבר חלק נוסף בתצרף האינסופי החושף את תמונת החיים המורכבת בגטו לודז’.

“מדהים לגלות בכל פעם מחדש באלו צעדים נקטו היהודים בשעה שהם על ספו של מוות – בכדי לתעד את חייהם ולספר את סיפורם.

“חזרת השרשרת לידיים יהודיות שומרת על הזכרון חי ונושם גם עשרות רבות של שנים לאחר החריטה על השרשרת”.

שרשרת

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות