מחאה המונית ברשת: גם אני עם דוד הנחלאווי • בנט: תומך בלוחם

סרטון המתעד חייל צה"ל דורך נשקו לעבר נער ערבי זכה לתגובה סוערת ברשת • אלפי חיילים שפניהם מכוסות הצטלמו עם השילוט "גם אני עם דוד הנחלאווי" • נפתלי בנט: הייתי פועל כמוהו
א' אייר התשע"ד / 01.05.2014 10:42

רשת האינטנרט גועשת ביממה האחרונה, בעקבות סרטון וידאו בו נראה חייל צה”ל דורך את נשקו כלפי נער ערבי.

הסרטון, שהגיע במהירות אל כלי התקשורת, הוצג כ’ניסיון לרצח’ של הנער הערבי, אך עוד קודם שצבר תאוצה מיהרו הגולשים לתקוף את הפרסום על חד-צדדיותו, שכן בסרטון הוידאו ניתן היה להבחין כי החייל דרך את נשקו כלפי נער עם אגרופן, לאחר שזה ניסה לתקוף אותו.

את הסרטון והסיפור פרסם עמוד חדשות ברשת הפייסבוק, בצירוף שתי תמונות בהן חיילים מכסים את פניהם בשלטים עליהם נכתב: “גם אני עם דוד הנחלאווי” (כינוי ללוחם בחטיבת הנח”ל).

בתוך שעות ספורות הפכה התופעה להיסטרית.  אלפי חיילים בדרגות שונות, כולל מפקדים וקצינים, ואפילו מג”ד, העלו לרשת תמונות שלהם עם השלטים.

דף פייסבוק בשם זה נפתח, ונכון לרגע כתיבת הידיעה הוא עומד על קרוב ל-80 אלף עוקבים. אלפי חיילים הציפו את הרשת בתיאור ההשפלות והביזיונות שהם חווים מידי יום מידי ערבים הנהנים מחופש זריקת אבנים מוחלט,  ללא יכולת להגיב. החיילים מאשימים את אלוף הפיקוד, הרמטכ”ל והממשלה באזלת יד ובהפקרת חיי החיילים בתמורה לשקט מדומה.

גם הפרסום המאוחר – שאושר על ידי דוד הנחלאווי (אדמוב) – כי החייל לא הודח על רקע התקרית, וכי התקרית כלל טרם תוחקרה לא השקיט את הלהבות.

דף המחאה, תחת הכותרת “שמים סוף להפקרת חיילי צה”ל”, ממשיך להביא מאות סיפורים ודעות, מחיילים ואמהות, קצינים ושוטרי מג”ב, המסבירים כי דוד הוא “סמל סטטוס. הוא בסך הכל הקש ששבר את גב הגמל”.

את האש התקשורתית הבעיר דף חדשות בשם 0404 – אחד מדפי החדשות החזקים ברשת. על פי פרסומיו, ישנם כעשרת-אלפים תמונות מכל יחידות הצבא, ועוד אלפי הודעות שטרם טופלו. על פי הערכות, כמחצית מהכוח הקרבי הסדיר של צה”ל שותף למחאה, ועל פי מדד הפופולאריות של גוגל, דוד הנחלאווי היה החיפוש המבוקש ביותר אמש בישראל.

יו”ר הבית היהודי נפתלי בנט הצטרף גם הוא לתמיכה בחייל וכתב בדף הפייסבוק שלו כי הוא “היה פועל כמו דוד לוחם הנח”ל”.

בנט הוסיף כי מה שרואים בסרטון הוא “פשוט מאד: הופעלה נגדו אלימות. הוא היה בודד, מוקף במספר ערבים אלימים ופרובוקטורים. הוא לא ירה, הוא נקט בהגנה סבירה על עצמו ועל סובביו והביא את הארוע לסיומו”.

לדבריו היו שם שני צלמים ולא במקרה. השמאל הקיצוני חי מהכפשת לוחמי צה”ל.

גם חבר הכנסת משה פייגלין הצטרף למחאה ואף הצטלם עם השלט ‘גם אני עם דוד הנחלאווי’ – והפעם עם פנים גלויות.

דובר צה”ל: אין דבר כזה מחאה בפייסבוק

דובר צה”ל נדרש לסוגיה, אלא שתגובתו רק הגבירה את התסכול.

הדובר, תת-אלוף מוטי אלמוז, אמר: “צה”ל מפקד על חייליו באמצעות המפקדים. אין דבר כזה מחאה בפייסבוק, ומחאה היא לא מושג צבאי. צה”ל מפקד על חייליו באמצעות מגע ישיר, בשיחה בין מפקד ופקוד. לא נכון לעסוק בסוגיות האלה הרשת באמצעות מחאה בפייסבוק, גם אם היא סוחפת הרבה אנשים”.

עוד אמר אלמוז כי מפקד אוגדת יו”ש וחטיבת הנח”ל הורו למפקדי היחידות להסביר לחיילים את האירועים ואת המסקנות. לדבריו, הוא אינו מכיר חיילים החשים כי נוטשים אותם בשטח. “המפקדים נמצאים עם חייליהם בפעילות המבצעית ומכירים את הבעיות המבצעיות בהקשרים הללו. הנושאים הללו מטופלים רק בציר הפיקודי”.

ככה הכל התחיל

 

דוד הנחלאווי2

דוד הנחלאווי3

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גם אני עם דוד הנחלאווי!!!!!!!!!!!
    01/05/2014 18:19
    מישהו
  1. באמת!!!!!!!!