ראש הוועדה לחקר ‘צוק איתן’ התפטר • נתניהו: “לגנוז הדו”ח”

חיים טוויל
|
י"ד שבט התשע"ה / 03.02.2015 08:55
יו”ר הועדה שמונתה על ידי האו”ם לחקור את התנהלות צה”ל במבצע ‘צוק איתן’ התפטר מכהונתו כחודש לפני הגשת דו”ח שחיבר • הסיבה: טענות שבעבר ייעץ לאש”ף • עמידרור: “זאת הצלחה גדולה מאוד של הדיפלומטיה הישראלית”

כחודש לפני המועד בו צפוי להתפרסם דו”ח המועצה לזכויות אדם של האו”ם על התנהלות צה”ל בימי מבצע ‘צוק איתן’, הודיע יו”ר הוועדה, פרופ’ וויליאם שאבאס, על התפטרותו.

פרופ’ שאבאס החליט להתפטר מראשות הוועדה בעקבות טענות שהוטחו בו על עמדותיו האנטי-ישראליות. בין השאר נטען, כי בעבר שימש כיועץ לאש”ף, ולכן לא ניתן לצפות ממנו להנפיק דו”ח אובייקטיבי ומאוזן.

שאבאס הודיע שאינו מעוניין שהטענות נגדו יפגעו בהתייחסות למסקנות הוועדה, אם כי שלב איסוף הנתונים לקראת ניסוח הדו”ח המסכם כבר הסתיים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס להתפטרות וקרא לגנוז את דו”ח הוועדה: “אחרי התפטרות יו”ר הוועדה שהיה מוטה נגד ישראל, צריך לגנוז את פרסום הדו”ח שנכתב ביוזמת מועצת זכויות האדם שהיא גוף אנטי-ישראלי שהוכיח כי אין בינו ובין זכויות אדם דבר. ארגוני הטרור ומשטרי הטרור הם שצריכים להיחקר”.

אלוף במילואים יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי, אמר הבוקר בגל”צ, כי התפטרותו של שאבאס היא הצלחה גדולה לדיפלומטיה הישראלית. “זאת הצלחה גדולה מאוד של הדיפלומטיה הישראלית, האיש הזה הוא אנטי ישראלי”, אמר עמידרור, “אני חושב ששאבאס היה יכול להיות יותר גרוע מגולדסטון כי הוא באמת גורם אנטי ישראלי קלאסי”.

מיד לאחר ההכרזה על המינוי הדגישה ישראל את עמדותיו האישיות של שאבאס נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אותו רואה שאבאס כמי שראוי שיעמוד בראש מצעד המנהיגים שעליהם לעמוד לדין בבית הדין בהאג. שאבאס אף הגדיר את נתניהו כגורם המסוכן לביטחונה של ישראל.

שאבאס ניסה לטעון כי אין לו דבר נגד ישראל, אולם הטענות שנשמעו נגדו חלחלו, כך נראה, והדבר הוביל, ככל הנראה, להחלטתו להתפטר.

עם זאת, נראה כי על אף הניסיון של שאבאס לייחס לדו”ח שהנפיק ענייניות בעצם התפטרותו, שמו ימשיך להתנוסס על הדו”ח שכתב וניסח, גם אם בשעת פרסומו הוא עצמו לא יכהן בראש הוועדה.