מה מסתתר בטיוטה הראשונה של המבקר

תיק החקירה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו על נסיעותיו בתקופה בה כיהן כשר אוצר בממשלת שרון נסגר לאחרונה • אבל הבוקר חושף רביב דרוקר את הטיוטה הראשונית שנכתבה לפני כשנתיים וחצי
רביב דרוקר
י"ב שבט התשע"ה / 01.02.2015 14:37

כמעט 4 שנים חוקר מבקר המדינה את הנסיעות של בנימין נתניהו לחו”ל ומשפחתו על חשבון גורמים זרים. 4 שנים!

מדובר בטיסות שבוצעו בזמן שנתניהו כיהן כשר האוצר של ממשלת שרון. הטיוטה הראשונה הייתה גמורה כבר לפני כמעט שנתיים וחצי, אבל עד היום לא פורסם הדו”ח (על חלק מהתקופה יש למבקר נימוק/תירוץ – היועץ המשפטי ביקש ממני לא לקדם את זה).

הנה כמה פסקאות מאותה טיוטה.

הערת הקדמה – ייתכן, כמובן, שהטיוטה השתנתה. ייתכן שלנתניהו יש הסברים ממש מעולים לכל נסיעה. מההיכרות שלי עם החומר, זה לא ממש סביר, אבל הגורם היחיד שאמור לדעת, מבקר המדינה, יוסף שפירא, לא נראה כמו דמות שבאמת נחושה להביא לנו את האמת בפרשה.

אז הנה כמה ציטטות מהטיוטה הטעונה ההיא:

“ילדיו (של מר נתניהו – ר.ד.) ממומנים בחלק מהטיסות על ידי גורמים זרים. כן נמצאו מספר טיסות בהן מר נתניהו מומן על ידי גורם זר אחד כאשר במקביל רעייתו ועוזריו ממומנים על ידי גורם זר אחר (במילים אחרות, מימון כפול – ר.ד.). לא אותו גוף שמימן את טיסתו של נתניהו ללא מתן כל תמורה מצידם של גברת נתניהו לארגון הזר שמממן אותם. לדעת הביקורת, יש במימונים האלה שמסתכמים בעשרות אלפי דולרים משום קבלת מתנה אסורה ובחלק מהמקרים אף פגיעה בטוהר המידות”.

חשוב לציין, אלו לא דברים שנאמרים בעלמא.

הטיוטה המצוטטת כאן נכתבה אחרי חקירה של למעלה משנה וחצי של משרד מבקר המדינה, בה היה מעורב צוות בהשתתפות רינה קרמפ, מירי וייס וגם חוקר בכיר ומיומן כמו נחום לוי.

לא בכדי מר נתניהו ועורך דינו, דוד שימרון,  עבדו קשה (והצליחו) כדי להדיח את נחום לוי מתפקידו ולסכל את החקירה. במאמץ הזה השתתפו, אגב, בכירי הליכוד יריב לוין, גלעד ארדן ובני בגין. הם נפגשו עם היועץ כדי לדאוג שטיסות של עוד פוליטיקאים ייחקרו (נחקרו, הדו”ח יצא מזמן ונמצא קצת לכלוך בפינות. לא שום דבר שדומה לטיסות נתניהו), ועל הדרך גם הזכירו שלא הוגן שלוי יחקור את זה כי הוא חקר בעבר את נתניהו בפרשת עמדי והמתנות.

הנה כמה דוגמאות שהובאו בטיוטה למילים החריפות הללו:

 

  1. “…ביוני 2003 יעקב שוסטר, איש הכספים של לאודר (מימן את) עלות טיסתה של שרה נתניהו לארה”ב – אנגליה – צרפת
  2. בינואר 2004 הבונדס שילם את מר נתניהו ואת עוזריו. רעייתו (מומנה) על ידי ידידי הליכוד בארה”ב”.

 

הדמות המרכזית ב’ידידי הליכוד בארה”ב’ היא ארי הרו, שמשם התקדם לפוזיציות משמעותיות סביב נתניהו בשנים האחרונות.

 

  1. “ארגון בשם EFR שייתכן וקשור לאוניברסיטת רוטרדם, הזמין את מר נתניהו. בחומר שהתקבל ממשרד האוצר יש חשבון שמשרד האוצר משלם על חדרי ילדים במלון. 624 אירו…עוזרו של נתניהו, רן ישי, ליווה את ילדיו של מר נתניהו להולנד…לדעת משרד מבקר המדינה, מימון שהותם בחו”ל של ילדיו של מר נתניהו על חשבון קופת המדינה נעשה שלא כדין. משרד מבקר המדינה רואה זאת בחומרה… על המדינה ומשרד האוצר לפעול להשבת הכספים ששולם שלא כדין עבור שהות ילדיו של מר נתניהו בחו”ל“.

 

למי שלא הבין, לפי הממצא הזה, לכאורה, משרד האוצר שילם את החדר של ילדי נתניהו בחו”ל. לא פחות מעניין, עוזר שר האוצר נסע להולנד על חשבון קופת המדינה רק כדי לשמש כבייביסיטר של ילדי נתניהו בטיסה (אז הם עוד היו קטנים יחסית). העוזר הזה קודם מאז לתפקיד משנה למנכ”ל משרד ראש הממשלה.

 

  1. “טיסתה של ציפי נבון (עוזרת שר האוצר, ששימשה בפועל כרל”שית של שרה בלשכת שר האוצר וטסה לצרפת עם בני הזוג – ר.ד.) מומנה על ידי משרד האוצר בעוד לפי מסמכי הבונדס, טיסתה מומנה על ידי ארגון הבונדס. החשד שהגברת נתניהו מומנה על ידי הבונדס… הביקור בריביירה הצרפתית, על פי מנהלי בונדס אירופה, נכון לתאריך הביקור, מומן שלא כדין על ידי הארגון”.

 

במילים פשוטות, מימנו פעמיים את ציפי נבון וחושדים שמהעודף שילמו את הכרטיס של שרה נתניהו.

 

  1. “מהביקורת עולה כי הנסיעה האמורה של מר נתניהו לארה”ב (נסיעה מ 28-31 באוקטובר 2004 לארה”ב – ר.ד.), שהייתה כאמור נסיעה פרטית (נתניהו דיווח עליה כפרטית – ר.ד.), הבונדס מימן את שהותו של מר נתניהו במלון בניו יורק בסכום של 2,164 דולר…מהביקורת עולה כי מר נתניהו לא פנה לוועדת המתנות או לוועדה למתן היתרים אם מדובר בטובת הנאה אסורה…לגבי הנסיעה ביולי 2005, שהותו במלון של נתניהו ורעייתו בסכום כולל של 5,300 ליש”ט מומנה על ידי הבונדס. יש בכך משום קבלת טובת הנאה שחייבה אישור ועדת המתנות או הועדה למתן היתרים. לדעת משרד מבקר המדינה, כאשר המדינה מממנת את נסיעת שר במימון ממשלתי מן הראוי שגם שהותו תמומן על ידי המדינה ולא על ידי גורם זר”.

בטיוטה ההיא הוזכרו עוד טיסות ונכתב כך: “בכל הטיסות לעיל, קיים לדעת הביקורת, חשד לקבלת מתנה אסורה, ניגוד עניינים ואף חשד לפגיעה בטוהר המידות בכך שמר נתניהו בהיותו שר אוצר, רעייתו ועוזריו מומנו בסכומים של אלפי דולרים על ידי גורמים זרים ואנשי עסקים”.

הנה הסיכום בטיוטה ההיא לגבי הטיסות של שרה נתניהו, בזמן שנתניהו הוא שר אוצר:

בתקופת כהונתו של מר נתניהו כשר אוצר, התלוותה אליו רעייתו לרוב נסיעותיו בחו”ל. מרבית נסיעותיה של רעיית השר מומנו על ידי גורמים זרים בסכום כולל של למעלה מ-50 אלף דולר עבור טיסות בלבד (פה בא פירוט של המממנים, נסיע אחר נסיעה: ג’ייקוב שוסטר, ממשלת רומניה, הבונדס, ידידי הליכוד בארה”ב, EFR, AEI, הבונדס, הבונדס, יהודה ויינגרטן, הבונדס, ממשלת אוגנדה, הבונדס – ר.ד.)…המימון שמעניק גורם זר לנסיעתה של רעיית השר המתלווה לנסיעותיו עשוי לגלם מרכיב של טובת הנאה. בשל כך, היה על השר לפנות לוועדת המתנות. מהאמור לעיל עולה (אוקטובר 2004) שניתן לכאורה מימון כפול לנסיעתה של מנהלת הלשכה דאז ומנגד לא ברור מי מימן את טיסתה של גברת נתניהו. במצב האמור עולה חשש כי למעשה מימון הגברת נתניהו נעשה על ידי הבונדס”.

משרד המבקר התייחס באותה טיוטה לעלויות הנוספות שנסיעות אלו של שר האוצר הטילו על הקופה הציבורית:

“נסיעת השר, אף שמומנה על ידי גורם זר, חייבה בחלק מהמקרים את תקציב משרד האוצר בהוצאות נוספות של עשרות אלפי שקלים מעבר לעלות הממומנת על ידי הגורם הזר בגין מלווים ומאבטחים. להלן דוגמאות: רומניה 1,644 דולר, בריטניה 4,800 דולר, ארה”ב 42,000 שקל”

הנה הסיכום המספרי של הטיוטה לגבי הדרך בה טס שר האוצר נתניהו לחו”ל. רוב הנסיעות במימון גורם זר.

 “מהנתונים שבטבלה עולה כי בתקופת היותו שר נתניהו טס מר נתניהו 15 נסיעות בתפקיד על פי הדיווחים למזכירות הממשלה. רק 6.5 מהן במימון שר אוצר והיתר 57% במימון גורם זר. 1.5 נסיעות במימון ממשלות זרות. 2 נסיעות, 14% במימון ארגונים יהודיים, 4 נסיעות במימון הבונדס, לא כולל נסיעות שהבונדס מימן את הוצאות השהייה ונסיעה אחת במימון ארגון בינ”ל אחר.

“בביקורת לא נמצאו בקשות של מר נתניהו בכתב שהועברו לממשלה או לראש הממשלה לנסיעות בתפקיד…לדעת משרד מבקר המדינה, מנהל תקין מחייב שרישום נסיעה של שר תהיה בכתב ותכלול את הפרטים האמורים.

“משרד מבקר המדינה סבור כי מר נתניהו היה צריך לפנות לוועדה למתן היתרים טרם נסיעותיו במימון זר… נסיעות מר נתניהו מומנו לעתים גופים שונים ואנשי עסקים (פה פורטו מספר דוגמאות. אני משמיט אותן – ר.ד.)…לדעת משרד מבקר המדינה, נוכח הגורמים השונים שמימנו את נסיעות מר נתניהו לחו”ל הכוללים גופים שונים ואנשים פרטיים עם קשרים מסוגים שונים לשר האוצר דאז ו/או למשק הישראלי ונוכח קביעת בג”צ כאמור…היה על שר האוצר לנהוג במשנה זהירות ולבחון בחינה משפטית את אפשרות קיומן של הנסיעות במימון הזר טרם מימושן.

“לדעת משרד מבקר המדינה, נוהל גיוס תרומות זה בגדר מתן חסות לאירוע…קיים חשש שמימון נסיעות שר האוצר ומלוויו על ידי הבונדס העמיד אותו במצב של ניגוד עניינים. יתרה מזאת, תקופת כהונתו כיהן יהושע מצא כנשיא הבונדס והיה מעורב במתן אישורים לטיסות נתניהו במימון הבונדס…”

והנה הסיכום של הטיוטה כולה:

“הביקורת העלתה כי נסיעותיו של מר נתניהו ובני משפחתו במימון זר בתקופת היותו שר אוצר חרגו בחלק מהמקרים מכללי מנהל תקין…גורמים שונים מימנו את נסיעות מר נתניהו לחו”ל ביניהם גופים שונים ואנשים פרטיים עם קשרים מסוגים שונים לשר האוצר דאז ו/או  למשק הישראלי.

“מימון זה נעשה ללא בחינה משפטית של האפשרות לניגוד עניינים…ממכלול הממצאים המתוארים לעיל על חומרתם, כמותם והיקפם משתקפת תמונה קשה המצביעה על קבלת טובות הנאה על ידי מר נתניהו העולה לכדי חשש לפגיעה בטוהר המידות”.

 לפני שבוע בערך ענתה משפחת נתניהו לעתירה לבג”צ שהגיש מיקי רוזנטל בנושא “ביבי טורס”. בין השאר, נטען בתשובה כי הבדיקות שנערכו בסיפור הזה לא מצאו פגם בפעולתו של מר נתניהו.

לא מצאו פגם? טיוטת הדו”ח הזאת, שלא הוכנה בחופזה בלשון המעטה, נשמעת כמו הזמנה ברורה לחקירה פלילית.

יותר מזה, הטיוטה הזאת מסבירה את המאבק הנחוש והגדול שעשה נתניהו נגד סיפור ביבי טורס.

אם היועץ המשפטי לממשלה היה פותח בחקירה במרץ 2011, כשהסיפור הזה התפרסם, רבים מהמעשים שתוארו בטיוטה הזאת לא היו מתיישנים. המזמוז האינסופי של יהודה ויינשטיין מצד אחד ויוסף שפירא מצד שני, הפך את היכולת לפתוח פה בחקירה לבלתי אפשרית.

זה גם מסביר מצוין למה כל כך חשוב לעו”ד שימרון לדחות את פרסום הדו”ח הזה לאחרי הבחירות. למרבה הצער, מבקר המדינה לא חושב, כנראה, שחשוב מאוד שהציבור ייחשף לדו”ח הזה עוד לפני הבחירות.

  פורסם בבלוג של רביב דרוקר: http://drucker10.net 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מבקר המדינה השופט בדמוס יוסף שפירא, תחמן לא פחות מנתניהו.
    01/08/2015 17:30
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. לפי שהכרתי את השיטה שלו לצאת נשכר, הטיוטה היתה מיועדת לנתניהו, להראות לו חלק משמעותי ממה שהתגלה בפניו כאמצעי, כן, לשוחד. מה שהוא מגלה, רחוק מאוד ממה שמובא לידיעתו…