ערבי מנצרת צפה בסרטוני דאע”ש – ויצא להילחם בעיראק

שי וייספיש
|
י"ב שבט התשע"ה / 01.02.2015 10:07
מהראן יוסף חכמי ח’אלדי, תושב נצרת, חשוד כי פעל בשירות ארגון הטרור דאע”ש בסוריה ועיראק • השתתף בכחמישה קרבות באזור פלוג’ה • במהלך הקרב האחרון בו השתתף נפצע קשה • נעצר בנתב”ג עם שובו חזרה לישראל

בפעילות משותפת של שב”כ ומשטרת ישראל נעצר לפני כשלושה שבועות מהראן יוסף חכמי ח’אלדי, תושב נצרת, החשוד כי פעל בשירות דאע”ש בסוריה ועיראק.

לבית המשפט המחוזי בנצרת הוגש הבוקר (ראשון) כתב אישום חמור כנגד ח’אלדי בעבירות של חברות ופעילות בהתאחדות בלתי חוקית, מגע עם סוכן חוץ, אימונים צבאיים, יציאה לחו”ל שלא כדין ואיסור פעולה ברכוש טרור.

ח’אלדי, יליד 1995, שנעצר בעת חזרתו ארצה דרך נמל התעופה בן גוריון, הודה בחקירתו, כי טרם יציאתו נחשף לתכנים וסרטונים באינטרנט של דאעש, מהם הושפע עמוקות.

עוד עלה בחקירתו, כי בתחילת אוקטובר 2014 הוא יצא לטורקיה, ולאחר שיצר שם קשר בפייסבוק עם פעיל של דאע”ש, הונחה כיצד לעבור את הגבול לסוריה, בסיועו של מבריח מטעם דאע”ש.

לאחר שחצה את הגבול הגיע ח’אלדי לנציגות של הארגון, והועבר למחנה קליטה, שם פגש שלושה ישראלים תושבי יפיע: מחמד צאבר כנאנה, מחמד מרואן כילאני וחמזה מג’אמסה.

האחרון שב לאחרונה לישראל, ונמצא במעצר עד תום ההליכים, במסגרת משפט המתנהל בבית המשפט המחוזי בנצרת, בו הוא מואשם בעבירות חמורות של חברות בדאע”ש, מגע עם סוכן חוץ, קשר לפשע, ויציאה שלא כדין למדינת אויב.

לאחר שלושה שבועות במחנה הקליטה, במהלכם עבר ח’אלדי אימוני כושר גופני, שיעורים עיוניים באמל”ח וביצע שמירות, הוא קיבל ‘כתב הצבה’, כיתר המגויסים.

ח’אלדי, שביקש להתנדב לשירות ביחידה מיוחדת, הוצב בעיראק בבסיס באזור פלוג’ה, שם עבר הכשרה מזורזת בתפעול אמל”ח, לאחריה נשלח להשתתף בלחימה. ח’אלדי השתתף בכחמישה קרבות באזור פלוג’ה, ובמהלך הקרב האחרון בו השתתף, במסגרתו עסק הלכה למעשה בהטמנת מטענים כנגד כוחות שיעיים, הוא נפצע קשה, ככל הנראה, במהלך תקיפה אווירת של כוחות הקואליציה. חלק מחבריו לכוח הלחימה נהרגו.

ח’אלדי פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים בפלוג’ה, שנמצא בשליטת דאע”ש, שם הוכנס לחדר הניתוח במהלכו נאלצו לכרות את כף ידו השמאלית ותפרו את בטנו. הוא שהה כשבועיים בבית החולים, במהלכם יצר קשר עם דודתו וסיפר לה כי הוא נפגע ונמצא בעיראק. הוא קיבל מארגון הטרור  סכום של 500 דולר כפיצוי על פציעתו. 

ח’אלדי חזר לטורקיה באמצעות מבריח, שם פגש באביו, ותוחקר במשטרת טורקיה. הוא שהה כחודש ימים בכלא הטורקי, עד אשר השיג באמצעות השגרירות הישראלית בטורקיה תעודת מעבר, וביום 10.1.15 נחת בישראל – ונעצר.

בשב”כ מדגישים כי יציאת ערבים ישראלים לזירות לחימה כגון סוריה ועיראק, הינה תופעה מסוכנת ביותר, נוכח היותן רוויות בפעילות של גורמים עוינים למדינת ישראל, בדגש על פעילי “הג’האד העולמי”. בנוסף, היוצאים עוברים שם אימונים צבאיים, נחשפים לאידאולוגיה ג’האדית קיצונית, וקיים חשש כי ינוצלו בידי גורמי הטרור שם לביצוע פעילות צבאית נגד מדינת ישראל ו/או להשגת מידע על יעדים בישראל.

במקרה זה, כמו גם במקרים של ישראלים אחרים, שיצאו ללחימה בסוריה, מתברר כי החשיפה של צעירים לתכנים וסרטונים של דאעש, ברשת האינטרנט, היא תופעה מסוכנת ובעלת השלכות מרחיקות לכת.