5 טילים: החיילים שנטשו את הרכב אחרי הראשון – ניצלו

חיים טוויל
|
ח' שבט התשע"ה / 28.01.2015 16:34
התקיפה בצפון בה נהרגו שני חיילי צה”ל, עשויה היתה לגבות את חייהם של חיילים נוספים, אלא שהם הצליחו לנטוש את הרכב מיד לאחר הטיל הראשון – וחייהם ניצלו • המחבלים שיגרו 5 טילים לעבר החיילים – שלושה מהם פגעו ברכבים, ואחד בבית

תחקיר צה”ל אודות תקרית הירי בה נהרגו שני חיילים עדיין נמשכת, אך כבר כעת ברור כי החיילים שיצאו מן הרכב לאחר הפיצוץ הראשוני הצליחו להינצל.

קצין בכיר אמר כי חיזבאללה ירה חמישה טילי קורנט לעבר הסיור הצבאי.

מיד לאחר הפיצוץ הראשוני יצאו החיילים מהרכבים, שהתפוצצו לאחר מכן בסדרת הטילים השניה, ובכך מנעו אסון עם נפגעים רבים יותר.

 המחדל: כלי הרכב בהם השתמשו החיילים –  מסוג איסוזו Dmax – לא היו ממוגנים, חרף הכוננות בצפון. מצה”ל נמסר כי העניין בבדיקה, אך הדגישו: “הציר היה משותף גם לתנועת צבא וגם לתנועה אזרחית כמו הרבה צירים בצפון”.

דובר צה”ל תת אלוף מוטי אלמוז מסר בתגובה למתקפה בצפון: “הגבנו באש למספר מטרות של חיזבאללה, התגובה הזו היא לא בהכרח התגובה האחרונה של צה”ל באירוע הזה”.

שישה טילים נגד טנקים

הבוקר [רביעי] נהרגו שני חיילי צה”ל, מפקד פלוגה ולוחם, ולפחות שבעה חיילים נפצעו בתקיפה החמורה שאירעה הבוקר בהר דב שבגבול לבנון. בארוע נהרג חייל נוסף מכח יוניפ”ל, כפי הנראה מאש צה”ל.

מבדיקת התקיפה בגבול עולה, כי שני החיילים נסעו ברכב שנפגע מטיל נ”ט שירתה לעברו חוליית מחבלים של חיזבאללה.

עוד עולה מהתחקיר של צה”ל,  כי מחבלי חיזבאללה שיגרו הבוקר לעבר כלי הרכב בהם נסעו החיילים שישה טילים נגד טנקים, כאשר שלושה מהם פגעו ברכבים, וטיל נוסף פגע בבית בכפר רג’ר.

כל החיילים נפגעו באורח קל עד בינוני. חמישה מהם פונו לבית החולים זיו שבצפת: ארבעה במצב קל ואחד בינוני, ושניים נוספים פונו לבית החולים רמב”ם שבחיפה: שניהם במצב קל עד בינוני.

בעקבות המתקפה שהחלה בסביבות השעה 11 בבוקר, וכללה  ירי של טיל נ”ט ממארב של מחבלי חיזבאללה לעבר שיירת רכבים צבאיים, צה”ל השיב אש לאזור כפר שובא בגזרה המזרחית בגבול לבנון. בנוסף תקף חיל האוויר מטרות חיזבאללה בדרום לבנון.

צה"ל, חיילים

תקיפה על החרמון

בחילופי אש שנמשכו מספר שעות לאחר התקרית, בוצע ירי של פצצות מרגמה לעבר מוצבי צה”ל בהר דב ובחרמון.

דובר צה”ל, תא”ל מוטי אלמוז, דחה את הדיווח הלבנוני על חטיפת חייל צה”ל,  ואמר על תקיפת יעדי הטרור: “זו לא התגובה האחרונה שלנו”.

כלי תקשורת בלבנון מדווחים כי ספינות קרב של צה”ל חדרו למים הטריטוריאלים של לבנון.

על פי כלי תקשורת ערביים, נורו לפחות שמונה פצמ”רים לעבר כוח צה”ל.  לבקשת הצבא, המשטרה חסמה את הכבישים מקריית שמונה לכיוון צפון ומזרח.

המקלטים בצפת פונו

מקור בחיזבאללה אמר כי הארגון ירה על “תשעה כלי רכב ישראלים”. מקור ביטחוני ישראלי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, כי “חיזבאללה תקף שיירה של צה”ל, עם יותר מטיל אחד”.

על פי הדיווח בערוץ הטלוויזיה ‘אל-מיאדין’, המזוהה עם חיזבאללה, ארגון הטרור קיבל אחריות לירי. מאוחר יותר חיזבאללה פרסם הצהרה ובה קיבל אחריות למתקפה נגד כוחות צה”ל, ואמר כי מדובר “בנקמה של פלוגות חללי קוניטרה” – אנשי ארגון הטרור שנהרגו בתקיפה המיוחסת לצה”ל, לפני עשרה ימים בסוריה.

מקור ביטחוני בלבנון אמר, לפי סוכנות הידיעות הטורקית, כי טרם המתקפה על כוחות צה”ל, חיזבאללה פינה את עמדותיו ברובע הדאחייה בביירות.

עיריית צפת פתחה את המקלטים הציבוריים בעיר, בעוד שדות התעופה בחיפה ובראש פינה נסגרו בשל פעילות צה”ל בגבול לבנון.