הורים לחיילים בנצח יהודה: “צה”ל מתעלל בילדים שלנו” • חשיפה

מערכת הביטחון משקיעה מיליונים כדי לגייס חרדים לצה"ל, אבל חיילים ב'נצח יהודה' זוכים ליחס מחפיר: התעללות מצד מפקדים, זלזול בבריאות עד כדי סכנת חיים, חילול תשמישי קדושה, והפרה של תנאי השירות • הכלים לא נקיים מספיק? המפקד מלכלך אותם, כעונש, בחול וחצץ • המסדר איכזב את המפקד? אז הוא השליך תיקים עם תפילין על הריצפה
שי וייספיש
ב' שבט התשע"ה / 22.01.2015 11:50

חיילים חרדים, המשרתים בגדוד נצח יהודה של חטיבת כפיר, מתלוננים על שורה ארוכה של מקרי התעללות מצד מפקדים, זלזול בבריאות החיילים עד כדי סכנת חיים, חילול תשמישי קדושה, והפרה של תנאי השירות.

למרות שממשלת ישראל ומערכת הביטחון משקיעים עשרות מיליוני שקלים בניסיון לעודד גיוס חרדים לצה”ל, מעדויות של הורים לחיילים אשר בניהם משרתים בנצח יהודה עולה, כי כאשר בני הישיבות לשעבר כבר מתגייסים, הם זוכים ליחס מחפיר.

בשיחה עם הורים לחיילים המשרתים בפלוגת יהונתן, מתבררת תמונה עגומה מאוד של תנאי השירות. הנה חלק מהתלונות:

“במהלך צום עשרה בטבת הריצו חייל בבסיס, ונתנו לו הוראה לאסוף תרמילים, למרות הצום”, אומר הורה של החייל.

במקרה אחר, אומר אחד ההורים שבנו משרת בפלוגה, “לא נתנו לחיילים לראות רופא לפני מסע של עשרות קילומטרים, על אף שחלקם הרגישו לא טוב. חייל שחש בכאבים איומים לאחר מסע של כ-10 ק”מ, לא יכל להמשיך את המסע. הוא נזנח באמצע הדרך, חזר ברגל לבסיס – ונשפט.

“ולא רק זה, אומר ההורה. “לאחר המסע נתנו להם זמן שינה של בקושי 4 שעות”.

הורה אחר מציג מה עבר על בנו החייל: “הוא קיבל כוויה מפלטה של שבת שנפלה עליו, והמפקד לא איפשר לו ללכת לביקור רופא, וכשהגיע לבסיס לא נתנו לו ימי מנוחה. רק לאחר איומים מצידו – קיבל”.

ההורים מספרים גם על התעללות מצד מפקד שלטענתו הכלים לא היו נקיים מספיק. “הוא לכלך אותם בחול ובחצץ והורה לשטוף שוב. המקרה הזה חזר על עצמו כמה פעמים בחודש האחרון”.

במקרה אחר, חמור במיוחד, מפקד שלטענתו מסדרי הבוקר לא היו מסודרים כפי שציפה, השליך על הרצפה תיקים שבתוכם היו תפילין.

עוד קובלים ההורים: “החיילים נענשים על הוצאת גימלים ללכת לביקור רופא; נוהל שבת לא תמיד מקבלים. לפעמים מקבלים רק חצי מהזמן, וגם אז המפקד מורה על מטלות, כך שלבסוף לא נשאר זמן; לוקחים לחיילים פטורים של ריצה”.

לטענתם, צה”ל גם לא עומד בסיכומים של תנאי השירות. “כמעט ולא מקבלים שעות לימוד ביום”, אומר הורה.

עוד טוענים ההורים, כי צה”ל מזלזל בבריאות החיילים. “כ-40 חיילים היו שבוע בשטח, בטמפרטורה נמוכה”, אומר אחד ההורים. “הם ישנו בתוך שתי מכולות פתוחות, כשבחוץ גשום, עד שהסמג”ד צעק על המפקדים. חייל אחד לקה בהיפותרמיה”.

למרות מספר ניסיונות לקבל את תגובת צה”ל על התלונות – לא התקבלה כל תגובה. 

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מתלוננים כמו כמו כל הורה ישראלי בצה
    22/01/2015 16:49
    חרדים ישראלים
  1. התקשורת וכרמלה מנשה כל כך מרגילים אותנו שהם הילדים של כולנו, שהקינדרלעך מתרגלים לצפות לתנאי חמישה כוכבים. התלונות רק מראות שההורים החרדים דומים להורים אחרים בצה”ל. במקום הסגל בנצח יהודה לא הייתי מתרגש, גם אני כמפקד שם קבלתי המון קבילות סרק מחיילים .. העיקר לזכור לכבד אותם ולא לאבד את הרגישות, כמו בכל מקום אחר בעולם

    • יינגלע   24/01/2015 22:09

      התלונות כאן נשמעות ברובן המוחלט, כבדות משקל! על ביזוי תשמישי קדושה, יש להוריד דרגה ולכלוא את המבזה!

  2. התרגלנו לפינוק בכולל
    22/01/2015 17:56
    שלומי
  3. כוס קפה וסיגריה כל שעה אם היו באמת מקיימים את מאמר חזל פת במלח וכו’ לא היה להם קשה בצבא ועכשיו ברצינות לא כל דבר זה שנאת חרדים זה מקובל בצבא וגם אצל חילונים זה מערכת נוקשה שבאה לחשל ולחנך מפונקים למשמעת כי במלחמה או בשבי יתמודדו עם מצבים קשים יותר..

  4. משרת בגדוד
    22/01/2015 19:28
    אברם
  5. הכל יכול להיות במיוחד הקטע שנענשים על גימלים אבל זה לא הגדוד זה כל צה”ל בגדודים אחרים זה יותר גרוע ובקטע של שעת לימוד זה לא שיש לפעמים אלא אין בכלל זה נושא ידוע שצה”ל משקר לגביו והמפקדים הם דתיים מהגדוד בדרך כלל ולא איזה אנטישמים הבעיות שהבתם זה ככה בכל טירונות בכל גדוד ונושא הבריאות זה בכל צה”ל יכולים להוציא נכא למשא 50 אין מה לעשות

  6. החדר היחיד להתחמם בו- נצח יהודה
    22/01/2015 21:27
    בתיה הלר
  7. אח שלי חייל בנצח יהודה חזר לבסיס אחרי אימון של כמה ימים בשטח, חולה ומשתעל חזק לא יכל ללכת לרופא ושלח תמונה של ״החדר היחיד להתחמם בו״ תמונה מזעזעת שמזכירה ימים קשים שהיו לנו היהודים בגלות של קבוצת חיילים בחוץ, בקור שוכבים צמודים אחד לשני כדי להתחמם.
    הוא מאמת את כל מה שכתוב בכתבה.

  8. הכל אמת בכתבה ויש עוד הרבה שלא נאמר
    23/01/2015 13:10
    הכל אמת בכתבה
  9. חייל בפלוגת יהונתן מודה הכל אמת ויש עוד הרבה שלא נאמר

  10. מצח יהודה
    23/01/2015 14:06
    יונתן
  11. אני החייל שהשאירו בשטח באמצע מסע ונשפטתי על זה זה ממש עוול מה שעשו לי הרגשתי שהפקירו אותי בשעה שתיים בלילה בקור וכולם כל הפלוגה המשיכה אני ממש מרגיש רע שאלה האנשים והמפקדים שצריכים להיות אתם ולשמור עלי מ.א 8135935

  12. טוב מאוד !!!!
    25/01/2015 01:08
    בן תורה
  13. תחזרו לישיבה לדף הגמרא לשיעורים היפים ארוחת בוקר בריאה ובשפע ארוחת צהריים בשרית כל יום ארוחת ערב מגובנת יחס אישי לכל תלמיד והעיקר השטייגען

  14. תחזרו לישיבות , הצבא לא התאים עצמו בשביל הציבור הדתי..
    04/03/2015 19:23
    חייל משוחרר
  15. אני סבלתי גם המון התעללויות בצבא ,לא דאגו לי בנושאי דת בדברים הכי בסיסיים , וצעקו ואיימו עליי במשפטים כל זמן שהמשכתי לבקש שאקבל את מה שמגיע לי .