3 פצועים קשה בפיגוע דקירה בתל אביב: “ראינו סכין ענקית, מלא דם, צרחות”

שי וייספיש
|
א' שבט התשע"ה / 21.01.2015 08:20
מחבל דקר נהג ונוסעים באוטובוס קו 40 של חברת ‘דן’, כשנסע סמוך לגשר מעריב • נמלט ונורה ברגלו בידי לוחמי יחידת נחשון שנסעו מאחורי האוטובוס • התלמיד שגילה תושייה: “העפתי את התיק שלי עליו, ואז הנהג עצר עצירה חזקה שהעיפה אותו חזרה לקדימה והוא נפל” • המחבל: חמזה מוחמד חסן מתרוכ, שב”ח בן 23 מרמאללה • תיעוד מהזירה

ליאל סוויסה, שעלה הבוקר (רביעי) על קו 40 של חברת דן בו התרחש הפיגוע בתל אביב, בדרכו אל בית הספר, סיפר בראיון לרזי ברקאי בגלי צה”ל על אירוע הדקירה.

“שמעתי אנשים צועקים באוטובוס, וראיתי בן אדם עם סכין מתחיל לדקור אנשים”, תיאר סוויסה, “רצנו כולם לסוף האוטובוס ואז הוא בא אחרינו”.

סוויסה גילה תושייה וניסה להתנגד למחבל: “העפתי את התיק שלי עליו, ואז הנהג עצר עצירה חזקה שהעיפה אותו חזרה לקדימה והוא נפל”.

הוא הוסיף: “הנהג לא פתח את הדלתות אז נתתי מרפק לחלון והוא נשבר ויצאנו, ואז גם הנהג פתח את הדלתות וכולם יצאו”.

לדבריו, גם כשיצאו מהאוטובוס המחבל רץ אחריהם כשהסכין בידו. “הלכתי מאחורי כמה מכוניות והתחבאתי, ברחתי ממנו. אחר כך ראיתי מלא מאבטחים מחפשים אותו. הם רצו אחריו ותפסו אותו”.

כשהכל נגמר הוא קודם כל התקשר להוריו כדי להגיד להם שהכל בסדר. “אמרתי להם שלקחו אותי לתל השומר לבדוק שלא קרה משהו מהזכוכיות”, אמר, “חבשו לי את היד ושחררו אותי”.

אילנית, אחת הנוסעות באוטובוס , משחזרת את רגעי האימה ומספרה כיצד ראתה את המחבל דוקר את הנוסעים.

“הייתי על האוטובוס – זה היה שבע וחצי בבוקר”, סיפרה אילנית בראיון לערוץ 7, “פתאום שמעתי צרחות, וראיתי ליד הנהג מישהו עם סכין ענקית, דוקר את הנהג ודוקר את האנשים, אנשים ברחו אחורנית והוא רץ אחרי עוד אנשים ויש אנשים מלאי דם”.

אילנית הצליחה להימלט מהדלת האחורית שנפתחה בדחיפה: “האוטובוס המשיך לנסוע ולא יכול לעצור כי הנהג היה פצוע, איכשהו פתחנו את הדלת בדחיפה. כל אנשים נפלו החוצה ורצנו להסתתר, ואז הזעקתי את המשטרה. ראיתי מראות זוועה. היה מלא אנשים ומלא צרחות”.

הנוסעת ציינה כי היא אינה מסוגלת לנסוע כרגע לבית החולים ומעדיפה להגיע כמה שיותר הביתה ולהירגע. “עכשיו אני בורחת משם ישר הביתה, איך אני אלך לעבודה ככה, אלוקים שמר עלי, אני מעכשיו פוחדת לעלות על אוטובוס, עליתי על מונית הביתה, זה מה שאני רוצה – הביתה, לא רציתי ללכת לבית חולים, לא רציתי כלום, נפצעתי קצת בברכיים אולי אלך אחר כך לוולפסון, עכשיו אני רוצה קודם ללכת הביתה ולהירגע עם בעלי”.

12 בני אדם נפצעו בפיגוע דקירה שהתרחש בצומת מעריב, בלב תל אביב.

פיגוע דקירה באוטובוס בתל אביב

פיגוע דקירה באוטובוס בתל אביב

בין הנפגעים שלושה פצועים באורח קשה, ארבעה באורח בינוני וחמישה באורח קל. שישה מהם פונו לבית החולים איכילוב ושישה לבית החולים שיבא בתל השומר. הפצועים קיבלו טיפול ראשוני במקום ואחר כך הועברו לבתי חולים. במקום גם נפגעי חרדה.

אנשי יחידת נחשון של שירות בתי הסוהר, שהובילו באותה עת עצורים לבית המשפט בתל אביב, ונסעו מאחורי האוטובוס הבחינו בפעילות חריגה וזיהו את המחבל נמלט מהמקום. הכוח פתח במרדף אחריו וסמוך לרחוב המסגר פתח לעברו באש וניטרל אותו, לאחר שפגע ברגלו. המחבל, שמצבו מוגדר קל, פונה לבית החולים וולפסון בחולון.

הוא הועבר לחקירה ראשונית של כוחות הביטחון החוקרים אם היו לו שותפים לפיגוע.

עד ראייה סיפר: “המחבל דקר בשלב הראשון את נהג האוטובוס, מה שהקשה עליו לפתוח את דלתות האוטובוס ולשחרר את הנוסעים. אחד הנוסעים הוא שפתח את הדלתות. אזרחים שהבחינו במחבל רץ עם סכין ברחוב הסמוך פתחו במרדף אחריו, אחד מהם ירה וניטרל אותו”.

עד ראייה שנסע באוטובוס סיפר כי המחבל דקר קודם כול את הנהג. “שמעתי צרחות ולא הבנתי מה קרה. כולם רצו לחלק האחורי של האוטובוס. המחבל היה חצי מטר ממני. הנהג לא הספיק לפתוח את הדלתות. ברגע שפתחו כולם רצו החוצה, ואני נפלתי וקיבלתי מכה”.

עד ראייה נוסף שהיה במקום סיפר: “ראיתי שני אנשים דקורים פה בחניון. הזעקתי מהר אמבולנס. ראיתי את החבל יורה יריות ובורח. הוא היה עם אקדח וסכין. כל האוטו שלי היה מלא דם. השכבתי את הפצוע על הריצפה ואז הגיעו המשטרה”.

“השוטרים ירו שתי יריות באוויר ורדפו אחרי המחבל”, סיפר עד ראייה נוסף שראה את המחבל נמלט מהאוטובוס.

חיים ויינגרטן, ראש אגף מבצעים בזק”א: “מדובר באוטובוס בקו 40 שנוסע מבת ים לתל אביב. טיפלנו במקום בשני פצועים קשה ובעוד מספר פצועים קל ופיננו אותם לבית החולים. מוקדם עדיין לדעת האם הם נפגעו מדקירה או מאיבוד השליטה על האוטובוס”.

ד”ר רפי סטרוגו, מנהל אגף רפואה במד”א שטיפל בנפגעים, סיפר: “הפצועים סבלו מדקירות עמוקות ומדממות בעיקר בפלג גופם העליון, בעיקר בחזה, בגב ובצוואר והיו מפוזרים ברדיוס של כ-50 מטר מהאוטובוס. אלו שיכלו רצו כשהם פצועים והתרחקו מהאוטובוס”.

פאראמדיק מד”א שי פנחס, שהגיע ראשון לזירת הפיגוע סיפר: “ראינו אוטובוס עומד וסביבו המולה גדולה. פצועים התהלכו, חלקם מחוץ לאוטובוס ושניים היו בתוך אוטובוס. כולם היו בהכרה מלאה, עם פצעי דקירה בחזה ובגפיים, ערכנו לפצועים מיון ראשוני, טיפלנו בהם בשטח ופינינו אותם לבתי החולים, כשהם במצב בינוני וקל”.

כוחות משטרה סגרו את האזור.

המחבל שדקר את נוסעי קו 40 הוא חמזה מוחמד חסן מתרוכ, שוהה בלתי חוקי בן 23. מתרוכ הוא במקור ממחנה הפליטים טול כרם, אך כיום מתגורר עם אמו ברמאללה.

פיגוע דקירה באוטובוס בתל אביב