אדוני השופט, שלא תדע מה קורה בתוך ‘הגנון של ביבי’

שרי רוט
|
כ"ח טבת התשע"ה / 19.01.2015 11:23
התנועה לאיכות השלטון ומפלגת ‘יש עתיד’ הגישו עתירות נגד סרטון התעמולה – ‘בגנון של ביבי’ שהפיק הליכוד • הליכוד ונתניהו צריכים להגיב עד השעה 17:00 • וכך מתוארת עלילת ה’גנון’ בעתירה שהוגשה לשופט

התנועה לאיכות השלטון ומפלגת ‘יש עתיד’ הגישו עתירות נגד סרטון התעמולה – ‘בגנון של ביבי’ שהפיק הליכוד.

יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון, השופט סלים ג’ובראן ביקש את תגובת המשיבים – יו”ר הליכוד, בנימין נתניהו ומפלגת הליכוד – עד היום (שני) בשעה 17:00.

בהחלטתו ביקש השופט מהמשיבים להתייחס גם למכתביהם של ד”ר יצחק קדמן, מנכ”ל המועצה הלאומית לשלום הילד, ויריב אופנהיימר משלום עכשיו.

וכך מתארת העותרת -התנועה למען איכות השלטון בישראל – את פרטי העלילה:

 “כעולה מפרסומים ברשת האינטרנט ביממה האחרונה הופץ סרטון תעמולה המעלה על נס את המשיבים, ובפרט את המשיב 1 המופיע בסרטון כמבוגר האחראי היחיד בגן הילדים, אשר הילדים המשחקים ומשתובבים בו הינם ילדים הנקראים בשמם של מועמדים ממפלגות מתחרות בבחירות הקרובות לכנסת ישראל.

כבוד יושב ראש הוועדה מתבקש להוציא מלפניו צו המורה למשיבים לחדול משימוש פסול בילדים אשר גילם מתחת לגיל 15 לצרכי תעמולה”.

וכך מתארים התובעים את הסרטון:

“סרטון תעמולה… במרכזו מככב ראש הממשלה… אשר זכה במהרה לכינוי ‘הגנון של ביבי’.

בסרטון זה מופיעים… מספר ילדים, אותם מכנה המשיב בשמות המועמדים המתחרים היינו – יאיר, נפתלי, איווט וציפי. אלו האחרונים משחקים בגנון – וליתר דיוק, מתפרעים, משתוללים ומתנהגים בצורה חסרת אחריות ורסן…

בסרטון התעמולה מתרוצצים בגנון ארבעה ילדים והמשיב… מתפקד כמבוגר האחראי אשר מנסה “לעשות סדר”…  בעוד ילד אחד אשר הודבק לו זקן עבות אוסף לידיו מספר רב של בובות, המשיב…קורא לו בשמו, איווט, ומסביר לו: ‘אתה מוכרח ללמוד לחלוק עם הילדים האחרים’.

  בהמשך הסרטון, ילד אחר, אשר שערו מאפיר, דבר שבוודאי אינו טבעי בקרב ילדים, מציק לילד חבוש הכיפה שלידו, והאחרון בתגובה, אשר קל להבינה לאור הכתוביות בתחתית המסך, מגיב “אח, אח, אח” וזוכה ל’אישורו’ של המשיב… ‘כן, כן, הוא אח…’

אותם ילדים יקראו בהמשך הסרטון יאיר ונפתלי. מיד לאחר מכן הילד יאיר משחק עם חשבוניה בצורה פרועה והמשיב מזהיר אותו: ‘די לשחק עם זה, אתה הורס את זה’.

בהמשך, יאיר ונפתלי ממשיכים להתקוטט, הפעם על מקומם על כסא, והמשיב… במבט מיואש, קורא להם: ‘יאיר ונפתלי, די לריב על הכסא’, ובאותו טון סמכותי קורא לילדה בשם ציפי, שנראית בסרטון עם פאה על ראשה, לחדול ‘לרוץ ממקום למקום’.

 את הסרטון מסיים המשיב… באמירה ברורה, כשברקע גן הילדים ובו מופיעים הילדים המשתוללים: ‘חבל על הזמן אי אפשר להמשיך עם גן הילדים הזה’.

הילדים המשחקים בסרטון משחקים אמנם בגן ילדים, אך אין ספק כי התנהגותיהם מבוימות והם משחקים באופן המבקש לדמות את התנהלותם של השרים אך באופן השם את ההתנהגות ללעג ולקלס… מעבר לכך, לאחד הילדים הודבק זקן, אחר שערו מאפיר והילדה צולמה כשפאה על ראשה – ברי כי אין מדובר בפעולה שהיא בגדר ‘פעילות שגרתית של ילדים’, אלא בסרטון מבוים למשעי… בילדים אשר משחקים באופן המתאים בדיוק לתסריט ולמילותיו של המשיב.

כעולה מפרסומים בכלי התקשורת הובהר כי הסרטון הופץ באינטרנט ‘עקב טעות טכנית’ ולא אושר לפרסום ולשידור על ידי מטה ההסברה של הליכוד”.