תפסיקו למכור אותנו למאגרי מידע

בנו בכורו הגיע לגיל מצוות, ומספר חודשים קודם לכן בחר האב הנרגש את אחד מהאולמות המכובדים • אלא שאז במשך שבועות, קיבל האב המאושר הצעות טלפוניות, ומעטפות הדורות בתיבת הדואר כשהמכנה המשותף הוא: אופי פרסומי הקשור לחגיגת בר המצווה
חברון גרנביץ
כ"ד טבת התשע"ה / 15.01.2015 14:33

לפני כשש שנים נכנס לתוקפו חוק ה’ספאם’ שמו נגזר מהמילה הלועזית SPAM שפירושה המילולי ‘הצפה’ ‘הצפת חומר פרסומי’.

תופעת ה’ספאם’ העיקה זה שנים רבות על הציבור בישראל, מטרד זה הלך, גדל והתעצם עם השנים עד שנזקקה כנסת ישראל להגן על אזרחיה בגופה, להוציאו מחוץ לחוק ואף להטיל קנסות כספיים כבדים על מפיריו.

ה’ספאם’ הוא שיטת פרסום ומכירה כפויה בניגוד לרצונו של הלקוח, שיחות טלפון לקווים ביתיים וניידים, עלוני מכירה בתיבות דואר, בתיבות מייל ובכול מקום ששם אדם חפץ בפרטיותו והגדיר אותו כמבצרו.

שיטת ההטרדה הייתה ועודנה מתוחכמת – חברות התמחו באיסוף מאגרי מספרי טלפון, כתובות מייל וכתובות מגורים ובעבודת כפיים פלחו את הפרטים על פי פרמטרים של ‘השתייכות מגזרית’, ‘מצב כלכלי’, ‘גילאים’, ‘מעמד חברתי’, ופילוחים מדויקים נוספים. וכך, יבואן שחפץ למכור עגלות ילדים יוקרתיות, רכש מאגרי מידע של משפחות צעירות ומבוססות והגיע בדיוק לקהל היעד שלו, יצרן ריהוט משרדי שביקש להגדיל רווחיו קנה מאגר של בעלי מקצועות חופשיים כדוגמת עורכי דין ורואי חשבון, וכך כל חברה מסחרית בתחומה ובקהל יעדה, הגיעה בסיוע המאגר המפולח בדיוק לאזור הדייג האסטרטגי.

במשך השנים למגינת לבינו, ללא ידיעתנו, פרטינו האישיים נאספו, קוטלגו, והתמסחרו תוך פגיעה קשה בפרטיותנו והפרת שלוותינו.

יש לך בר מצווה? טוב לדעת

הוא מתגורר באחד מערי המרכז, ובנו בכורו הגיע לגיל מצוות. מספר חודשים קודם לכן בחר האב הנרגש את אחד מהאולמות המכובדים, הפקיד ‘מקדמה’ ושמר ביומן האירועים של האולם את היום המיועד לחגיגת בר המצווה לבכורו האהוב.

אלא שבמהלך השבועות שלאחר ביצוע ההזמנה, החל האב המאושר לקבל הצעות טלפוניות, תיבת הדואר הוצפה במעטפות הדורות ממוענות לכתובת מגוריו כשהמכנה המשותף היה… כולם נשאו אופי פרסומי הקשור לחגיגת בר המצווה העתידית.

מעצבת פרחים שהבטיחה להפוך את האולם ל’גן של וורדים’ במחיר הכירות, אמרגן שהציע תזמורת עם תשעה נגנים במבצע של ‘שלם על שש קבל שלוש במתנה’, חברת הפקות שהבטיחה צילום פנוראמי והסרטת וידאו שייחרט לנצח, דפוס שסיפר על הדפסת הזמנה ש’אף אחד לא ישכח להגיע’

ובעל השמחה….אינו יודע נפשו מהיכן עולים וצצים לנגד עיניו כל בעלי המקצוע הקשורים לשמחתו ובכלל…. מניין להם אודות בנו בכורו ההולך ליטל על שכמו עול תורה מצוות.

הטלפונים והמכתבים לא פוסקים לרגע…בית מלון בכשרות מהודרת לשבת חתן בשיטת ‘הכול כלול’, קייטרינג שהציע לערוך את ה’קידושא רבא’ המפואר עלי אדמות כדוגמת סעודת שלמה המלך בשעתה וארגוני צדקה וחסד המציעים ‘סעודת עניים’ במחירי ריצפה.

ומשכלו כל הקיצים ומשהבין שהפרסום המטריד אינו יד המקרה, אלא ידו של מאן דהוא הייתה במעל, הוא פתח בחקירה מעמיקה כשבסופה.. כל העקבות הובילו למשרדו המפואר של בעל האולם החביב.

מסתבר שהלה היה מעוגן בהסכם עם חברת ‘מאגרים’, שעסקה בין היתר בפילוח ומכירת ‘עורכי שמחות’, ומחוץ לעיסוקו כבעל אולם נהנה הנוכל ממסחור שמות לקוחותיו שהזמינו אירוע באולמו.

אז לפני שאתם חותמים חוזה ומתלבטים בין עוף בדבש תמרים או בקר במרינדה צעירה, לפני שתחליטו אם הכרוב יהיה בתערובת חמניות או חמוציות ונבטים, תנו לבכם לסעיף בחוזה שיאסור על בעל האולם להעביר את שמותיכם, פרטי האירוע או לעשות כל שימוש פרטי או מסחרי בפרטיכם האישיים.

• הטור מתפרסם בקו עיתונות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות