אז למה אנחנו כל כך אוהבים מוזיקה? לא תאמינו לתשובות

יש שאוהבים מוזיקה קלאסית ויש המכורים למוזיקה חסידית • יש שמתעקשים לשמוע מוזיקת פופ ואחרים לא יעברו יום בלי לשמוע שירי נשמה • אבל כולם אוהבים מוזיקה • למה? ארבע תשובות אפשריות
אליעזר היון
כ"ד טבת התשע"ה / 14.01.2015 22:08

אברהם פריד, גד אלבז, מרדכי בן דוד, יעקב שוואקי, מיכאל שטרייכר, יניב בן משיח, חיים ישראל, מידד טסה, פרחי מיאמי, ישי לפידות, את כל האנשים האלה אנחנו אוהבים לשמוע. הם זמרים מוכשרים, והמוזיקה שהם מייצרים נעימה לאזנינו.

אלא שמה שעדיין לא ברור הוא – מדוע אנו אוהבים לשמוע אותם?

מה זאת אומרת, כי אנחנו נהנים לשמוע מוזיקה.

אבל מדוע אנו נהנים לשמוע מוזיקה? מה יש במוזיקה שגורם לנו ליהנות? מפני מה אנחנו לא נהנים מרעש של מקדחה, של טרקטור, של מנוע פועל? חשבתם על זה פעם?

מסתבר שהמחקר העלה מספר תשובות שאינם בהכרח זהות, והן עשויות ללמד אותנו משהו על עצמנו.

השייכות

המוזיקה גורמת לנו להרגיש שייכים למשהו. היא מעמידה אותנו ביחד עם אלמנט הגדול מאתנו, והתחושה הזו – להיות חלק מקבוצה מקולקטיב נעימה לנו.

ההוכחה לטיעון הזה מתבטאת בעובדה כי לכל מדינה יש המנון משלה, וכי להרבה אנשים השייכים לקבוצה מסויימת באוכלוסיה יש טעם זהה במוסיקה.

כמה מאתנו או מהחברים הקרובים שלנו אוהבים מוסיקה שחורה על פני התקליט החדש של שוואקי? מי מאתנו או מהחברים שלנו יעדיף לשמוע במוצאי שמחת תורה להקת היפ הופ במקום ללכת להקפות שניות בכפר חב”ד?

מוזיקה

החיבור לרגשות

המוזיקה כרוכה אצלנו עם הרגשות אותן אנו חווים באותה שעה. כאשר אנו עצובים אנו מדברים לאט, ובצלילים נמוכים. כאשר אנו שמחים ומלאי אנרגיה הדיבור שלנו גבוה יותר וצליליו גבוהים.

שירים נוגים – שירי נשמה או שירי פיגועים כפי שהם מכונים, מאופיינים בצלילים נמוכים ואיטיים. באופן אסוציאטיבי הם מתקשרים אצלנו למצב רוחנו.

זו הסיבה שאחרי פיגועים אנו מבקשים לשמוע ברדיו את אותם שירים עצובים ונוגים. זו גם הסיבה שבחדר ההמתנה של הרופא, המקום בו אנו צריכים להיות רגועים, מושמעת מוזיקה שקטה ומרפה.

בחתונות, בארועי ספורט או בחירות, או בחדר כושר, המוזיקה לעומת זאת גבוהה ומהירה. בשעות האלו אנו שואפים לשמוע צלילים גבוהים ואנרגטיים.

הכל מתמטיקה

המח שלנו אוהב לזהות דפוסים. זו הסיבה שתרגילים מתמטיים [פשוטים] קלים לנו ואנו נהנים לפתור אותם. כך גם חידון היגיון.

כאשר אנחנו מקשיבים לשיר, אנחנו מנסים לנחש מסתבר  [או לצפות במקרה שאנחנו כבר מכירים טוב] לטוויסט בעלילה, כלומר בשיר. אנו מנסים לזהות דפוס.

זו הסיבה ששירים בלי דפוס מסודר פחות אהובים עלינו. זו גם הסיבה שמקובל לומר כי כדי ליהנות מתקליט חדש צריך להקשיב לו מספר פעמים.

למה? כי אז מזהים את הדפוס של השיר, והמח שלנו מקבל את ההנאה לה הוא מתוכנת.

אז למה אנחנו נהנים בפעם הראשונה? כי ההפתעה והמאמץ לזהות את התבנית של המנגינה נעימה לנו.

מוזיקה

תחנות בחיים

המוזיקה מחזירה אותנו לתחנות בחיינו, גם אם הדבר נעשה שלא במודע.

כך למשל אנו אוהבים את המוזיקה שהיינו שומעים בישיבה. המוזיקה הזו מזכירה לנו את אותם ימים וגורמת לנו לחוות מחדש את אותן חוויות.

המוזיקה של חתונות מזכירה לנו את הארוע השמח האחרון בו השתתפנו, וכך גם מוזיקת קצב של חדר כושר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין עליך
    15/01/2015 00:23
    מעריצה
  1. אתה בטח לומד סוציולגיה
    יש מצב נפגש לכוס קפה