כך נמנע את היציאה של ‘השדרן’ הבא
בתחילת השבוע נחשפתי לדיון שהתפתח ברשתות החברתיות אודות כתבות שפורסמו בכלי תקשורת שונים על אחד ש’פרש’ עם משפחתו.
בראיונות הוא מספר על ההתמודדות עם המסגרת הקהילתית שהובילה לשאלות באמונה, ועל הדאגה להשכלת ילדיו שגרמה לו לעזוב את הדת, ולצאת לדרך חדשה.
הדיון היה סוער, עלו בו שאלות של השקפה, גבולות ואופי החינוך של הקהילות השונות.
במסגרת העיסוק שלי עם נוער נושר יוצא לי לשוחח עם עשרות נערים ולשמוע מהם על ההתמודדות (או יותר נכון חוסר ההתמודדות) מול שאלות אמוניות, ומול מסגרות קהילתיות שגורמות להם לבעוט בהכל ולצאת החוצה, תוך שהם משקיטים את מצפונם בתיאוריות של כפירה בבורא עולם ובתורתו.
זה לא סוד: אחוזי הנשירה בקרב בני הנוער נמצאים במגמת עליה מתמדת; מסגרות מיוחדות נפתחות בקצב מסחרר ופרויקטים מניעתיים וטיפוליים צצים כפטריות אחר הגשם.
אבל למרות הכל, הציבור החרדי עדיין לא עבר שינוי תודעתי חשוב, שיכול למנוע מקרים רבים של נשירה ושל יציאה בשאלה.
ניתן ללמוד על זה גם מפרשת השבוע:
“ואלה שמות בני ישראל… ראובן שמעון ולוי וכו'”. הפרשנים שואלים מה התורה באה לחדש לנו באזכור שמות השבטים? הרי בפרשיות הקודמות הזכרנו כבר את כל מעללי האחים ורק בפרשה הקודמת מנינו את שמותיהם כשיעקב ברכם לפני מותו – ומה התועלת למנות שוב את שמותם?
מתרצים המפרשים, שבני ישראל עמדו לפני תקופה קשה של שעבוד, שלאחריה תגיע הגאולה – על ידה יהפכו לעם הנבחר. התורה באה ללמדנו שלמרות שהם יתאחדו בעתיד לקראת קבלת התורה, עדיין לכל שבט ושבט יש את הייחודיות שלו.
כל שבט נתברך על ידי יעקב בברכה שמאפיינת רק אותו, כי לכל אחד יש את הכישורים ואת הטבעים שלו. וזו הייתה תבונתו של יעקב: ללכד את כולם סביב ‘שמע ישראל ה’ אלוקינו ה’ אחד’, ועדיין לתת לכל אחד את הלגיטימציה לעבוד את האלוקים בדרך שלו, שמתאימה לאופיו ולתכונותיו.
זה היסוד של יעקב אבינו לעם ישראל, יש אמת אחת, בורא אחד, אולם כל אחד רשאי להתחבר אליו בדרך שמתאימה לו.
חנוך לנער על פי דרכו
אם אנחנו, בניו, נזכור תמיד את היסוד הזה, אנחנו נבין שיש שבטים שעובדים את ה’ בדרך של לימוד תורה, ויש שבטים שעובדים אותו בדרך של תפילה ועבודת המידות; יש שבטים שנוהגים בו ביראה ויש שבטים שנוהגים באהבה. לכל אחד יש את הדרך שלו, ואף דרך לא סותרת את חברתה, כל עוד המטרה היא משותפת: עבודת ה’.
אם אנחנו, במגזר החרדי, נכניס לתודעתנו שיש לכל קהילה את הדרך שמתאימה לה, ולכל רב את הדרך שהוא מנחיל, אז נתחיל לגלות הבנה וסובלנות גם לאחינו השונים מאיתנו במראה ובלבוש.
הליטאים יבינו שיש גם דרך לעבוד את ה’ על פי החסידות, והחסידים יבינו שיש גם דרך אחרת.
אם נחנך לסובלנות ולא נשלול את כל מי שלא מתחנך בדרך שלנו, ילדנו יבינו שיש עוד דרכים בעבודת ה’. זה לא ‘או הכל או כלום’. המסגרת הקהילתית איננה חלק מעיקרי האמונה.
אם נחנך את ילדנו בדרך הזו, אז גם אם הם ימצאו קושי או פגם בהתנהלות המסגרת זה לא יסתור להם את עיקרי האמונה.
ואז גם אם נער יבוא לבעוט במסגרת הקהילתית, הוא לא יבעט בתורה; וגם אם הוא יכפור באדמו”ר הוא לא יכפור בבורא.
נדאג לחנך את ילדנו בדרך שבה אנו גדלנו, בדרך שבה מתחנכת קהילתנו, אבל אם לא נצליח צריך לזכור תמיד ש’איכא דרכא אחרינא’.
לכל שבט יש את הדרך שלו, לכל קהילה יש את הייחודיות שלה. ואם קשה בדרך מסוימת, תמיד ניתן לנסות דרך אחרת. כי כמו שכל הנהרות מובילים אל הים, כך כל השבטים מובילים אל אותו אלוקים.
וכמו שאמר רבי נתן מברסלב: “דע לך שכל רועה ורועה יש לו ניגון מיוחד משלו דע לך שכל עשב ועשב יש לו שירה מיוחדת משלו ומשירת העשבים נעשה ניגון של רועה”.
-
השדרן ההאו הפך את עצמו בכתבה למישהו שהוא לא היה, והטענות שלו כל כך שטחיות ורבובות שלא פלא..
עף על עצמו, רפואה שלמה! -
רק שלא ינדו אותך בגלל הטור הזה (;
-
אתה כותב בצורה ילדותית על הנושא ללא עומק. הרי כל היהדות בנויה על מסורת ואנו מחזקים אותה וגם מתים עליה ואין חדש תחת השמש הליברליות שאתה מציע לא מגיעה מבית מדרשינו ואם אני לא טועה אתה גם איזה סוג של שדרן אז תיזהר עם העודף ליברליות.
-
09/01/2015 13:50
מי שכותב בצורה ילדותית זה אתה
הבן אדם כתב דברי טעם, דברים שמסתמכים על גדולי המפרשים, מה פתאטי??
בניהו, אל תשים לב למלעיגים.. המשך כך. -
12/01/2015 12:34
אל תתימר להתעסק בדברים שאין לך בהם שמץ!!!!!
-
-
כל מילה בסלע
אבל הייתי מוסיף שהעולם הריק הוא חי בו לא נתן לו לראות כלום מעבר לדחף של אותו הרגע אז זה יכול להיות לכל שדרן שחי וואטסאפ’ סרטים סדרות חדשות כל יום כל היום ויצא החוצה…
צריך למצא את דרך למסגרות לציבור שריק לו מיהדות מכוח העבודה שלו ועוד -
כל מה שהוא חזר בשאלה זה אך ורק שרצה הפקרות כמו שאומרים עבד נוח לו בהפקרות הרי על הטענות הרדודות שלו כל כסיל יכול לתור לו אותם בלי שום בעיה .
ועוד דבר אישתו אמרה בראיון לערוץ 2 לאורלי וגיא ששאלו אותה איך בפתאום אתם לא מאמינים היה לכן שאלות באמונה וכדו והיא ענתה שלא היה להם שום שאלות . אני מציע לך לראות את זה אם עדיין לא ראית ותראה שאין קשר למה שכתבת ולאיך שהוא נראה . כל מה שהוא אומר זה רק להצדיק את עצמו אבל ממש לא בגלל זה הוא יצא.-
09/01/2015 02:54
מי טען שבגלל זה הוא עזב, טוענים שאם נתנהג אחרת אז אחרים לא יעזבו
-
-
משכיל להבין את מה שמבינים רק גדולי הרבנים,
ועד שאנשים לא יפנימו את זה הנשירה תמשיך ותגדל. עצוב שלפעמים חוזרים בשאלה הם בסך הכל ילדים אבודים שאף אחד לא נתן להם את התשובה שהם חיפשו. -
ביהדות החרדית מי שיודע המוצלחים הם הרבנים הראשי ישיבות וכו’ מי שהולך לכיוון של עסקנות זה לא מי שאמור לתת דוגמא לנוער
לכן חבל ומצער מאוד על משפחה חרדית שעזבה אבל אין כאן משבר . -
אנחנו בני הציבור החרדי צריכים להכות על חטא על השטאנצים שלתוכם אנו יוצקים את ילדנו
לא כל האצבעות שוות ולא לכולם מתאים אותו חינוך.
בניהו היקר, חזק וברוך, המשך בדרכך זו ושקם את בני הנוער.
טור אמיץ ואמיתי תמשיך כך! -
מעניין שתנ”ך לא היה בהישג ידו אבל ספרי כפירה כן?
מי שבאמת מחפש אמת יש הרבה ספרים שאפשר לקרוא ולדעת את האמת.
הוא חיפש חיים בלי תורה והשאר תירוצים!
בכל זאת יש להכניס לישיבות האשכנזיות הרצאות ממש כמו בסימנרים
של חוזרים בתשובה! כי שם העיקר זה גמרא והכל מבוסס על הגמרא-
בכל זאת צריך לחזק את האמונה ,אני מאמין שגם ההרצאות יכניסו נשמה
ללימוד הגמרא! -
תופעת החוזרים בשאלה קוראת בזכות אנשים כמוך שבטוחים שהתורה זה נתון לשינוי….תשאיר לאנשים שגדולים ממך בהרבה לעסוק בתחום ודי לחכימא…..
-
הצעה: תפרשן בתחומים אחרים…..פחות או יותר נכון בכלל לא בחינוך!!!!!