יעלון: לא לחקור אירועי ‘יום שישי השחור’ ברפיח בצוק איתן

נחמן וייס
|
י"ז טבת התשע"ה / 08.01.2015 16:24
שר הביטחון התייחס לחקירות מצ”ח בעקבות ‘צוק איתן’: “אחד המבחנים של מפקד זה מתן גיבוי לאנשיו. כל עוד הם לא סרחו” • הכחיש שמועות שהתקרית בה נהרג הדר גולדין הי”ד חקירה: “זה אירוע מבצעי. לא משהו שבודקים אותו בכלים פליליים”

לא לחקירה: שר הביטחון משה בוגי יעלון, אמר היום כי הוא מקווה שלא תפתח חקירת מצ”ח בעקבות האירועים ב’יום שישי השחור’ במבצע צוק איתן.

יעלון השתתף ביום עיון לזכר אנשי סיירת מטכ”ל עמנואל מורנו ועודד ראור שנהרגו במלחמת לבנון השניה, והתייחס לחקירות שנפתחו בעקבות אירועים במבצע צוק איתן.

שר הביטחון, התייחס לאירועי יום שישי השחור, בו נהרג סרן הדר גולדין, ולהפעלת נועל חניבעל שהביא להרג עשרות פלסטינים, ואמר:  “מתרוצצות עכשיו הרבה מאוד שמועות והרבה אמירות, למשל באירוע של חטיבת גבעתי באותו יום שישי ברפיח. האירוע הזה לא נמצא בחקירת מצ”ח. אני מקווה שאף אחד לא יחליט להכניס אותו לחקירת מצ”ח. זה אירוע מבצעי שהתקבלו בו החלטות כאלו ואחרות, זה לא משהו שבודקים אותו בכלים פליליים. צריך לתחקר אותו בכלים פיקודיים כדי להשתפר בפעם הבאה”.

יצויין כי הפרקליט הצבאי עדיין בוחן את חומר הראיות באירוע.

בהתייחסו לכלל 13 החקירות שכן נפתחו אמר: “עולה כעת השאלה של תחקירים וחקירות. אחד המבחנים של מפקד זה מתן גיבוי לאנשיו. כמובן כל עוד הם לא סרחו. התחקיר, לעומת החקירה, צופה פני העתיד. אתה רוצה ללמוד מהתרגיל או מהפעולה או מהקרב מה נכון ומה לא נכון, מה טוב ומה לא טוב, כדי להפיק לקחים ולהשתפר בעתיד. זו מהות התחקיר”

“חקירה מחפשת אשמים. היא צופה פני עבר ומסתכלת אל העבר. יש מקרים שזה חיוני. אם מישהו, תוך כדי קרב, סרח, עד כדי עבירה פלילית – למשל ביזה, אונס, ירי בזדון על אישה או ילד או מישהו שהניף דגל לבן – יש בזה עבירה על הכללים, יש בזה היבט פלילי. זה המקום שבו חוקרים חקירת מצ”ח פלילית”, אמר יעלון.

הוא הוסיף: “הקו צריך להיות מאוד ברור. זה שנלחמת בגבורה לא הופך אותך לחסין מפני בדיקה שלא עברת עבירה פלילית. אתה יכול להיות גיבור ומצטיין, אבל סרחת. אז אין ברירה. מחננו צריך להישאר טהור”,