גורם ביטחוני בכיר: “בוגי ימצא הדרכים להגיע לפתרון”

הח"כים אטיאס, גפני ופרוש ייפגשו בצהרים עם שר הביטחון: יבהירו הקווים האדומים בשאלת ההתייצבות • האם יצליח יעלון לעשות את הבלתי אפשרי וישכנע להמשיך לתמוך בהתייצבות לצו ראשון או שהפיצוץ מול צה"ל בלתי נמנע? • גורם ביטחוני בכיר לחרדים10: "יהיה ממ"ח. אבל בוגי לא חושב שצריך להגיע לתוצאה בכפייה או בלטנף את החרדים"
כ"ט ניסן התשע"ד / 29.04.2014 13:44

הח”כים אריאל אטיאס, משה גפני ומאיר פרוש, שלושת חברי הכנסת החרדים שהיו חברים ב’ועדת שקד’, ייפגשו היום (שלישי) בצהרים  עם שר הביטחון בוגי יעלון.

קדמה לפגישה זו פגישת תיאום שנערכה ביום שישי האחרון, במשרדו של יו”ר ש”ס ח”כ אריה דרעי בשכונת רחביה, בה השתתף גם  ח”כ יעקב ליצמן מיהדות התורה, כדי לתאם עמדות. הפגישה  עם שר הביטחון תיערך במשרדו שבקריה בתל-אביב, בשעה 14:30.

ההערכות הן כי הפגישה עצמה לא תוליד כותרות ותהיה “נטולת צלצולים”. מצד חברי הכנסת החרדיים עדיף היה לה אילו נערכה בלי פרסום מקדים, אולי בלי פרסום בכלל, אבל כשמדובר בחמישה ח”כים, הדרך להשתיקם די נטולת סיכויים.

מטרת הפגישה היא להבהיר מה הם הקווים האדומים מבחינת גדולי התורה בכל הקשור לגיוס בני הישיבות וההתייצבות בלשכות הגיוס.

גורם ביטחוני בכיר עמו שוחחתי סיפר, כי “בוגי עצמו שלם עם חוק הגיוס”. לשאלתי מהי דעתו על הסנקציות הפליליות, אמר:  “התקשורת הרחיקה לכת, אחרי הכול לומדי תורה לא באמת יכנסו לכלא, החוק מדבר על יעדים ולא על מכסות מה שמיטיב עם הציבור החרדי, מה גם שמדובר על טווח ארוך והיישום של החוק כולל הסנקציות אינו מיידי”.

באשר לממ”ח, מבהיר אותו גורם: “יהיה ממ”ח”. מעניין לראות לאחר הפגישה האם דבריו יוותרו כפי שהם.

באשר להשקפת עולמו של שר הבטחון, מבהיר אותו גורם כי לדעתו “כולם צריכים לשרת, כולל החרדים”. כשאני מנסה להבין  איך יתכן שלמרות דעה זו החרדים לא סימנו אותו כאויב, ואף רואים בו פרטנר לשיתוף פעולה, הוא מסביר: “בוגי לא חושב שצריך להגיע לתוצאה בהשנאה או בכפייה, מוכח שבלי כפייה הצליחו לגייס, עם כפייה אין סיכוי, רק בשנה הקודמת התגייסו כ-2000 חרדים”.

לדעת אותו גורם בכיר, מדובר ב”פצע פתוח בחברה הישראלית”, ואת הפצע הזה צריך לפתוח בזהירות, לא בהקצנה, לא בהסתה נגד חרדים. “מדובר בתהליך שצריך לעשות אותו בחכמה, בוגי מטבעו אינו מתלהם, לא פופוליסטי, הוא אומר את האמת שלו בלי חשש, גם אם מתווכחים איתו קשה לכעוס עליו. אחרי הכול, בחדר הסגור כולם מביעים את דעתם שמי שאינו לומד רציני צריך להתגייס. לא כולם עילויים וגאונים. אבל משיגים את ההישגים בלי לטנף את החרדים”.

בנוסף, מדגיש הגורם הבכיר כי הוכח ש”91% מהמתגייסים כשיצאו ממסגרת הצבא מצאו עבודה, זה נתון גבוה יותר מזה הקיים בציבור החילוני, כך שהצבא גם מסייע לחרדי להתפרנס. איך להגיע לשיתוף פעולה? ברור לשר הבטחון ולצבא שלא משיגים את זה בכפייה, וחזקה עליו שהוא ימצא את הדרכים להגיע לפתרון, מבלי לפגוע בלומדי התורה”.

 פגישות קדחתניות

כזכור, בתום ‘עצרת המיליון’ הוכרזה ההחלטה לפיה בקרוב יוחלט על-ידי גדולי ישראל האם לנתק  מגע מול שלטונות צה”ל. בהמשך נערכו התייעצויות קדחתניות בבתי גדולי ישראל והאדמו”רים, כמו גם בביתו של הגראי”ל שטינמן, שאין זה סוד כי כמה מגדולי האדמו”רים ממתינים להכרעתו – בשאלה מה להורות.

עד כה הורו כל האדמו”רים  וראשי הישיבות הליטאיות לנהוג כפי שהורה הגראי”ל – להתייצב לצו ראשון, אך לא לחתום על כל נייר להתחייבות עתידית. יוצאים מהכלל היו הגר”ש אויערבך, שהורה לתלמידיו שלא לנהוג כך, והאדמו”ר מויז’ניץ שנשא לפני כשבוע דברים נגד התייצבות בלשכות הגיוס.

באשר לאדמו”ר מסלונים נפוצו שמועות כאילו הוא מורה לחסידיו שלא להתייצב לצו ראשון. השמועות הוכחשו והובהר כי עד להבעת דעתו של הגראי”ל שטינמן בנושא, גם האדמו”ר לא קיבל כל החלטה.

כינסו המועצות

בהמשך מתוכננת ישיבה מאוחדת של כל מועצות גדולי התורה, חסידיים-ליטאים-ספרדים, כדי לקבל הכרעה סופית.

לקראת אותה ישיבה נערכות פגישות קדחתניות עם קודקודים בצבא, כדי לוודא שכל קו אדום לא נחצה, וכי אין שום חשש לקלקול בחורי הישיבה בעת התייצבותם לצו ראשון.

נזכיר, כי בעבר היוו הבדיקות הרפואיות אבן נגף משמעותית, אך כבר לפני מספר חודשים נפתרה הבעיה והצבא הסכים שכל בחור יוכל להביא  תוצאות בדיקה מרופא המשפחה.

בימים אלו עומדת על הפרק בעיה נוספת, הגם שעדיין לא מומשה באופן מעשי, והיא הקמת הממ”ח – מרכזים בהם ינסה הצבא לשכנע חרדים להתגייס.

כזכור, פורסם לראשונה בחרדים10 כי באתר צה”ל פורסמה כתבה המתארת  את דרכי השכנוע של המגייסים, כולל שיטות פסיכולוגיות שיופעלו על בחורי הישיבות ועל האברכים בממ”חים. פרסום הידיעה הביא למחקתה הכמעט מיידית מאתר צה”ל, מה שמוכיח שהצבא אינו מעוניין בהחרפת היחסים עם הציבור החרדי, בשלב זה שלפני החלטת גדולי התורה –  וכי חוששים שם מפני הוראה גורפת שלא להגיע לצו ראשון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות