עוזי ברעם חושף: “אריה היה לוחש לי, סגור איתי, לא עם הרב פרץ…”

בתכנית 'עושים סדר' בהגשת העיתונאית גל גבאי, התארחו שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של חרדים10, ועוזי ברעם, לשעבר שר בכיר במפלגת העבודה • מה סוד קסמו של אריה דרעי, והאם נשאר הקסם?
כתב חרדים10
י"ג טבת התשע"ה / 04.01.2015 09:57

הדרמה בש”ס תפסה את הכותרות הראשיות השבוע, גם בתקשורת החילונית, שניסתה להבין מה בדיוק קורה בתנועה הספרדית-חרדית.

בתכנית ‘עושים סדר’ בהגשת העיתונאית גל גבאי, התארחו שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של חרדים10, ועוזי ברעם, לשעבר מבכירי השרים במפלגת העבודה.

גל גבאי פתחה את השידור: האריה פצוע. אבל למרות כל זה, השר לשעבר עדיין יודע לייצר דרמות. השר לשעבר עוזי ברעם והעיתונאית החרדית שרי רוט ינסו להסביר את הסוד. איך הוא עושה את זה? מה סוד קסמו? והאם, נשאר הקסם?

עוזי ברעם: “לא נשאר מה שהיה. אני הכרתי את אריה דרעי משחר דרכו הפוליטית. ניהלתי משא ומתן עם הרב יצחק פרץ, ובאו הוא ועוזריו ואמרו לי, אני קובע, ולא הרב פרץ. ומאז התחלתי לדבר איתו. שנים על שנים, אני איתו בקשר.

הייתי איתו בממשלה, ומאוד הערכתי אותו כשר בממשלה. גם בתנועת ש”ס, הוא יצר כריזמה, הוא פתח את ש”ס לקהלים שהם לא בדיוק הקהלים החרדים-דתיים. גם לקהלים אחרים.

לפני ארבע שנים כשהוא דיבר על אפשרות שהוא יקים מפלגה שהיא לאו דווקא דתית, חברים שלי, כשפגשתי אותם, אמרו אולי נצביע עבורו, אולי הוא מתאים להיות ראש ממשלה.

אבל אני מוכרח לומר שמאז שהרב עובדיה יוסף נפטר, פג קיסמו, בטור אבולוציוני יורד. הוא לא הצליח לרתק אליו את ש”ס, וש”ס התחילה לרדת.

עוד לפני פרשת אלי ישי, הוא לא הצליח להעצים את ש”ס כמו שהיא הייתה קודם לכן.

מה שהוא עושה עכשיו, אני לא בטוח שזה תרגיל, יכול להיות שהוא מתכוון בכל ליבו להיות בחוץ, אבל ההימור שלי שהוא יעמוד בראש ש”ס בבחירות הבאות”.

גל גבאי: ועדיין האיש מצליח לרגש. אני רואה את התגובות אליו, כולם מביטים בו עם לחלוחית. מקשיבים לו.

שרי רוט: “זה קורה רק בשבוע האחרון. אחרי התרגיל החדש. זה לא היה ככה לפני שבוע. משהו כבה בעיניים של מצביעי ש”ס, והוא הצליח להחזיר את זה מחדש. אני לא יודעת אם זה תרגיל או לא תרגיל…”

גל: אתוס הנרדפות?

שרי: “כן, בש”ס זה מאד תופס. עד לפני שבוע מי שהיה הנרדף הוא אלי ישי. הוא היה מסכן, הוא שתק, הוא בלע את הרוק כל הזמן. לא נתנו לו לדבר, שמו אותו באיזו שהיא פינה. הוא היה מגיע באיחור לישיבות הסיעה, מצטנף בפינתו. אנשים ריחמו עליו, וזה עובד בש”ס. הלבבות של הש”סניקים הולכים אחרי האנדרדוג.

זה מה שקרה עם ה-17 מנדטים, כשאריה דרעי נרדף על ידי האליטות המשפטיות. ‘אני מאשים’ 2… שאגת אריה 2… היום לא צריך דיסקים, יש וואטס-אפ ומעבירים בקלות. פתאום, מאיזה שהוא מקום הוקם מאהל, מהר מדי”.

עוזי ברעם: “אז זה היה אותנטי, התמיכה בו אז”.

גל: את רומזת שזו תמיכה מאורגנת.

שרי: “אני חושבת שזה התחיל טבעי, כמו שעוזי אומר, אריה באמת נפגע. תראי, זה לא קל לראות בן אדם שכבר נפטר, את אפילו לא יכולה לבוא לשאול אותו למה אמרת עלי ככה, לראות אותו יושב בנינוחות על הספה, מדבר נגד בן אדם. זה מאד פוגע.

אני מאמינה שהדמעות של יפה רעייתו לא היו מזויפות. אבל מהמקום הזה יעצו לו יועציו, בוא נחזיר את זה למקום שבו היינו אז. יש אומרים קונספירציה יותר נרחבת, שזה היה מתוכנן מראש ושהכול נבנה”.

עוזי ברעם: “הם לא כל כך מתוחכמים, לא הוא ולא חבריו”.

שרי: “הוא כן מתוחכם, אריה”.

גל: בואו נחזור ליכולות שלו. היו לו יכולות להיות מנהיג.

עוזי ברעם: “אבל בשנה האחרונה הייתה לו שנה פנויה מבחינה ציבורית, אבל הוא לא הצליח לבנות שום אג’נדה שלפיה יבוא ציבור אחר ויגיד אנחנו תומכים בש”ס. כאילו המצבר התרוקן.

את אומרת שהעיניים של הבוחרים היו כבות, אני חושב שהעיניים שלו כבו”.

גל: יכול להיות שאבדה דרכו, שהמצפן שהיה לו כל כך ברור, עם רוח גבית של הרב עובדיה יוסף – יכול להיות שזה הלך לאיבוד.

ברעם: “אבל רבים חתמו, ואני ביניהם, שדווקא אחרי פטירתו של הרב עובדיה יוסף – אריה דרעי יפרח. כי מעליו כבר לא הייתה סמכות תורנית שתגיד לו מה לעשות, ובעצם הוא הפך לכל יכול”.

שרי: “הייתה לו חתירה תחתיו שמאד הפריעה לו. העיתונאים, במקום להתעסק בש”ס, עסקו ב’אלי ישי הגיע לישיבת סיעה או לא, הוא יפתח מפלגה או לא’…”

ברעם: “ההשוואה בין אלי ישי ודרעי היא מגוחכת. זה לא רבין פרס, זה עשרים רמות הפרש. זה לא שני אישים שמתחרים ביניהם”.

שרי: “הש”סניקים לא כולם חושבים ככה”.

גל: ש”ס של אלי ישי היא לא ש”ס של אריה דרעי. השאלה היא אם אלי ישי יכול לבנות את ש”ס ההיא, הפייסנית.

שרי: “בשביל זה צריך את דמות הרב עובדיה. והיא איננה. הדמויות היום שעומדות בראשות מועצת חכמי התורה הן דמויות של תלמידי חכמים, שפונים לבני ישיבות. הם גדולים, משכמם ומעלה, אבל הם מתאימים לבני התורה של ש”ס, פחות למסעודה משדרות”.

ברעם: “גם היציאה של אלי ישי מחייבת אותו לצאת יותר ימינה”.

שרי: “לא בטוח. אולי הוא יבדל את עצמו”.

גל: אבל אלו ספקולציות, נצטרך לחכות ולראות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ברעם:
    04/01/2015 10:23
    ישראל
  1. ברעם: “ההשוואה בין אלי ישי ודרעי היא מגוחכת. זה לא רבין פרס, זה עשרים רמות הפרש. זה לא שני אישים שמתחרים ביניהם”.