כנס תעסוקת חרדים של הג’וינט: “יכולים לעלות התוצר הגולמי בכ-11 מיליארד שקל”

שרי רוט
|
ט' טבת התשע"ה / 31.12.2014 00:31
בירושלים נערך כנס בינלאומי בנושא תעסוקת חרדים בעולם, ביוזמת תכנית ‘מפתח’ של הג’וינט • הנשיא ראובן ריבלין: “עלינו לחדול מפטרונות ולהפסיק להכתיב לציבור החרדי כיצד לנהל את אורח חייו” • פרופ’ יוסי תמיר, מנכ”ל ג’וינט ישראל: התפקיד שלנו – “להוציא אנשים ממעגל העוני ולא להפוך אותם לעובדים עניים”

היום (שלישי) נערך בירושלים כנס בינלאומי בנושא תעסוקת חרדים בעולם.

הכנס, ביוזמת תכנית “מפתח” שפותחה בג’וינט ישראל-תבת ומשרד הכלכלה, עסק בנושא תעסוקה איכותית ובהיבטים חדשניים הנוגעים לתעסוקת חרדים בעולם – בהם: כיצד מקדמים בעולם את נושא האקרדיטציה אקדמית בלימודים, האם יש צורך לבצע בעבור החברה החרדית התאמות תרבותיות במבחני הערכה שונים, תמונת מצב על הנעשה בישראל וכיצד ניתן לגבש מדיניות כוללת.

הכנס התקיים במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ולקחו בו חלק אנשי מקצוע ומקבלי החלטות מישראל והעולם, בהם: המשנה למנכ”ל והממונה על התעסוקה במשרד הכלכלה מיכל צוק, יו”ר פורום ראשי הרשויות החרדיות מאיר רובינשטיין, ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ’ יוג’ין קנדל ועוד.

“כחמישית מכלל התלמידים בכתות א’ עד ו’ הם חרדים, הציבור החרדי מזמן איננו מיעוט – אני מאמין, כי אם נמיר את כיפופי הידיים בהושטת יד לשותפות, נקודות החיכוך יוכלו להפוך למקור של צמיחה והשראה”, אמר נשיא המדינה ריבלין – והוסיף: “זו הזדמנות לכינון שותפות בין הציבור החרדי לקבוצות המרכיבות את החברה הישראלית.

“עלינו לחדול מפטרונות ולהפסיק להכתיב לציבור החרדי כיצד לנהל את אורח חייו, אך הציבור החרדי נדרש לשאת באחריות שווה לעתיד המדינה.

“אני רוצה לדעת שהשאלות הנוגעות למשק ולעתיד ישראל, מטרידות ומעסיקות את הציבור החרדי, אני מאמין כי בני ישיבה שיושבים ולומדים, צריכים להמשיך וללמוד אבל חובה עלינו לתת בידי אלה שאינם לומדים את הכלים, להשתלב במשק”.

פרופ’ יוסי תמיר, מנכ”ל ג’וינט ישראל, פתח את האירוע בציון האמון ההדדי שבין ארגון הג’וינט לחברה החרדית, מאז הקמתו של הג’וינט לפני 100 שנים, תוך הדגשת חשיבות נושא הקידום בתעסוקה בקרב הציבור החרדי: “בעוד שההכנסה הממוצעת של גברים במגזר היהודי (להוציא חרדים) היא כ-11,500 ₪, ההכנסה הממוצעת של גברים חרדים היא כ-7,000 ₪.

“אנחנו צריכים להמשיך לפעול בנושא הקידום בשנים הקרובות, כדי שנוכל להוציא אנשים ממעגל העוני ולא להפוך אותם לעובדים עניים.

“כמו כן, כמובן שגם להתפתחות המשק משקל חשוב – אם שיעור התעסוקה בקרב גברים חרדים היה דומה לשיעור התעסוקה של גברים יהודים לא חרדים, התוצר הגולמי של מדינת ישראל היה גדל ב-8.25 מיליארד שקל והיו מתווספים למשק כ־44 אלף עובדים, מה שהיה מביא לעליית התוצר הגולמי בכ-11 מיליארד שקל”.

תכנית “מפתח” – מרכזי פיתוח תעסוקת חרדים – פותחה בג’וינט ישראל-תבת לפני שמונה שנים, עם מוקדי פעילות בחיפה, ביתר עלית, ירושלים, בני ברק, אלעד, בית שמש, אשדוד וצפת.

מרכזי מפתח השונים סייעו לגברים ולנשים מהחברה החרדית בכל הנושאים הקשורים לפרנסה – רכישת מיומנויות רכות דוגמת כישורי מחשב וכתיבת קורות חיים, דרך הכשרות מקצועיות, קורסי אנגלית, השמה, ייעוץ בבחירת מסלול לימודים, קידום בעבודה ועוד. כל זאת תוך כיבוד אורח החיים החרדי של הפונים לצד מתן הכלים להשתלבות בעבודה ראויה.

לשם כך הוכשר צוות של מומחי תעסוקה בכל אחד מהמרכזים. לאור הצלחת התכנית, הועברו שני מוקדי הפעילות הגדולים של מפתח – בבני ברק ובירושלים – לאחריות משרד הכלכלה והרשויות המקומיות . לצד מהלך זה, נפתח מרכז חדש במודיעין עילית וצפוי להיפתח מרכז גם בנתיבות שייתן מענה לכל אזור הנגב הצפוני.