בין ישי ודרעי, לליצמן ופרוש

אם ליצמן מסוגל לשבת עם פרוש [ולהיפך] גם אתם יכולים • אתם לא באמת שונים, לא יעזור לכם • נסו רק לדמיין מהי הסבירות שבוחרי ישי ישתדכו עם בוחרי דרעי, ביחס לסבירות שחסיד בעלזא ישתדך עם ליטאי
נפתלי אלנברג
ו' טבת התשע"ה / 28.12.2014 17:58

עכשיו זו עובדה מוגמרת: לא רצים ביחד. שתי מפלגות חרדיות ספרדיות לפנינו: ש”ס, והעם אתנו. אבל במבט קצת יותר מעמיק עולה השאלה:

למה לא לרוץ ביחד?

בין פרוש וליצמן, שלומי אמונים וגור, שוררת שנאה רבת שנים, היסטוריונים יטענו ואולי בצדק שהזרעים כבר נזרעו בראשית ימיה של אגודת ישראל, ובמהלך השנים פגעו אחד בשני יותר משלפיד פגע בחרדים. הנקמנות האישית הרקיעה שחקים. די אם ניזכר במלחמתו של ליצמן נגד פרוש בבחירות לעיריית ירושלים, ובנקמת פרוש בהדחת ליצמן ממשרת יו”ר וועדת הכספים.

למרות זאת הם רצים ביחד

האם דרעי וישי כבר הגיע לשפל זהה ביחסים? דומה, נדמה שלא, למרות כל העוולות, דרעי הציע לישי מספר 2, שר בכיר. האם במפלגה האשכנזית היינו שומע הצעה כזאת? או שמא הנוסח ‘גם לי גם לך לא יהיה’ היה דומיננטי יותר? אז למה ישי ודרעי לא יכולים להתאחד לפחות על הנייר, למה להעניש את כל הציבור במלחמה שגם אם היא צודקת, מפלת היא חללים.

למה לא לרוץ ביחד?

האם בין שני פלגי יהדות התורה המאוחדת, דגל התורה ואגודת ישראל, חסידים וליטאים, השונים כבר בשמם, אך גם בלשונם ולבושם, המצב יותר טוב? הרי ‘דגל התורה’ הוקמה רק בגלל התיעוב אותה חשה כלפי “אגודת ישראל”. גם היום עדיין נשמעים הדי הוויכוח למי מגיע ח”כ נוסף? ומדוע נוצרה חלוקה של 60 – 40 לטובת אגודת ישראל?

למרות זאת הם רצים ביחד

האם ההבדל בין בוחרי דרעי לבוחרי ישי משמעותי כל כך? האם קיימים שונויות המתבטאות במגורים, מוסדות, תלמודי תורה, ישיבות, נוסחאות והברה (למעט התימנים), לבוש, שידוכים? נדמה שלא. נסו רק לדמיין מהי הסבירות שבוחרי ישי ישתדכו עם בוחרי דרעי ביחס לסבירות כי חסיד בעלזא ישתדך עם ליטאי או אפילו עם מועמד מחסידות אחרת.

למה לא לרוץ ביחד?

יהדות התורה מתנהלת על ידי שני מועצות שונות, ראשי ישיבות ואדמו”רים שלא תמיד מסכימים ביניהם. לא פעם קורה ואדמו”ר מסויים עושה שבת לעצמו בענינים מסויימים, לליצמן, מוזס ואייכלר יש אדמו”ר אחד לכל אחד, לפרוש יש כמעט את כל האדמו”רים מ[“דפי זהב”]

למרות זאת הם רצים ביחד

ומי בעצם קבע שצריך ‘מועצה’ אחת? האם המרחק בין הרב מאזוז לחכם שלום כהן, בין הרב יצחק יוסף להרב עמאר, רב יותר מן המרחק שבין הרבי מסלונים להרב שטיינמן לדוגמא? האם אלי ישי כל כך ימני ודרעי כל כך שמאלני?

למה לא לרוץ ביחד?

מה הקשר בין אורי אריאל  ואורית סטרוק מייצגי החרדלי”ם למיניהם, לבין בנט ואיילת שקד, למעט הצבעה לחוק הגיוס ונאמנות ללאומיות, אולי הם מתפללים…. באותו מנין? גם לא! האם ישלחו את ילדיהם לאותם מוסדות? וודאי שלא! מה מחבר ביניהם? גודל הכיפה? לא! כיסוי ראש? לא! מחוייבות לתורה? לא! דעת תורה? לא!

למרות זאת הם רצים ביחד

האם ישי ודרעי כל כך שונים? האם בוחריהם כל כך נבדלים? האם החינוך שהם נותנים לילדיהם אינו זהה ברוב הדברים? האם אלו שיבחרו בישי (מהש”סניקים) לא בחרו אתמול ש”ס?

למה לא לרוץ ביחד?

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כבר היה בהסטורי'ה
    30/12/2014 22:16
    יוסי
  1. אמרו חז”ל שתפסו הקב”ה בבגדו ואמר לו: חזור בך! ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן. אמר לו: מי בראש. אמר לו: בן ישי בראש. אמר לו: אי הכי לא בעינא
    כנראה שה”מי בראש” יותר חזק מכל דבר אחר

  2. כל מילה נכונה
    31/12/2014 11:56
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. ואין מה להוסיף

  4. אתה כל כך צודק
    31/12/2014 14:35
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. ואני באמת לא מבין למה התפלגו