תמשיכו לרעוב: היועהמ”ש בולם העלאת שכר מינימום

יוני הראל ושי ויספיש
|
ג' טבת התשע"ה / 25.12.2014 16:48
בעקבות כוונת שר הכלכלה נפתלי בנט להגיש צו הרחבה להעלאת שכר המינימום, – הציג היועץ המשפטי את עמדתו: “לעת הזו אין לכך מקום, בעיצומה של תקופת בחירות” – ושלח את הצדדים להמשך המו”מ • המשמעות: האוצר וההסתדרות יצטרכו להגיע להבנות כדי ששכר המינימום יעלה • ניסנקורן: להביא חקיקה מיידית בהסכמת כלל הסיעות

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הודיע היום (חמישי) לראש הממשלה ושר האוצר בפועל בנימין נתניהו, כי הוא מתנגד להעלאת שכר המינימום לפני הבחירות.

“אינני רואה כי ניתן לנהל הידברות ולקבל הערכות מחייבות בנקודה זו לעת הזו, בעיצומה של תקופת בחירות”, כתב וינשטיין.

ההתנגדות של וינשטיין, היא להעלאה של שכר המינימום ל-5,000 ש”ח החל מחודש אפריל, במסגרת הפעימות שסוכמו, זאת מכיוון שההסתדרות והאוצר לא הגיעו ביניהם להסכמות על גובה ההעלאה בכל פעימה, עוד קודם לבחירות.

מנגד הוסיף וינשטיין, כי ניתן להמשיך ולנהל את המשא ומתן בין האוצר וההסתדרות.

בנוסף, מתנגד וינשטיין לבקשתו של שר הכלכלה נפתלי בנט, להרחיב את הצו שנחתם עם ההסתדרות לגבי המגזר הציבורי, גם למגזר הפרטי, לפני הבחירות.

במשרד המשפטים הסבירו: “חוות הדעת קובעת כי אין מניעה מצד המדינה להמשיך לנהל עם ההסתדרות הידברות ליצירת הסכם מחייב באשר להגדלת שכר המינימום. 

“עוד הובהר, כי ההסכמה להעלות את שכר המינימום ל-5,000 ₪, אשר תתבצע בשלוש פעימות, כבר ניתנה על ידי הצדדים עוד לפני תקופת הבחירות  – ועל כן אין מניעה מלעגן אותה בהסכם מחייב.

“באשר לקצב הפעימות ופריסתן – סוגייה אשר לא הוכרעה לפני הבחירות – הרי שהמו”מ בעניין זה חייב להיות מוגבל לפי עמדות הצדדים (המדינה וההסתדרות) טרם תקופת הבחירות. במסגרת הידברות זו,  לא ניתן לעסוק בעניין קיבוע שכר המינימום במשק לטווח ארוך בשיעור של 52% מהשכר הממוצע במשק, בין היתר בשל העובדה שבעניין זה לא היו הסכמות לפני הבחירות.

 “כמו כן, לא ניתן לאשר את בקשתו של שר הכלכלה להודיע על כוונה להרחיב בצו הרחבה את ההסכם הקיבוצי שנחתם בין ההסתדרות לבין לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. זאת, בין היתר, מן הטעם שההסכם שנחתם בין ההסתדרות לבין לשכת התיאום, לגביו נתבקש צו ההרחבה,  חורג מן העקרונות שנציגי המדינה הסכימו להם לפני תקופת הבחירות”, אמרו במשרד המשפטים.

בעקבות הדברים, פנה יו”ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לנתניהו, ודרש ממנו להביא את העלאת שכר המינמום כחקיקה עוד קודם לבחירות, מתוך הסכמה בין כלל המפלגות.

לדבריו, עניין שכר המינימום נחתם עוד לפני הכרזת הבחירות ואין שום סיבה ש-700 אלף משפחות ישלמו את מחיר המלחמות הפוליטיות.

ביש עתיד אמרו בתגובה: “זו החלטה חשובה לעצירת שוחד בחירות ושמירה על מינהל תקין. העלאת שכר המינימום הינה החלטה נחוצה, ערכית ומוסרית שאילולא ראש הממשלה תקע את המהלך שהוביל שר האוצר לפיד, הייתה יוצאת לפועל”.