ריד מיי ליפס: אלי ישי יעלם

מדוע רק בערים חרדיות נחשפים התושבים למידע החשוב אודות מכירת החלוקים של 'שלומית' באמצעות רמקולים טורדניים? • מי האיש שילחש על אזנו של ישי שהוא כבר שייך להיסטוריה • ואיך הגיב הרב אמסלם לפרישת ישי?
אליעזר היון
כ"ז כסלו התשע"ה / 19.12.2014 12:50

הכחדה. אלי ישי לא מפסיק לחייך. הוא מאושר. יש לו גיבוי תורני, הוא הצליח לפרוש מש”ס ולהישאר בחיים, והסקרים מנבאים לו כמות מצביעים זהה לזו של ש”ס.

הדיווחים שנחשפו בחרדים10 סיפרו על ‘לחץ גדול’ במפלגת האם, בקיום ישיבות חירום, ואפילו בנסיונות גישוש לעבר מחנה ישי.

אלא שמישהו מוכרח ללחוש באוזניו של ראש מפלגת ‘העם אתנו’ – אלי ישי, כי הוא שייך כבר להיסטוריה. למעשה הוא הפך ללא רלוונטי, עם סיום נאומו.

פתיחת המפלגה שלו לא זעזעה את אמות הסיפים בחברה הישראלית, ואפילו המהלך החשוב של דרעי והרבנית בר שלום יום קודם לכן, יצר נדמה, יותר רעש תקשורתי.

הרחוב החרדי, צריך ישי להבין, שייך למה שמכונה בסוציולוגית ‘חברה קולקטיביסטית’. החברים בקבוצה מציבים את האינטרס הכללי לפני הפרטי, והאינטרס הכללי בסיטואציה הנוכחית, הוא תמיכה במפלגת ש”ס אותה ייסד הגר”ע יוסף, ובראשה העמיד, כפי שראו כולם, את אריה דרעי, גם אם האיש עצמו והתנהגותו לא מוצאים חן בעיני רבים.

גם ליצמן ופורוש לא זוכים מידי שנה בפרס ‘אהוב הקהל’, ומכל מקום, מפלגתם זוכה ל-95 אחוזים מקולות החרדים. החוק החרדי הבלתי כתוב – ‘ציות לדעת תורה’ אותו נשא בגאון ישי במשך 13 שנים, לא התאדה, והפרט החרדי הבלתי מחוכם מתקשה בכנות לתפוס מדוע לא מקבל האיש את הוראותו האחרונה של הרב זצ”ל.

יש לו ‘קופסאות שחורות’ על דרעי? למי אין? לאנשי הפלס, לאנשי הקבוצה הבני ברקית בתקופת מנהיגותו של הרב אלישיב, לניצים בפוניבז’, ואפילו לאריה דרעי עצמו בימיו היפים של אלי ישי כיו”ר, לכולם יש. כולם סיפרו ויספרו על ‘סודות שהיו מזעזעים את החברה’. בסופו של יום אנו חיים במרחב החרדי, והחוקים שלו הם כאמור, ציות לדעת תורה ללא עוררין.

אני מעז לנבא כי המגמה בסקרים תתיישר במהירות. בתוך ימים ספורים יתברר כי מפלגתו של ישי זוכה למנדט או שנים, ולא תחצה את רף ‘אחוז החסימה’.

בנפול אויבך. בימים האחרונים שוחחתי לא מעט עם הרב חיים אמסלם, יושב ראש תנועת עם שלם שסולק בבושת פנים מתנועת ש”ס בדרבונו של היו”ר הקודם, אלי ישי.

אין באמסלם שמחה לאיד, מהסיבה הפשוטה: הוא כבר לא שם.

מי שמבטיח לשנות סדרי עולם, לייצר סוציאליזציה חדשה בחברה החרדית, ולייצג לא מעט חרדים שעדיין לא מצאו להם בית, לא שייך, מנטלית, לעיסוק החרדי בזהות הפרסונאלית של ה’שליחים’.

שמחתי לגלות כי הוא מתרכז במסריו החדשניים העשויים להיות גם מכוננים בן ההיבט החרדי-חברתי.

ובכל זאת קשה להתעלם מהסימבוליות שבארועים, מבלי לחוות דעה לכאן או לכאן: 4 שנים אחרי שישי ארגן את הדחתו של הרב אמסלם, באותם ימים בדיוק, מוצא את עצמו ישי מחוץ לש”ס, כאשר המשמעות המעשית לכך כפי הנראה היא כי הרב אמסלם יכהן כפי הנראה כחבר בכנסת הבאה ואולי אפילו כשר, ואילו היו”ר הכל יכול של ש”ס לשעבר, גם לא יכהן כחבר כנסת מן המניין.

רק היום. השעה 13:15 באחד מרחובותיה של שכונת נאות הפיסגה שבמודיעין עילית, ורכב חבוט חולף ברחובות ומכריז על ‘מכירה מיוחדת, ומבצעים נדירים’ בסמנטיקה הזולה המאפיינת את ‘רכבי הרמקולים’.

באותן שעות שוהה בארץ בביתו שבשכונה, אבי, חזן בית הכנסת הגדול בפריז, וכאירופאי קלאסי יורד בכעס כדי לגעור במכונית שלא מפסיקה להרעיש מתחת חלונות ביתו.

אלא שהנהג כצפוי, לא נבהל. הוא חייך בזחיחות והסביר לאבא כי כך ‘מקובל פה’.

כל מי שחשקה נפשו למכור חלוקים, בגדי נשים מאיטליה, סנדלים לתשעה באב, ותחתונים לילדים, רשאי לצאת לרחובה של עיר ולזעוק במשך שעות בסיוע הרמקול, כי הוא מזמין את כולם לביתו שברחוב יהודה הנשיא 5 דירה 1 בין השעות 10-12 וגם על פי תיאום מראש.

האיום של הצרפתי המבוגר כי הוא יזמין משטרה העלה בת צחוק שמחה על שפתיו של המוכר, שידע כי מדובר בהתראת סרק.

המשטרה לא תרדוף אחרי ‘מכוניות הרמקולים’ שממלאות את הרחובות החרדיים. גם העוברים והשבים התערבו והעירו לאבא כי הוא ‘מקפח את פרנסתו של יהודי’.

“וחוץ מזה”, התערבה אשה ממושקפת בידענות, ואמרה בקול בוטח, “אין כל איסור לעשות רעש עד השעה 11 בלילה, זה החוק פה בישראל, אולי אצלכם” – הטיחה – “זה אחרת”.

הארוע העצוב מעט הזה, העלה אצלי תובנה חברתית מעניינת. מלבד העובדה כי החוק הישראלי משנת 1992 אוסר בפירוש שימוש ברמקול בשכונה מאוכלסת [“לא יפעיל אדם ולא ירשה לאחר להפעיל רמקול, מגביר קול, מערכת כריזה או מכשיר כיוצא באלה, באזור מגורים”], תפסתי כי האיש צדק.

אילו היה חולפת ‘מכונית וורבלית’ מן הסוג הזה ברחובות העיר מודיעין למשל, הפרסום היה חסר תועלת. נטול תוחלת. לא מחמת החוק שנרמס ברחובה של עיר, ואפילו לא בגלל שהמשטרה הייתה מגיעה בתוך דקות ומסלקת את המטרד.

הסיבה פרוזאית יותר: איש מן התושבים לא היה רוכש בחנות שעל מרכולתה הוא למד מרמקול צרוד ולא מאד איכותי, שהטריד את שלוותו.

אז למה במודיעין עלית זה כן עובד?

כי האנשים נענים לקריאתו הצורמנית של הכרוז, גודשים בהמוניהם את המכירה ה’חד פעמית’ שלו באולם המטונף שהושכר במאות שקלים לאותו ערב, ובתגובתם מעניקים חיזוק חיובי להתנהגותו חסרת ההיגיון של הנהג הבא שיספר על פינת החי הבלתי חוקית שהקים בחניון הציבורי של ביתו.

הדפס כתבה

7 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דברי הבל שטות ורעות רוח!!!!!!
    21/12/2014 07:19
    מנדל us
  1. אינני מתעסק בפוליטיקה מלולכלת שמטבעה מללכלכת את העוסקים / כותבים/ מייעצים וכו וכו
    אך ברצוני כן להתייחס לנכתב לגבי רכבי הרמקולים! כפי שתתבצ אתה קודם על מפלגתו של ר אליהו ישי שאין לה בסיס קיום והסברת בטוב טעם שבציבור החרדי ההסתכלות על הכלל קודמת לפרט
    לעיננו הנך מוכרח להבין!!!! אביך קנה בית במקום שבו האנשים גדלים ומתחנכים לדאוג לכלל ואחר מכן לעצמם.
    אביך ככל הנראה מעולם לא עבד קשה להביא טרף לביתו אלא אם כן הינך מחשיב סלסולי קול אחת לחודשיים על הבימה בבית כנסת צרפתי לעבודה קשה.
    מנימת דבריך המזלזלים ניתן להבין שגם אתה חונכת על העדפת עצמי מאשר העדפת האחר
    כן!!! משפחות הגרות במודיעין עילית הינם מהעידית שבחברה
    משפחות שקונות במכירות מתחת לבתים ובאולמות שאינם ברמה כל כך גבוהה אליה הורגלת
    משפחות שמנסות לשרוד את החודש בשביל שהבעל יישב וילמד
    אם זה לא מתאים לכם התכבדו וקנו לכם דירה במקובות בהם ה״אני״ עדיף על ה״אחר״

  2. מאמר מעניין ונכון. צודק בכל מילה
    21/12/2014 11:16
    י
  3. ההסתכלות על הכלל מחייבת הן את התאדותו של ישי והן את השינוי בהסתכלות על איכות חיים ושמירה על השקט בשכונה כחלק מהבן אדם לחברו הבסיסי ביותר.

  4. אליעזר היקר מקור הטעות שלך...
    21/12/2014 12:17
    איציק
  5. ראשית במעקב אחרי הטורים שלך ניכר שיש לך עמדה סובייקטיבית לחלוטין בקרב דרעי-ישי.
    שנית מאז פטירת הרב שך הרב אלישיב והרב עובדיה זצ”ל נולדה תופעת הכתרת מרנים בכח ובקמפיין אגרסיבי… להזכירך שלושת הגדולים הקודמים לא נזקקו לקמפיין ופלוגות סער נאמנות שכופים את מנהיגם על האחר..בשלב הראשון זה הצליח להם כפי שאתה מגדיר זאת “הקולקטיב החרדי” אך בשלב המאוחר ציבורים גדולים התפכחו מהחרדים העובדים בואכה החרדים הספרדים שאינם רואים ברב שלום כהן את המרן של הספרדים ועד אנשי עץ המשותף לכולם שאלו קבוצות כח גדולות וחשובות שחלקם “חתכו” וחלקם מחוברים [בינתיים] בחוט דק ולא לעולם חוסן.
    הגיע הזמן שלכל זרם יינתן ביטוי בהתאם לגודלו ושנכיר בזכותו של אדם לבחור את רבותיו.
    גילוי נאות :אינני מעדיף את ישי או דרעי בשלב זה.

    • זקן שזוכר   28/12/2014 10:52

      אני זוכר היטב איך הכתירו את הרב שך לתדהמת הגדולים הוותיקים והציבור שזכר אותו כאיש קשה מהשוליים, אשר גדולי ראשי הישיבות היו מתנערים מדבריו באסיפות של מועצת גדולי התורה (הרב סרנה והרב שמואלביץ זצ”ל).

      אז הגיע המשולש הקדוש – המליארדר ר’ משה רייכמן עם המליונים מקנדה, לורנץ פוליטיקאי חרוץ ומשופשף עם נסיון וקשרים, שמצא בראש הישיבה שותף, והעיתון המושחז של נתי גרוסמן ששטף ראשי נערים והשחיז סכיניו במי שלא יישר קו…
      כך הצליחו להכפיף את כל מי שרצה כסף מרייכמן לישיבה או ארגון שלו, וכל מי שנזקק לתקציבי הכנסת בהם לורנץ שלט כיו”ר וועדת הכספים וכל מי שפחד מאימת עיתונו של נתי. מעטים כמו הרב שלמה זלמן אוירבאך והרב יצחק זילבר לא התרשמו מהמנגנון העריץ הזה. כך השתלטו הרב שך ואנשיו על הציבור הליטאי.

      קצת שונה היתה עלייתו לגדולה של הרב עובדיה. מנגנון ש”ס עם תקציבי ענק הפיצו סידורו, ספריו, מוסדות בנשיאותו, שידורי לוויין, בתי כנסת תחת מרותו, הכשר בדץ, משלו והקימו רשתות בהם הכניסו לילדים שהוא ענק הדור וכו’ אותו דבר יכל לקרות לרב מרדכי אליהו הרב קפאח או הרב בקשי דורון וכדומה עשרות תלמידי חכמים מופלגים ספרדיים אחרים אם גם להם היה עסקן כמו דרעי ומפלגה שצצה ברגע הנכון להיות פה למאות אלפי ספרדים שהרגישו מקופחים.

      ההבדל הוא שהיום הציבור כבר מכיר איך זה עובד ופחות קונה את הלוקשים…

  6. טור מעולה
    23/12/2014 00:17
    דביר
  7. מסכים איתך בניתוח לגבי אלי ישי.

  8. אליעזר היון, אתה והאמסלם שלך פשוט אוכלים את הלב
    25/12/2014 20:14
    דביר יוקטן
  9. אמסלם קיבל מימון (מגורמים עלומים – לדעתי גורמי שמאל קיצוני) לעשות קמפיין חוצות של מליונים, ולא התקרב אפילו לאחוז החסימה. ישי, בלי שום השקעה, כבר עומד על 4+ מנדטים בכל הסקרים. וזאת למה? כי הציבור יודע לזהות בין שקרן וזייפן שעבר מקיצוניות לקיצוניות תוך חצי שנה (מעניין למה? אתנן או התקף פסיכוטי?) והפך מהח”כ החי חרדי בש”ס לרפורמיסט. מצד שני, ציבור החרד”קים והחרד”שים ממילא לא מצביע למפלגות חרדיות, כי יש חלופות הרבה יותר טובות כמו מרצ ויש עתיד. אתם תמיד תפסידו, כי בוגדים בעמם ובמורשתם תמיד מפסידים, הן את העולם הזה והן את העולם הבא.

  10. הרבה חרדים לאומיים ודתיים לאומיים ומסורתיים יצביעו לישי
    01/01/2015 09:44
    אתה תלוש!
  11. אדוני..אתה ישן בעמידה. לא רק ש”ס מתפוררת אלא גם החברה החרדית בכללותה מתפוררת.זו שאלה של זמן והתהליך כבר קורה. בסוף יווצר פה עם אחד כמו שיהיה בתקופת בית המקדש בלי אשכנזים, ספרדים, כיפה שחורה, כיפה סרוגה.. השפעת הרבנים והעסקנים תקטן ועם ישראל יעבוד את ה’ כמו שצריך.. מי שישאר לבחור בש”ס יהיו הנבערים מדעת.