הרכבת לחיים של הרב הרצוג: הסרט האבוד של המלחמה

בתום מלחמת העולם השנייה הצליח הרב יצחק הרצוג להעלות 600 ילדים מבתי יתומים על רכבת לישראל • עכשיו, כמעט 70 שנה אחרי - נחשף סרט שמתאר את הבוקר ההוא ליד רציף רכבת בצ'כיה
חרדים 10
כ"ח ניסן התשע"ד / 28.04.2014 09:53

נדיר למצוא תיעוד מוסרט של הימים הראשונים שאחרי מלחמת העולם השנייה שאנחנו עדיין לא מכירים. גם הילדים מבתי היתומים שערכו קבלת פנים בצ’כיה לרב יצחק הרצוג, רבה הראשי של ארץ ישראל, בתחנת הרכבת בדרך לארץ, לא חשבו שיוכלו לזהות את עצמם בסרט האבוד כמעט 70 שנה אחרי שצולם.

גדעון אוקו, מביא בחדשות 2 את הסיפור של הסרט המלא, לצד הצגתו לילדים המתועדים בו.

באותו בוקר של יום ראשון באמצע אוגוסט של שנת 1946, יצאו הילדים במסע אל החופש. הרב יצחק הרצוג,  אסף ילדים יהודים מבתי יתומים באירופה והעלה אותם על רכבת לארץ ישראל. באחת העצירות, בתחנת רכבת בצ’כיה, הם ערכו לכבודו קבלת פנים חגיגית. התמונה של קבלת הפנים הפכה לסמל לחיים החדשים אחרי המלחמה.

אמא של לאה לדרמן ניהלה בית יתומים והפולנים לא נתנו לה להצטרף למסע שאירגן הרב הרצוג, כי רצו שתמשיך לנהל את המקום. באותו בוקר היא התחזתה למדריכה של הילדים, בעזרת דרכון מזויף של אישה אחרת. השוטרים הפולנים תפסו אותה, רגע לפני שהרכבת יצאה לדרך.

הסרט המלא:

“נחמד מאד לראות את עצמי, אני מאד חמודה שם, ונראית מאד שמחה”, נזכרת לאה בדמעות. “קשה להבין למה, כי רק לפני כמה דקות לקחו ממני את אמא וסגרו את הדלת של הקרון על הפרצוף שלה, והפרידו אותנו שוב, לא ידענו מה יהיה איתה. ידענו שאנחנו בידיים טובות אבל לא ידענו מה עם אמא, וזה נראה פלא בעיני שאני שמחה ככה. כנראה שילדים מתנהגים ככה – לא חושבים על העבר או העתיד, אלא רק על עכשיו, על הרגע הזה”.

“מהיום שקיבלתי את הסרט הזה אני שוברת את הראש – מי צילם את הסרט? לאיזה צורך? מי האנשים שמופיעים בסרט?”, סיפרה ל’חדשות 2′, ראש מדור סרטי מקור באגף הארכיונים ביד ושם, אפרת קומיסר.

הרבה סימני שאלה מרחפים גם עכשיו מעל הסרט האבוד, כמה עשרות מטרים של צלולאיד צהבהב ומתפורר, שבקלות היו יכולים להיעלם לנצח. אף אחד לא יודע לומר בוודאות איך בכלל הגיע לישראל הסרט הזה.

אחת האפשרויות מדברת על לוי ארגוב, חבר בארגון ההגנה שאחרי המלחמה העלה יהודים לארץ. במסעותיו באירופה הוא הסתובב עם מצלמת 16 מילימטרים, וכשהגיע להתגורר בקיבוץ העוגן שבשרון, איפסן אותה בארכיון הקיבוץ. אף אחד מחברי המשק לא העלה על דעתו איזה אוצר בלום מסתתר בתוך המסרטה.

בין היתר ניתן לשמוע בסרטון את קולו של הרב הרצוג נואם באנגלית.  “הוא דיבר אלינו לפני העלייה לארץ ממש כמו משה רבנו”, סיפרה רבקה שרגר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מדהים
    28/04/2014 13:18
    סוסו
  1. פעם שמעתי מהרב עובדיה יוסף את הסיפור על הרב הרצוג, איך שנכנס לבתי היתומים וצעק שמע ישראל, ובאו אליו על הילדים. ואמר שהוא רעד מפחד כשבוא לדבר על הרב הרצוג. איזה מרגש. כמה עצוב.