רכשתם מוצרים באינטרנט? תרמתם ליצירת זיהום אוויר

על פי שורת מחקרים המתפרסמת לאחרונה, קנייה דרך האנטרנט מייצרת זיהום אוויר סביבתי רב יותר מקניות בחנויות 'רגילות' • איך זה יכול להיות, ואיך נכנס כאן ההיבט הפסיכולוגי?
אליעזר היון
כ"ב כסלו התשע"ה / 14.12.2014 17:20

קניות באמצעות רשת האינטרנט גורמות לזיהום אוויר, עשרות מונים מקנייה בחנויות ‘רגילות’. כך קובעים שורה של מחקרים שצוטטו בספרו של דיוויד וויס Real Reading.

לקוחות האינטרנט החדשים – או בשם קוד המוכר יותר ‘כולנו’ –  אוהבים לחשוב כי הקנייה באמצעות הרשת טובה יותר לאיכות הסביבה. הקנייה חוסכת נסיעה במכונית לחנות הצורכת דלק, וממילא תורמת לזיהום אוויר, וחוסכת את בנייתם של מבני ענק למרכזים מסחריים.

אלא שמדובר בלא פחות מטעות.

נוויל כהן, פרוסור למדעי איכות הסביבה, מסביר כי דווקא הקניה באמצעות הרשת גורמת לזיהום אוויר גבוה יותר משלוש סיבות.

אם בעבר רכשו האנשים מוצרים קטנים באמצעות האינטרנט, הרי שכיום גם חפצים כבדים כמו רהיטים, מוצרי חשמל, כלי בית, נרכשים דרך המחשב. כל המוצרים הללו דורשים אריזות קרטון, נייר, ופלסטיק. האריזות הללו, שבחנויות ‘הרגילות’ לא נעשה בהם שימוש על פי רוב, מייצרות פסולת בכמות עצומה.

בנוסף, קנייה דרך האינטרנט מבטיחה את משלוח החפצים במהירות האפשרית אל הלקוח. זהו אחד מיתרונותיה של הקנייה ברשת.

אלא שהלקוחות לא תמיד מבינים את המחיר שמשלמת הסביבה על הרצון שלהם באספקה מהירה. מידי יום חוצים את שמי העולם המודרני מאות ואלפי מטוסי תובלה, המעבירים חפצים ומוצרים ממדינה למדינה רק בגלל שלקוח בישראל ביקש לקבל במהירות את הנעליים שהזמין מחברה בנורבגיה.

המטוסים הללו תורמים את חלקם בזיהום האוויר.

המטוס המלזי

באמצעות האינטרנט ניתן גם להחזיר את המוצר כאשר חלה בו טעות.

איך מחזירים? ניחשתם נכון. שוב באמצעות המטוס. במקום הנסיעה הקצרה לקניון הסמוך, מחזיר מטוס זוג נעליים שהגיע עם המידה הלא נכונה, ומייצר שוב זיהום אוויר.

קל ומהר

נוריה פרוסט, חוקרת איכות הסביבה, מצביעה גם על ההיבט הפסיכולוגי. הקנייה באינטרנט גורמת לאנשים לקנות מהר, ובלי להקדיש מחשבה נוספת לביצוע העסקה.

הזמינות של החפצים, הצגתם על המסך, ‘מקצרת’ את המחשבה ואת שיקול הדעת, ומוצרים רבים נרכשים למעשה, מבלי שיש בהם תועלת אמיתית.

מה יש לעשות אם כן?

מלבד הפנייה ללקוחות ויצירת מודעות לשאלות כמו ‘האם אני באמת צריך את זה, ואף אם כן, האם משך האספקה מוכרח להיות כה קצר? מציעה פרוסט לדרוש מחברות העסקים באינטרנט לדרוש תשלום גבוה יותר על כל קנייה מהירה או כל החזרה של מוצר, כדי לגרום לאנשים לחשוב פעמיים לפני שהם רוכשים דבר מה.

האם קיימת סבירות כל שהיא לכך? קשה להאמין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות