הרב מרדכי בלוי, אתה מייצג אותי?

אותו אחד שמייצג בעיני עצמו את הציבור הליטאי ישב רק שבוע קודם לכן באולפן טלוויזיה ואמר מילים גסות - הוא מייצג אותנו? • ולמה לא מעלים את השאלה בפני הגראי"ל שטיינמן?
אפי שטרן
י"ח כסלו התשע"ה / 10.12.2014 00:01

השבוע יצא לי להיות בחתונה חרדית, סופר אורתודוקסית,  באולמי וגשל המפוארים (למי שלא מכיר, הם לא באמת מפוארים). באולמי וגשל מתחתנים בדרך כלל בניהם של ראשי ישיבות ואצולת עולם הישיבות הבני-ברקית.

ישבתי לי באולם, מחפש בזוית העין מישהו מוכר לנהל איתו שיחה שתוציא אותי מהמבוכה של להיות לבד (כן קשה לנו להיות עם עצמנו), ומשלא נמצא מכר לשיחת נפש, האזנתי לתזמורת המצוינת שהנעימה בנעימות סלואו שקטות את מנות הפתיחה הבלתי מזוהות.

מהון להון, אני שומע צלילי סקסופון עמוקים וליווי של אורגן וגיטרה חשמלית. משהו בצלילים הזכיר לי שיר מאוד אהוב, אך מה לעשות לא מדובר בשיר חרדי קלאסי (לסקרנים: ‘שאריות של החיים’ של הרב ע. רייכל), הסתכלתי על האברכים החשובים שישבו שם, והתחברו למוזיקה, והרגשתי שהמיינסטרים החרדי עשה קילומטרים רבים לכיוון המודרנה.

בגילי המזדקן אין הרבה דברים שמרגשים אותי, אבל בראשי שיושב לבד בחתונה, עלתה התמונה המצורפת שתמיד גורמת לי להצפת רגשות.

שטיינמןאדם קשיש וצנום מצולם ב”משרדו” – משרד שמכיל מיטת “פאר, קיר עם שפכטל “חדשני” וספרים מהודרים ועבי כרס. אדם שכל עולמו ב-100 השנים האחרונות נע בין סוגיות התלמוד לסוגיות ציבוריות כבדות משקל.

אדם שמזון גשמי לא מעניין אותו כלל (הוא אוכל שלוש פעמים ביום, ולא שותה בין הארוחות. התפריט שלו מורכב מדייסות, תפוחי אדמה מרוסקים).

אדם שיודע לשלב בין תקיפות, ולא תוקפנות, לדוגמא: בנושא אי ההתפשרות לדיון או נסיון לדיון בוועדת פלסנר, לבין פרגמטיות כמו שילוב נשים חרדיות בהיי-טק.

כן, גם המיינסטרים החרדי נהיה מתון היום בהרבה. אם פעם בעולם הישיבות המשגיח שהיה תופס בחור שהתנצר ובחור ששומע רדיו – ומשווה בין החטאים באותו סולם ענישה, היום בחור ישיבה סטנדרטי שאיננו יודע את התוצאה בין צ’לסי ל’דפורטיבו לה קורניה’ נחשב כמלך המלכים; מסעדות נחשבות כארוחת ערב זוגית ומחזקת קשר, ושלל דוגמאות נוספות.

לפני מספר ימים עלתה הסוגיה של נשים חרדיות בכנסת – כן או לא?

הזדעזעתי מתגובה של מייצג הציבור הליטאי (בעיני עצמו), על רצונן של נשים לרוץ ברשימה חרדית, והדרתן מכתובתן. תגובה כוחנית בוטה ומעוררת קבס בכל מי שמוח בקודקודו.

לו היו מתייעצים עם האדם שהכרתי לכם בתמונה, אותו אדם שצניעותו וגדולתו בתורה אינן צריכות ראיה, וזוהי הייתה תגובתו, הייתי מקבלה בעצימת עיניים (אפילו יאמר על ימין שהיא שמאל וכו’).

אבל יושב אדם ששבוע לפני התגובה האומללה שלו, ישב באולפן טלוויזיוני מול אמנון לוי ומעלה על שפתיו מילה גסה, והוא הוא מייצג אותי? אתכם? ופוגע בנשים שעליהן הגראי”ל שטיינמן כבר אמר, ואני מצטט: “תנו רבנן האוהב את אשתו כגופו ומכבדה יותר מגופו וכו’, וזה לשון הטור בהקדמה לאבן העזר ועל כן ראוי לאדם לאהוב את אשתו כגופו ולכבדה יותר מגופו ולרחם עליה ולשמרה כאשר ישמור אחד מאיבריו, כמו כן היא חייבת לעבדו ולאהבו כנפשו כי ממנו לוקחה”.

ולעצם העניין, נשים חרדיות בכנסת רק יעשו טוב לשפה ולשיח, יעדנו את הבוטות בציבור שלנו, ידאגו גם לאוכלוסיות שעד היום הוזנחו בשיח הציבורי החרדי ובכלל.

והדבר הפשוט ביותר הוא, להעלות את הסוגיה הזאת בפני גדול הדור התקיף והפרגמט, מעשי וללא שיקולים זרים כדרכו ב-100 שנותיו, ובא לציון גואל וגולדה לכנסת ישראל.

הדפס כתבה

10 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מסכים עם כל מילה
    10/12/2014 07:22
    מנחם
  1. יפה כתבת. ונמאס כבר לשמוע את מוטקה בלוי הדובר מטעם עצמו

  2. הרב בלוי
    10/12/2014 10:21
    שלומי
  3. אני קודם עם דבריך בענין מוטקה בלוי. הוא לא רב ולא מחנך.
    כמובן שראוי להביא לתקשורת את הדעת תורה מגדולי ישראל.

  4. על הפנים של קישור
    10/12/2014 16:05
    שמעון ביטון
  5. האם כשבן אדם הוא פתוח זה אומר שהוא צריך לוותר על דיעות שבבסיס חייו ?איני יודע!

  6. הסכמה והסתייגות
    10/12/2014 21:09
    יוסי
  7. מה שאתה כותב כלפי מוטק’ה בלוי- מסכים לחלוטין, אני לא אוהב את תגובתיו. אבל הפשטות היא בכל עניני הנשים וזה ברור לכל בר בי רב חוץ ממי שקיבלה ממש דעת תורה שהיא צריכה, שאין כמו אשה שספונה בביתה ומגדלת את ילדיה, ולא מעורה בפולוטיקה וכדו’, כך שהייתי מציע לכל הנשים שמריצות את הקמפיין הנ”ל לבדוק אוב אוב לפני שהן מתחילות אותו האם דעת תורה נוחה מהם או לא, אם כן, אדרבה, אבל אם לא חבל כי הם יכולות לגרום לחילול השם גדול מאוד… נקודה למחשבה!!!

  8. הסכמה והסתייגות מס' 2'
    11/12/2014 02:57
    ........
  9. מסכימה עם הכתוב לגבי דעת תורה ופליטות הפה התוקפניות של הרב בלוי
    עם זאת ניסית להכניס קטע שהוא יותר סובייקטיבי ולהפוך אותו לנחלת ככלל בחורי הישיבות ” היום בחור ישיבה סטנדרטי שאיננו יודע את התוצאה בין צ’לסי ל’דפורטיבו לה קורניה’ נחשב כמלך המלכים;”
    בנ”א, איפה אתה חי? זה לא שהמיינסטרים השתנה ! אתה זזת ואתה ממשיך להרגיש במרכז… ( קצת מודעות למי אתה ואיפה אתה ממוקם)
    יש יותר פתיחות אצל בחורי ישיבות אבל אף אחד לא מצדיע לאותה הפתיחות . זה ברור שהמיינסטרים מנסה להתמודד איתה ולא לקבלה בזרועות פתוחות.

  10. ואתה כן מייצג את הציבור הליטאי???
    11/12/2014 21:04
    דודו
  11. אני למדתי באחת מהישיבות היותר מודרניות בי-ם ורובא דרובא לא ידעו ולא יודעים על תוצאות של משחקים וכו’ שאתה כתבת כעובדה. אז גם אתה לא מייצג את הציבור הליטאי, אבל בטוח שמוטקה בלוי עובד וסובל למען הכלל הרבה יותר ממך, נכון שאולי הוא לא כלכך יודע להתנסח, אבל אין לכקחת לו את הזכיות הרבות השעות הארוכות שהוא עושה עם נוער נושר וכו’. ואגב מרן הגראי”ל יודע על מפלגת נשים שרוצה לרוץ ואף צחק על העניין!!! בכל אופן אתה מייצג אולי צבור מסוים אך מוטקה בדעותיו מייצג את המיינסטרים, אני נמצא יום יום בשיעור לעובדים חרדים אין אחד שחושב שאשה צריכה להיות בכנסת, אזי גם את “החולצות הכחולו אתה לא מייצג!!! אז מי כן????

  12. לפי התמונה שלך בכתבה הוא אכן לא מיצג אותך..
    11/12/2014 21:31
    מוטקה
  13. הוא מיצג חרדים

  14. האלימות המילולית שלו מלמדת על מציאות משתנה
    12/12/2014 15:14
    קובי
  15. עוד מעט יהיו נשים בכנסת . מעמדן הכללי בחברה החרדית עומד כנראה בפני שינוי. רק אם ראית עקבות נמרים בלילה אתה עשוי לירות בבוקר למשמע נהמות.

  16. מרדכי בלוי גם לא מייצג את עצמו
    13/12/2014 19:36
    שלומי
  17. מרדכי בלוי. שמעתי אותי לא פעם. ולצערי מכל הפעמים ששמעתיו. הבנתי דבר אחד. הוא אוהב מיקרופון ופרסום. ויאמר כל דבר שיספק לו את הצורך הזה. (האמת היא לא נר לרגליו).

  18. סוף סוף זה מתפוצץ לכם בפרצוף
    15/12/2014 01:17
    משה
  19. רציתם לחבור לחרדים חדשים ותיקף ומיד קיבלתם את התוצאה שאינכם יודעים איך להתמודד איתה, משום ש”צריך ללטף אותם וח”ו לא להיבדל מהם”, אז הנה קיבלתם את דרישתם הראשונה ברשימה לצרף נשים במפלגה. אוי לאותה בושה אוי לאותה כלימה, אם הרב שך היה יודע שזה יהיה התוצאות של המפלגה שהקים היה מעדיף שלא להקימה. ואין שום ספק שהיה פותח מפלגה לבני תורה בנפרד אפילו אם היא לא תעבור את אחוז החסימה והעיקר שלא יעלה כזה צד לצרץ נשים למפלגה חרדית.