יש נשים שבחירותיהן לא מתמצות בקניות
את המאמר הזה אני כותבת מתוך כאב אמיתי.
לא מתוך רצון להתריס נגד, לא מתוך מקום מתנשא או דורש מקום .
המאמר הזה נכתב בשמן של עשרות ומאות נשים נוספות. את רובן אני מכירה באופן אישי.
“אשה חרדית” קראתי, כפי שהן קראו ודאי, עושה רצון בעלה. בכל דבר וענין.
אשה חרדית, לא מתלבטת בדבר, היא לא צריכה להחליט מעבר להחלטות חשובות כמו ריהוט לדירה, או מציאת שידוך לילדיה
אשה חרדית, ספונה היא בשקט ובבטחה בין כתלי ביתה. ובעלה – הוא שר החוץ שמשמש לה לפה ולקול בוחר.
הלואי והייתי ממשיכה להאמין בזה. באגדה החרדית המתוקה הזו. הלואי ויכולתי להמשיך לספר לעולם שכך זה אצל כולן.
אבל לצערי, האמת מעט שונה. האמת היא שיש נשים שצריכות לקום לבד, להשמיע את קולן בשביל עצמן ובשביל משפחתם.
יש נשים שההתפכחות מהחלום של “אשה טובה עושה רצון בעלה” הובילה אותן למקלט “בת מלך” לנשים חרדיות שסבלו מאלימות בלתי נסבלת בשם המשפט הזה ומשפטים דומים לו.
יש נשים שלא הגיעו למקלט, אבל בעקבות תהליך גירושין הן נשארו להתמודד עם ההשלכות הכלכליות, החברתיות והאישיות הלא פשוטות בעליל (תתפלאו, לא תמיד הן יזמו את הגירושין לבדן. לפעמים זו היתה ההחלטה משותפת ולפעמים הצד השני יזם).
האם אותן נשים, שצריכות להחליט לבד עבור מי להצביע כבר לא נחשבות כנשים חרדיות, כיון שהן לא עושות רצון בעליהן?
אותן נשים צריכות להתמודד עם חוסר קבלה של ילדיהן לבתי ספר. עם בעלי דירות שלא מוכנים להשכיר להן דירות כי הן גרושות. עם מעסיקים שאינם מוכנים להעסיק נשים גרושות ועם חברה שדוחה אותן על כך שהן כבר לא ב”מיינסטרים”.
לא רק בחירת ספות
אותן נשים נאבקות יום יום במצבים הרבה יותר מורכבים מבחירת רהיטים.
הן נאלצות להשמיע את קולן בכל מקום: בבתי דין, בבתי משפט, בלשכות הרווחה, במקומות הלימוד והעבודה. אין להן פרווילגיה של לשלוח אחרים בשבילן ובשביל משפחתן.
הן משמיעות את קולן, כי אין להן ברירה.
הן נלחמות להיות חלק מהחברה שלעיתים דוחה אותן. הן צריכות מישהו או מישהי שתדבר בשבילן במקומות המשמעותיים.
הדבר האחרון שהן צריכות זו דחיה נוספת חברתית בשם האמרה “אשה חרדית טובה היא רק כזו העושה רצון בעלה” וכל שאר הנשים, שמעזות וצריכות להשמיע את קולן, הן כבר לא בחברה שלנו.
אמירת חז”ל “אשה כשרה עושה רצון בעלה” ודאי לא כוונה כדי להוציא נשים כאלה או אחרות מחוץ לחברה אליה הן שייכות .
נשים חרדיות כאלה ואחרות המתמודדות בעניינים נוספים צריכות ייצוג שישמיע את קולן בעניינים שקשורים אליהן ואל חייהן. לא בכל מקום וענין ניתן לפנות לבעל.
לא בכל ענין מתאים בכלל לפנות לגבר.
איני חושבת שבאמירה אחת כזו או אחרת ניתן להפוך נשים אלו או אחרות לחלק מהחברה או לדחותן מהחברה.
ההגדרה “חרדי” או “חרדית ” היא הרבה יותר מורכבת משתי מילים או ממשפט אחד הקובע מי בפנים ומי בחוץ.
רק אל תעצמו עיניים
אני אשה חרדית השמחה להיות חלק מהחברה החרדית. מביטה על החברה בעין אוהבת אבל ריאלית. לא מפחדת לראות את הדברים הפחות מושלמים-מתוך רצון לתקן ולשפר.
יש מקום לשמוע את קולן של הנשים.
אפשר ורצוי להתווכח על הדרך, על המקום והדרך הנכונה לעשות זאת.
אבל אל תעצמו עיניים כי האמירה “מה שלא רואים-לא קיים” היא כבריחה מהמציאות ולא דרך התמודדות מתאימה.
זה פוגע בנו – כחברה,זה פוגע בכל אשה ואשה שמתמודדת לבדה בעינינים שונים.
זו יכולה להיות אחותכם, גיסתכם , אמכם אן בתכם.
אל תשאירו אותן להתמודד לבד.
אל תתעלמו מהצורך, זה בנפשינו.
הכותבת היא יו”ר ארגון “באשר תלכי” המסייע לנשים ולמשפחות חרדיות במצבי גירושין ופרידה.
-
מסכימה עם הכותבת, אך עם זאת, אני לא חושבת שצריך להפוך את הנשים שרוצות ייצוג כמשהו “קורבני”- שמה לעשות והחיים הובילו אותן לכך שהן תצטרכנה לצאת אל העולם.
יש מספיק נשים בחברה החרדית, עם זוגיות טובה, עם משפחה יציבה ואוהבת ו… שרוצות להגיד את שלהן- כי, מה לעשות… אנחנו בעידן אחר. ובמקום לעצום עיניים כדבריך- להבין שמעמדה של האשה יכול להשתנות וזה לא סותר כלום.
אשה כשרה- יכולה להישאר כשרה- גם כשהיא חזקה ומדברת. -
כמה כוח יש לך. הטבת לכתוב ולהסביר את דעתכן.
-
כל הכבוד!!!
-
האם המושג חרדית לא מבטא ציות לגדולי תורה?
-
נראה לכם שחברת כנסת תעמוד לפני מועצת גדולי התורה ותדווח להם על פעילותה?
חוץ מזה, הרי חרדי בהגדרה זה ציות לגדולי תורה, אז החרדיות האלה מצייתות לגדולי התורה?
איזה רב בדיוק ימנה אותן לכנסת?-
09/12/2014 19:17
לא ידעתי שהם מדווחים לרבנים
-
10/12/2014 16:56
כך משתמע מדברי הכותבת (אתי). אכן, זה חלק מהתעמולה השקרית של “ככל אשר יורוך”, של ציות עיוור. התורה אינה דורשת מיהודי ציות עיוור. אין מילה כזו בכל התורה. “לציית” זו מילה תלמודית שפירושה לשמוע כשהכוונה “להבין”. יהודי מחויב להפעיל על כל צעד ושעל את שיקול דעתו, את שכלו, את הכרעתו. זוהי הבחירה החופשית שניתנה על ידי בורא העולם לכל אחד ואחד. המצווה החשובה ביותר המוטלת על כל יהודי היא תלמוד תורה בין בעומק העיון וההבנה ובין בהיקף וריבוי הסוגיות – כדי שהיא – ובעיקר היא – תורה לו את הדרך. אילו די היה לו בשאלת רבו, די היה בקיום מצווה זו רק על ידי שבט לוי, כמו כל דיני העבודה והקרבנות, הם ילמדו את התורה וכל העם אך ורק יצייתו.
-
-
לא מבינה מה הבעיה בללכת נגד דעת רבותינו?
-
הרי אין ספק שאנו הנשים החרדיות השתנינו, אך מכאן ועד להיכנס לכנסת….
הרי אנו חונכנו שכל מטרת הנציגות החרדית היא לא לייצג את החרדים ,אלא לייצג את התורה כפי שכתב ואמר החזו”א . אחרת אין לנו שום היתר ללכת ולהצביע בכנסת של מינים. ובוודאי שנוכחות אישה אינה ראויה ומתאימה לייצג את התורה ולומדיה ועוד שאלה חשובה: האם אותם נשים יכנסו לגדולי ישראל כדוגמת: הגראי”ל שליט”א בכדי לדון בענייני השעה??? או שמא יעשו זאת על דעת עצמן ואז בוודאי אינם מפלגה חרדית!!! -
האם ללחוץ יד לגבר ‘זר’ זה “חרדית”?
-
אכן אישה כשרה עושה רצון בעלה — אבל וכאן האבל הגדול שאת וחברותיך טועות
אין באמירה של אישה כשרה כדי לתת לבעל להתנהג כשולט כעריץ וכבעל מידות ירודות
לפני אישה כשרה יש את מכבדה יותר מגופו – זה שכל כבודה בת מלך פנימה זה לא אומר שצריך לבזות ולהשפיל אישה !
בעל חייב לכבד אישה ואישה חייבת לכבד בעל זה המתכון לזוגיות טובה.
ברור שאין הקשר בין אישה טובה לבין ריצה לכנסת וחבל שבכלל השוות בין המונחים
את מנסה להתממם כביכול שטוב שבציבור החרדי אישה תייצג בכנסת, ומי שלא חושב כמותך בא מנקודת הנחה כי האישה היא פחותה.
האם להטיל דופי בקביעת חז”ל כל כבודה בת מלך פנימה ?
נראה לי שזה לא בושה שחזל קבעו מה התפקידים של גבר בעולם הזה ומה התפקידים של אישה בעולם הזה .
הכבוד של האישה הוא לחנך ולטפל בילדים זה הגדלות שלה, חז”ל הבינו שזה המעלות שיש רק באישה ולא בגבר זה לא אומר שאישה לא תצליח בדברים אחרים אולם חז”ל קבעו שזה לא כבודה. -
ביתד גם בעוד 100 שנה לא ייתנו לאישה לדבר בצורה כ”כ גלויה על הבעיות הבסיסיות ביותר של כל חברה, ומה לעשות, גם של החברה החרדית.
יישר כוח וכל הכבוד לכותבת ולבמה.