השלום? אריאל: זו חרטבונה • לבני: לא אוהבת המינוח וידוא הריגה

ברשות הפלשתינית מנסים להרגיע אך בישראל מתקשים לקבל את הנסיונות • ראש הממשלה נתניהו: "אבו מאזן בחר לכרות ברית עם מי שמבקש ליצור שואה נוספת" • עריקאת היום: "אנחנו לא מתייחסים לחמאס כאל ארגון טרור, חמאס הוא פלג פוליטי"
כ"ז ניסן התשע"ד / 27.04.2014 17:21

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בפתח ישיבת הממשלה, אל נושא המו”מ המדיני, תוך שהוא מקשר את הדברים ליום השואה החל בערב. “חמאס מכחיש את השואה תוך ניסיונו ליצור שואה נוספת. איתו בחר אבו מאזן לכרות ברית בשבוע שעבר. אנחנו מקווים שיסתלק מהברית הזאת ויחזור לנתיב השלום”.

אמש ציטט ה’וושינגטון פוסט’ כי בחמאס לא שוללים אפשרות של הכרה בישראל, והצטרפו בכך להצהרות אבו-מאזן אתמול, בדבריו בפתח כינוס המועצה המרכזית של אשף, על כך שהממשלה שתוקם תפעל “בהתאם למדיניות שלי ולהוראות שלי, אני מכיר בישראל והיא תכיר בה”.

באשר לשואה, פורסם הבוקר ב’ניו יורק טיימס’ כי אבו מאזן מתכוון לפרסם הצהרה רשמית, בה הוא מכנה את השואה “הפשע הנתעב ביותר נגד האנושות שאירע בעידן המודרני”.

טיוטה של הצהרה דומה, שאמורה להתפרסם בסוכנות הידיעות הפלסטינית “וופא” התגלגלה לידי העיתון, ובה מסביר אבו-מאזן, כי “העם הפלסטיני, שסבל מאי-צדק, מדיכוי ומשלילת חירות ושלום, הוא הראשון לדרוש את ביטול האי-צדק והגזענות נגד עמים אחרים שנחשפו לפשעים האלו”.

עריקאת: בישראל ממשלה של קיצוניים

בתוך כך התראיין ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני,  סאיב עריקאת, לאתר החדשות ynet ותקף את ישראל ואת ממשלת נתניהו בגרימה להתפתחויות האחרונות: “אנחנו לא מתייחסים לחמאס כאל ארגון טרור, חמאס הוא פלג פוליטי”. עריקאת הבהיר כי אי אפשר להמשיך לבנות להתנחלויות ולהביע במקביל מחויבות לפתרון שני המדינות. “ישראל לא מעוניינת בפתרון שתי המדינות, היא מעוניינת במדינת התנחלויות”, אמר.

לדבריו, “השאלה היחידה שהוצגה לי על ידי ציפי לבני ועו”ד מולכו הייתה ‘מה תעשו עם עזה’? אני לא חושב שנוכל לעשות שלום אם ממשלת ישראל תמשיך במדיניות ההתנחלויות. אי אפשר לנופף באצבע מאשימה כשישראל ממשיכה לבנות בהתנחלויות. אבו מאזן בנאומו היה ברור מאוד. ממשלת ישראל היא ממשלה של קיצוניים”.

עריקאת קובל על כך ש”ישראל לא מקבלת את התנאי הבסיסי, להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 67′. אתה יכול להראות לי את המפה של ישראל? האם נתניהו או מישהו אחר יכול להראות לי את מפת ישראל וגבולותיה? איפה תשכון המדינה הפלסטינית? ההתעקשות של ישראל היא שמביאה את המשא ומתן לקצו”.

אל תשנו את הנרטיב שלי

עריקאת התייחס גם לממשלה הפלשתינית המאוחדת ואמר:  “כבר הכרנו במדינת ישראל, זה לא תלוי בנו להכיר במדינת ישראל, מעולם לא קרה בהיסטוריה שמדינה אחת התבקשה להגדיר את גבולותיה של מדינה אחרת…אתם מבקשים ממני לשנות את הנרטיב שלי, לשנות את ההיסטוריה שלי. אני לא מבקש מכם לשנות את הנרטיב שלכם, אל תבקשו ממני לשנות את הנרטיב שלי”.

בנושא השואה אמר עריקאת כי “השואה היא הפרק המרושע ביותר בהיסטוריית האנושות. לכן אנחנו אומרים ‘היהדות היא דת קדושה’, ‘הנצרות היא דת קדושה’, ‘האיסלאם היא דת קדושה’. זה היה אקט מרושע, להרוג יותר משישה מיליון איש ואחר כך ללכת הביתה ולשתות שמפניה ולהאזין לבטהובן. על הפלסטינים לגנות זאת ולכן אנחנו זקוקים לתהליך השלום”.

לבני: לא אוהבת את המינוח ‘וידוא הריגה’, אריאל: זו חרטבונה

 קודם שנכנסו לישיבת הממשלה התייחסו כמה מהשרים, מימין ומשמאל, לנושא.

שר השיכון אורי אריאל התייחס לדבריו של אבו-מאזן ששינה אמש את גישתו והבטיח להכיר במדינת ישראל ואמר בציניות: “כשהוא ידבר, אז אני אדבר. בינתיים הוא שותק, הוא לא דיבר. זה חרטבונה”.

שרת המשפטים ציפי לבני לעומתו, אמרה כי היא “מאוד לא אוהבת את השימוש במונח ‘וידוא הריגה’ בהקשר המדיני. אני לא מתכוונת להשתתף בתהליך הקבורה של דבר שהוא חשוב לנו והוא אינטרס ישראלי לא פחות משהוא אינטרס שלהם. במקום להכריז על מותו של התהליך כדאי שנדאג לחיים שלנו וכפי שיש לי ביקורת קשה על הפלסטינים, ובוודאי שלא אנהל מו”מ ישיר או עקיף עם חמאס, כך התפקיד שלנו למצוא דרך ליתרון איתם ומולם. זה התפקיד שלנו. עברנו לעמדת המתנה, הממשלה הפלסטינית עדיין לא קמה ואנחנו נצטרך לקבל את ההחלטות שלנו בהתאם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות